Tragédiába szerencsére nem torkollott, de ijedségre és óvatosságra mindenképp okot adott a United Airlines Boeing 777-esének vasárnapi balesete.
A Denverből Honoluluba indult üdülőjáratot teljesítő 26 éves repülő jobb oldali hajtóműve kapott lángra és tört darabokra röviddel a felszállás után, a pilóták ezután sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a denveri repülőtéren.
Előző nap kísértetiesen hasonló baleset érte a bermudai bejegyzésű Longtail Aviation cargó társaság Maastrichtból New Yorkba induló Boeing 747-400-as teherszállítóját,
amelynek egyik hajtóműve felszállás után nem sokkal kigyulladt, a szerte hulló darabok kisebb károkat okoztak a környék ingatlanjaiban. A gép Liège-ben biztonságosan földet ért. A két esetben közös, hogy a gépeket a Pratt & Whitney (P&W) PW4000-es hajtóművekkel szerelték.
A vakációra vágyó utasoknak nagyobb, a részvényeseknek kisebb sokkot okozott a Boeing és beszállítója, a P&W, előbbi árfolyama 3,5, utóbbi anyavállalatáé, a Raytheoné 3 százalékkal szállt alább a hétfői tőzsdenyitásra, míg a vétlen United Airlines kurzusa stagnált.
A Boeing számára a mostani ügy lényegesen enyhébb súlyú, mint a 737 MAX-oké, amelyeket világszerte 20 hónapon át tiltottak ki légtérből azután, hogy konstrukciós hiba miatt két ilyen gép is lezuhant, 346 emberéletet követelve. A MAX-ok hibáit kijavították, december óta néhány országot leszámítva már újra repülhetnek, ám a botrány (és a járvány hatása) csak a 2020-as üzleti évben 12 milliárd dolláros veszteségbe sodorta a Boeinget. Az innen datálható lassú felívelési folyamatot törték meg a hétvégi balesetek.
A Boeing ígérete szerint többé nem követi el azt a hibát, mint a MAX esetében. Akkor próbálták elbagatellizálni az ügyet, most viszont valamennyi olyan 777-est a földre parancsoltak, amelyeket az ominózus PW4000-es típusú hajtómű mozgat. Mindössze 128 gépről van szó, ebből 59 kihasználatlanság miatt eleve tartalékként szolgál, 24 pedig a Unitednél repült – eddig.
A Boeing 777-200 és 777-300 típusú érintett repülői életciklusuk végén járnak, a 20-35 éves, magas fogyasztású gépek forgalomból való kivonása már jó ideje megkezdődött a nagy légitársaságoknál.
Amerikában csak a United, rajta kívül pedig Japán és Dél-Korea használ még ilyeneket. A japán közlekedési minisztérium is elrendelte a Japan Airlines (JAL) és az All Nippon Airways (ANA) PW4000-es hajtóművekkel szerelt Boeingjeinek repülési tilalmát. Előbbi flottájában 13, utóbbiéban 19 ilyen gép szolgál, bár a pandémia hatására radikálisan karcsúsított menetrendben egyre ritkábban számoltak velük.
A JAL 2022 márciusáig végleg ki is vonja ezeket a forgalomból. Ami nem jelenti azt, hogy a gépek később átfestve máshol nem bukkanhatnak majd fel. A JAL egyik ilyen gépe tavaly december 4-én szintén felszállás után röviddel kénytelen volt visszatérni az Okinava szigetén fekvő Naha repülőterére a bal hajtómű meghibásodása miatt. A vizsgálat még nem zárult le, de annyi kiderült, hogy anyagfáradás okozta a turbinában két lapát eltörését – írja a Reuters.
A 16 Boeing 777-est a flottájában tartó Korean Air már csak hatot használ, a többit tartalékolják. Ők az amerikai légügyi hatóság (FAA) sürgősségi direktíváját várják, s aszerint lépnek az ügyben. Érdekesség, hogy 2018 februárjában a United egy másik, ugyanolyan korú 777-esét hasonló baleset érte szintén Honoluluba tartva.
Akkor a hajtómű burkolata önállósította magát és esett szét fél órával a leszállás előtt.
Ott is lapáttörés okozta a motorhibát, de tűz nem ütött ki. A PW4000-es hajtómű-család tagjait 1987 óta gyártják, eddig mintegy háromezer készült belőlük, főként széles törzsű Airbusok és Boeingek számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.