2020-ban a COVID-19 járvány több iparágban is zavart okozott, azonban a műszaki cikkek globális piaca (Észak-Amerika kivételével) az éves szinten 2 százalékos értékbeli növekedés mutatott. A fogyasztókat a műszaki eszközökhöz segítették, hogy otthon maradva tovább dolgozzanak és tanuljanak, ami az IT és az Office termékek iránti kereslet növekedéséhez vezetett.
Ugyanilyen fontos volt a háztartási gépek által a főzéshez és a takarításhoz nyújtott kényelem iránti igény, különösen Európában és más gazdag régiókban.
A piac 2020 áprilisát követő összezsugorodása és az eladási érték csaknem 25 százalékos csökkenése után úgy tűnt, hogy a COVID-19-nek letaroló hatása lesz. De az év előrehaladtával a piacok helyreálltak.
Soha nem látott év áll mögöttünk – és végül a COVID-19 a műszaki és tartós cikkek iparának mozgatórugója lett
- magyarázza Norbert Herzog, a GfK műszaki termékekkel foglalkozó szakértője.
Ennek maradandó hatása lesz, mivel a háztartások digitalizálása gyors volt, és a fogyasztók jelentős összegeket fektettek informatikai eszközeikbe és háztartási készülékeikbe. Ma a háztartások tulajdonban lévő termékek száma minden eddiginél magasabb, ami a TCG (Technical Consumer Goods = műszaki elektronikai termékek) piacain hosszú távon növeli a bevételeket.
Ám globálisan egyértelmű megosztottság van a fejlett és a feltörekvő régiók között. Európában és a fejlett ázsiai régiókban a fogyasztók az otthonukba invesztáltak (2020-ban éves szinten 8 százalékos értéknövekedés). Azonban a feltörekvő piacok Ázsiában és Latin Amerikában 4 százalékkal csökkentek 2019-hez képest.
A 2020 januárjában elsőként érintett Kína is hozzájárult ehhez a negatív eredményhez. Kínában a 2020-as év előrehaladtával a piaci fellendülés felgyorsult, de összességében nem volt képes kompenzálni a veszteségeket. A világ legnagyobb lezárása Indiában áprilisban az ország egész értékesítésére romboló hatással volt.
Magyarországon a TCG piac 9 százalékos növekedést ért el 2020-ban a 2019-es évhez képest.
A fogalom növekedésének mozgatói hazánkban is a laptopok, nyomtató, IT kiegészítők és a háztartási kisgépek jelentős növekedése volt. A teljes forgalomból már közel 32 százalékot tesz ki az online értékesítés, de az év folyamán voltak olyan hete, hónapok, amikor ez meghaladta a 40 százalékot is.
- tette hozzá Sztupár Andrea a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.
Az e-kereskedelmet a lezárás fokozta, de a fogyasztók hűek maradtak a megbízható kiskereskedőkhöz. A COVID-19 megváltoztatta a fogyasztók által preferált csatornákat. A GfK szakemberei úgy vélik, hogy a 2020-as lezárások által eredményezett e-kereskedelmi csatorna fellendülése immár visszafordíthatatlan, és 2021-ben a fogyasztók nagy elvárásokat támasztanak majd a csatornával
szemben.
De a Top5 európai piacon (Németország, Egyesült Királyság, Olaszország, Spanyolország, Franciaország) a legnagyobb nyertesek nem a kizárólag online értékesítők voltak
(akik erős 39 százalékkal nőttek 2019-hez képest), hanem a hagyományos kiskereskedelem online boltjai teljesítettek kimagaslóan, 69 százalékos eredménnyel. Sok fogyasztó hű maradt a már ismert, üzlettel rendelkező kiskereskedőihez, amikor kénytelenek voltak online vásárlásra átállni.
Ennek eredményeként néhány lezárási hét során a növekedési ráta elérte a 200 százalékot is.
A disztribútorok megbízható partnernek bizonyultak a világjárvány idején. 2020 januárjától decemberig a disztribútorok által eladott márkák száma 6 százalékkal nőtt, mivel több márka követte az indirekt szállítási stratégiát a csatorna ellátásának biztosítása érdekében.
A disztribútori értékesítés megugrott, Európában volumenben 4 százalékos pluszt értek el. 2020-ban Európában az értékesítés helye szerinti eloszlás volumenében a mobil PC-k, asztali PC-k és media tabletek disztribútorokon keresztüli beszerzése nőtt 2019-hez képest.
Az első lezárást követő időszakban 67 százalékkal (2020 júliusában) érte el a legmagasabb szintet, amikor a disztribútorok megdöbbentően sok, 20 százalékponttal nagyobb volument adtak el a kiskereskedőknek és viszonteladóknak, mint 2019 júliusában.
Ezt a nagy igényt nemcsak az otthoni munkavégzés és tanulás generálta, hanem a gaming PC-k iránti kereslet is. 2021 első négy hetében a mobil PC-k eladásai 48 százalékkal, az asztali PC-k 59 százalékkal nőttek 2020-hoz képest. A gaming kiegészítők esetében is növekedett az értékesítés.
Eddig 2021-ben a magas COVID-19 fertőzöttségi arányok elsősorban a fejlett piacokat érintették, különösen Európát és Amerikát.
Összehasonlításként, az ázsiai országok a mai napig gyakran képesek voltak elkerülni az újabb lezárásokat. Ha összehasonlítjuk a tavalyi kezdeti márciusi/áprilisi lezárásokat az öt legnagyobb európai ország novemberi / decemberi lezárásaival, akkor összességében a negatív hatás alacsonyabbnak tűnik.
Sőt, a műszaki cikkek értékesítése a 2020-as év 47. hetéről a 2021-es év 2. hetére még növekedett is 11 százalékkal. Az első lezárás során (2020. 11. -19. hét) az értékesítés 5 százalékkal csökkent. Ennek oka, hogy ameddig lehetséges volt elkerülték a hagyományos kiskereskedelem bezárását, és amikor mégis megtörtént, akkor sem egy időben voltak ilyen lezárások egész Európában.
Ha összehasonlítjuk a lezárásokat a legnagyobb, németországi piachoz képest, a hatás eléggé hasonló.
Két számjegyű csökkentések voltak tapasztalhatóak azokban a hetekben, amikor az üzleteket bezárták – mind március-áprilisban, mind december-januárban.
Mivel a keresleti piacok átváltoztak kínálatira, a növekedés dinamikája még inkább az ipar azon képességére fog támaszkodni, hogy a megfelelő termékeket a megfelelő időben juttassák el a fogyasztókhoz. Amíg érvényben vannak az érintkezési korlátozások, az erős kereslet továbbra is meghatározza a műszaki és tartós cikkek kiskereskedelmi színterét.
A feltörekvő ázsiai országok várható gazdasági fellendülése pedig tovább növeli a keresletet, ami további nyomást gyakorol az ellátásra.
Másrészt, a GfK arra számít, hogy – különösen a fejlett piacokon – az eladások csökkennek, amint 2021 második felében a hangsúly lekerül az otthonmaradásról – feltételezve a sikeres oltások magas arányát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.