A Deloitte csaknem 600 pénzügyi szakemberrel készített közép-európai CFO felmérése. A tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy a COVID-19 járvány okozta folyamatos bizonytalanság miatt a pénzügyi vezetők aggodalma még mindig nő ugyan, ám bizonyos területeken már stabilitásra számítanak és bizakodva tekintenek a jövőbe – olvasható a cég közleményében.
A gazdasági kilátásokat illetően a pénzügyi vezetők egyre borúlátóbbak:
a régiós szakemberek 60 százaléka szerint a GDP növekedése 2021-ben nem lesz nagyobb 1,5 százalékosnál, míg tavaly mindössze 36 százalékuk vallotta ugyanezt.
Emellett 4 százalékkal csökkent azok aránya is, akik 2,5 százalékosnál nagyobb GDP növekedést jósolnak. Érdekes megállapítás, hogy a kifejezetten optimista, azaz 3,5 százaléknál is nagyobb gazdasági növekedéssel számolók tábora 7 százalékkal bővült a korábbi évhez képest.
A magyar pénzügyi szakemberek inkább pesszimisták a gazdaság idei teljesítményét illetően. 70 százalékuk arra számít, hogy 2,5 százaléknál nem lesz nagyobb a GDP növekedés. E táboron belül különösen magas, 43 százalékos azoknak az aránya, akik kevesebb, mint 0,5 százalékos emelkedést várnak.
2020-hoz képest jóval több pénzügyi vezető számít a munkanélküliségi növekedésére, hiszen arányuk tavalyhoz képest 32 százalékponttal 68 százalékra nőtt, ami nem sokkal kisebb az uniós tagállamokban mért 71 százaléktól. Magyarországon e területen valamivel jobbak a kilátások. Nálunk a pénzügyi szakértők 63 százaléka számít a munkanélküliség emelkedésére.
CFO-k 62 százaléka szerint nőni fog a fogyasztói árindex (CPI) az idei évben. Érdekes megfigyelés, hogy három országban magasabb inflációra számítanak – Lengyelország (4,3 százalék), Magyarország (3,7 százalék), Románia (3,3 százalék).
2021-ben a pénzügyi vezetők számára az egyik legnagyobb kihívás a külföldi (40 százalék számít erre) és a hazai (52 százalék gondolja így) kereslet csökkenése. Ez igen nagy ugrás a tavalyi adatokhoz képest, amikor a külföldi, illetve hazai keresletcsökkenés 26, illetve 27 százalékon állt. Mérséklődnek viszont a képzett munkaerő hiányával kapcsolatos aggodalmak: 16 százalékponttal 33 százalékra esett vissza azok aránya, akik tartanak ettől.
Az utóbbi négy évben most a legoptimistábbak a régiós pénzügyi vezetők. Idén 47 százalékuk számít a tavalyinál kecsegtetőbb pénzügyi kilátásokra, Magyarországon pedig még jobb ez az arány: itthon a válaszadó CFO-k fele tekint bizakodóan az idei pénzügyi helyzetre
– emelte ki Láng Bálint, a Deloitte Magyarország CFO programjának vezetője.
Az uniós tagállamok pénzügyi vezetőinél (48 százalék) és az eurozónában (45 százalék) hasonló mértékű optimizmus tapasztalható.
Cégük működését a pénzügyi vezetők továbbra is saját erőből (49 százalék) és a banki kölcsönökből (43 százalék) szeretnék finanszírozni. Magyarországon még eltökéltebbek, hiszen a CFO-k 53-53 százaléka tette le a voksát a két forrás mellett. Érdekes, hogy nem volt olyan finanszírozási forrás, amelyet a pénzügyi vezetők túlnyomó többsége „kedvezőnek” értékelt volna, vagy olyan, amelyet 30 százaléknál többen tekintettek volna „kerülendőnek”. A vállalati hitelek (47 százalék) és a tőke finanszírozás (53 százalék) kapták a legtöbb „semleges” értékelést.
„A tavalyi jelentéshez hasonlóan idén is azt látjuk, hogy a Covid-19 világjárvány okozta folyamatos bizonytalanság továbbra is befolyásolja a pénzügyi vezetők idei terveit.
Ez a jelenség azonban nem feltétlenül van nagy hatással a CFO Bizalmi Indexre, amely jelenleg 10 százalékon áll a tavalyi 9 százalékhoz képest. Noha ez még mindig távol van a járvány előtti eredménytől, várható volt, hiszen a 2021-es év sem lesz kevésbé kiszámíthatatlan. A széleskörű bizonytalanság közepette a pénzügyi vezetők ismét saját vállalatukra összpontosítják majd figyelmüket, ami összhangban van azokkal a válaszokkal, amelyek szerint a következő évben a felvásárláson keresztüli költségcsökkentésre és terjeszkedésre fognak fókuszálni” – összegezte a felmérés tanulságait Póczak Ferenc, a Deloitte Közép-európai CFO programjának vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.