BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elátkozott Honolulu-járat

Három éven belül a United Airlines két Honoluluba tartó Boeing 777-esén is motorhiba hozta a frászt az utasokra. Bár a két eset szerencsésen végződött, de mind a Boeingnek, mind a hajtóműveket szállító Pratt & Whitney-nél lesz miért aggódnia.

Tragédiába szerencsére nem torkollott, de ijedségre és óvatosságra mindenképp okot adott a United Airlines Boeing 777-esének vasárnapi balesete.

A Denverből Honoluluba indult üdülőjáratot teljesítő 26 éves repülő jobb oldali hajtóműve kapott lángra és tört darabokra röviddel a felszállás után, a pilóták ezután sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a denveri repülőtéren.

Előző nap kísértetiesen hasonló baleset érte a bermudai bejegyzésű Longtail Aviation cargó társaság Maastrichtból New Yorkba induló Boeing 747-400-as teherszállítóját,

amelynek egyik hajtóműve felszállás után nem sokkal kigyulladt, a szerte hulló darabok kisebb károkat okoztak a környék ingatlanjaiban. A gép Liège-ben biztonságosan földet ért. A két esetben közös, hogy a gépeket a Pratt & Whitney (P&W) PW4000-es hajtóművekkel szerelték.

A vakációra vágyó utasoknak nagyobb, a részvényeseknek kisebb sokkot okozott a Boeing és beszállítója, a P&W, előbbi árfolyama 3,5, utóbbi anyavállalatáé, a Raytheoné 3 százalékkal szállt alább a hétfői tőzsdenyitásra, míg a vétlen United Airlines kurzusa stagnált.

Fotó: Shutterstock

A Boeing számára a mostani ügy lényegesen enyhébb súlyú, mint a 737 MAX-oké, amelyeket világszerte 20 hónapon át tiltottak ki légtérből azután, hogy konstrukciós hiba miatt két ilyen gép is lezuhant, 346 emberéletet követelve. A MAX-ok hibáit kijavították, december óta néhány országot leszámítva már újra repülhetnek, ám a botrány (és a járvány hatása) csak a 2020-as üzleti évben 12 milliárd dolláros veszteségbe sodorta a Boeinget. Az innen datálható lassú felívelési folyamatot törték meg a hétvégi balesetek.

A Boeing ígérete szerint többé nem követi el azt a hibát, mint a MAX esetében. Akkor próbálták elbagatellizálni az ügyet, most viszont valamennyi olyan 777-est a földre parancsoltak, amelyeket az ominózus PW4000-es típusú hajtómű mozgat. Mindössze 128 gépről van szó, ebből 59 kihasználatlanság miatt eleve tartalékként szolgál, 24 pedig a Unitednél repült – eddig.

A Boeing 777-200 és 777-300 típusú érintett repülői életciklusuk végén járnak, a 20-35 éves, magas fogyasztású gépek forgalomból való kivonása már jó ideje megkezdődött a nagy légitársaságoknál.

Amerikában csak a United, rajta kívül pedig Japán és Dél-Korea használ még ilyeneket. A japán közlekedési minisztérium is elrendelte a Japan Airlines (JAL) és az All Nippon Airways (ANA) PW4000-es hajtóművekkel szerelt Boeingjeinek repülési tilalmát. Előbbi flottájában 13, utóbbiéban 19 ilyen gép szolgál, bár a pandémia hatására radikálisan karcsúsított menetrendben egyre ritkábban számoltak velük.

A JAL 2022 márciusáig végleg ki is vonja ezeket a forgalomból. Ami nem jelenti azt, hogy a gépek később átfestve máshol nem bukkanhatnak majd fel. A JAL egyik ilyen gépe tavaly december 4-én szintén felszállás után röviddel kénytelen volt visszatérni az Okinava szigetén fekvő Naha repülőterére a bal hajtómű meghibásodása miatt. A vizsgálat még nem zárult le, de annyi kiderült, hogy anyagfáradás okozta a turbinában két lapát eltörését – írja a Reuters.

A 16 Boeing 777-est a flottájában tartó Korean Air már csak hatot használ, a többit tartalékolják. Ők az amerikai légügyi hatóság (FAA) sürgősségi direktíváját várják, s aszerint lépnek az ügyben. Érdekesség, hogy 2018 februárjában a United egy másik, ugyanolyan korú 777-esét hasonló baleset érte szintén Honoluluba tartva.

Akkor a hajtómű burkolata önállósította magát és esett szét fél órával a leszállás előtt.

Ott is lapáttörés okozta a motorhibát, de tűz nem ütött ki. A PW4000-es hajtómű-család tagjait 1987 óta gyártják, eddig mintegy háromezer készült belőlük, főként széles törzsű Airbusok és Boeingek számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.