Nagyon gyorsan éreztette hatását a járvány a divat- és dizájnpiacon, a fogyasztás szinte egy pillanat alatt leállt. Nem költenek az emberek ilyen jellegű termékekre, ha a biztonságuk forog kockán, és a megtakarítások kerülnek előtérbe
– mondta a Világgazdaságnak Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) vezérigazgatója. Ezzel Magyarországon mintegy 12 ezer vállalkozás 90-100 ezer dolgozójának a megélhetése került veszélybe. Nagyjából háromezer cég exportál, 80 százalékuknak külföldi megrendelésekből származik a bevétele nagyobb része. Tovább rontotta a helyzetet, hogy az ágazatnak magas a kitettsége, a gyártókapacitás jelentős része ugyanis nemzetközi, az anyagokat is zömében külföldről szerzik be. Nehézkes volt az újraindulás is a nyár közepén, mindezek miatt valószínűleg teljesen átrendeződik az iparág.
Eddig az jellemezte a divat- és dizájnipart, hogy minél gyorsabban minél több terméket gyártottak a cégek, a dizájner márkák a fast fashion vállalatokkal akartak versenyezni. Ez azonban most átalakul:
a világmárkák próbálják megszüntetni az évi hat-nyolc kollekció elkészítését, és inkább szezontól független termékeket fognak gyártani – vetítette előre Bata-Jakab Zsófia.
Hozzátette:
a kabát és a fürdőruha persze nem tud szezontól független lenni, de várhatóan évszakonként csak egy kollekcióval rukkolnak majd elő.
Ez amellett, hogy a vállalatok túlélését segíti, egy fenntarthatóbb működési és gyártási modellt is eredményez. A vásárlói tudatosság erősödése is ebbe az irányba tolja az ágazatot, vélhetően leköszön az a korszak, hogy minden évben más a divat – ehhez az átalakuláshoz persze nem elég egyetlen év. A magyar tervezők zöme két kollekciót gyárt egy évben, a nemzetközi átalakulás és az iparág lassulása pedig nagy lehetőség számukra, mert enyhül a piaci nyomás.
A nemzetközi közönségnek szóló idei Budapest Central European Fashion Week is jelentősen eltért a korábbiaktól, a 2020–2021-es őszi–téli kollekciókat bemutató trunk show-k korlátozott számú közönség előtt zajlottak. „Nagy változás volt, hogy míg eddig a nemzetközi ütemben tartott divathetekkel a következő szezon kollekcióit mutatták be a tervezők, most az aktuális szezonra fókuszáltak. Részben a tavaszi divathét elmaradása, részben a vásárlásösztönzés miatt döntöttünk emellett” – állapította meg az ügynökség vezetője.
A Budapest Central European Fashion Weeket októberben rendezik meg, s mivel digitális show lesz, garantálható, hogy sok nemzetközi szakemberhez és magazinhoz eljutnak a magyar tervezők kollekciói.
A bemutatkozási lehetőségen túl arra is szükségük lenne a magyar vállalkozásoknak, hogy olyan üzleti támogatást kapjanak, amely segíti őket a válság menedzselésében és a folyamataik újragondolásában – derült ki abból a felméréséből, amelyet a járványhelyzet elején készített az ügynökség. Erre az igényre reagálva az Innovációs és Technológiai Minisztérium az ügynökséggel együtt kidolgoz egy támogatási rendszert a kreatív szakmának, amely a fejlesztéseket és az újraindulást segíti. A 10 milliárd forintos keret az ágazat minden szereplőjének rendelkezésére áll a márkáktól a gyártókig, cégenként tervezetten 5 és 150 millió forint közötti támogatás érhető majd el. A pontos részletekről az ősszel lesz tájékoztatás, még zajlanak az egyeztetések.
Az ágazat következő féléves kilátásai Bata-Jakab Zsófia szerint biztatók, a visszajelzésekből ugyanis az derült ki, hogy elkezdett nőni a hazai fogyasztás, és egyre többen választják a magyar márkákat – ez a trend egyébként az elmúlt egy-két évben erősödött. Meglátása szerint túl fogják élni ezt az időszakot a márkák, de nehezebb a helyzetük a nemzetközi piacokat megcélzó vállalkozásoknak és a gyártói szektornak. Az ügynökség vezetője szerint ezért is fontos a hamarosan induló pályázati rendszer, hogy a gyártók és a márkák minden segítséget megkapjanak a fejlesztéseikhez, ami azon túl, hogy az életben maradásuk egyik záloga, hatalmas lehetőség is a piaci átrendeződés miatt. Úgy véli, jó stratégiával a mostani helyzetben olyan nemzetközi piaci szerephez juthat a magyar divatipar, amilyenre az évek óta tartó nagy verseny közepette csekély esély lett volna.
A már működő cégek mellett az innovatív ötletek megvalósulását is támogatni szeretné az MDDÜ, ezért még ezen az őszön is lehet jelentkezni a divat- és dizájnipart forradalmasító ötletekkel a HFDA startupprogramra, amely a Startup Campus és a Hiventures közreműködésével valósul meg. Tavaly a nyolc jelentkezőből négy mutatkozhatott be a befektetők előtt egy tízalkalmas online képzés után, az Alpha wearable technology pedig a 15 millió forintos kezdő befektetést is megkapta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.