BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén nem maradnak a raktárban a csokinyuszik

A tavalyi keresletcsökkenés után az idén már óvatosabban készültek az ünnepre a gyártók.

Az édességgyártóknak is keresztülhúzta a számításait a járvány, általában a húsvéti időszakban

– amely egyébként az egész éves csokoládéfogyasztás öt százalékát teszi ki – 900-1000 tonna üreges terméket értékesítenek, tavaly azonban 822 tonnára esett vissza a fogyasztás – mondta Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének az elnöke az ágazat helyzetét értékelő kerekasztal-beszélgetésen.

Hozzátette, míg

egy átlagos húsvéti időszak 3,5-4 milliárd forint bevételt hoz a gyártóknak, tavaly 3,2 milliárd forintos bevételt jelentett az ágazat szereplőinek.

Nagyjából két hónap, az április és a május kimaradt 2020-ban a csokoládé esetében, újak voltak még a járvány miatti korlátozások, és elmaradtak az impulzus vásárlások is, amelyek a szeletes termékek esetében egyébként nagyon jelentősek. Ezzel szemben a kekszek iránti kereslet nagy növekedést ért el, ez némiképp kompenzálta a egyéb termékek esetében tapasztalt kisebb visszaesést.

Fotó: Shutterstock

A szövetség elnöke szerint az idei év eredményei várhatóan a tavalyihoz hasonlóan alakulnak, a húsvét tekintetében legfeljebb 3-4 százalékos növekedéssel számol, ez körülbelül 3,3 milliárd forintos bevételt hoz a gyártóknak. A hazai boltokban megvásárolható üreges figurák zömét egyébként magyar üzemekben gyártják. Az árak tekintetében jelentős változás nem volt tavaly, és az idén sem várható, legfeljebb néhány százalékos növekedés egyes termékek esetében.

Az édességipari ágazat számára is nagy nehézségeket jelentenek a globális logisztikai problémák, a konténerek árai 6-8-szorosára emelkedtek,

ami számottevően növeli a gyártási költségeket. Valamint a kínai felvásárlások miatti papírhiányban és papírár-emelkedésben is érintett a szektor, amire nagyon készletekkel próbálnak reagálni.

Némethné Szabó Alíz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség- és cukrászatkategória-menedzsere a rendezvényen elmondta,

a kereskedők előre jelzik a gyártóknak, hogy mekkora megrendelésre számíthatnak tőlük,

karácsony előtt már majdnem egy évvel korábban jelzik a várható igényüket, húsvét előtt pedig 3-4 hónappal.

Mivel 2019 novemberében még nem lehetett látni a globális járványhelyzet alakulását, így számolni sem lehetett annak következményeivel, ezért nagy készlet maradt raktáron. Emiatt karácsonyra már konzervatív előrejelzéseket adtak, hogy minél kisebb legyen a veszteség, és végül sikeres szezont tudott zárni az ágazat – emelte ki a Metro menedzsere.

Az édességek tekintetében egyébként a karácsony és a húsvét jelenti a főszezont, de már olyan mikroszezonok is megjelentek, mint a Valentin-nap, a nőnap és az anyák napja.

Minden évben csökken a húsvéti szezon érdességértékesítése, mert egyre kevésbé ünneplik az emberek a húsvétot, sokan a tradicionális szokások helyett inkább kirándulnak.

https://www.vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/tobb-tojast-eszunk-meg-ha-dragabb-is-3651406/

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.