A napokban indult a vasút európai éve kampány az Európai Bizottság és a portugál EU-elnökség közös szervezésében. Az európai vasúti ágazat számára ez a kezdeményezés kiváló fejlődési lehetőség politikai, szabályozási és kulturális téren, bár a piaci liberalizációnak és a műszaki harmonizációnak köszönhetően már az elmúlt két és fél évtizedben is hatalmas előrelépések történtek a szektorban – közölte a szervezet véleményét Stefan Back az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EESC) márciusi plenáris ülésén.
A vasút európai éve kedvező időzítés az ágazat számára, hiszen
a pandémia miatt a vasúton utazók száma drasztikusan csökkent, a tavalyi második negyedévben Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban 77, Németországban pedig 59 százalékkal esett vissza.
A tavalyi harmadik negyedévben az olasz vasúton utazók mintegy fele maradt el, míg harmadával kevesebb francia utazott vonaton éves összehasonlításban. Az Egyesült Királyságban még ennél is drámaibb volt a helyzet, és még a Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő Eurostar jövője is veszélybe került, miután az utasforgalma tavaly márciushoz képest 95 százalékot zuhant a járvány után bevezetett korlátozások miatt.
Ráadásul a vasutat már eddig is csupán az utasok 7 százaléka használta, míg az árucikkek 11 százalékát szállították vonattal.
Az elavult infrastruktúra, az idejétmúlt üzleti modellek és a magas karbantartási költségek olyan akadályokat jelentenek, amelyeket le kell küzdeni ahhoz, hogy egy egységes európai vasút jöhessen létre. A jelenleg nagyrészt közúti szállításra támaszkodó áruszállításról is át kellene térni a vasútra, ezt elősegíti a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kialakítása – írja közleményében az Európai Parlament.
A vasútnak számos előnye van, többek között ez a szárazföldi áruszállítás legkörnyezetbarátabb módja, hiszen míg a közlekedés okozta összes károsanyag-kibocsátás adja az EU-ban az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedét,
Ez az egyetlen közlekedési eszköz, amely az elmúlt három évtizedben számottevően csökkentette a kibocsátásait, és mivel a vasút nagyrészt villamosított, így jelentős szerepet játszik majd az európai zöldmegállapodás megvalósításában és a fenntartható turizmus kialakításában.
Ráadásul a vasút a legbiztonságosabb szárazföldi közlekedési eszköz, hiszen kilométerenként egymilliárd utasra vetítve mindössze 0,1 a vasúti halálozási szám, szemben a buszbalesetekkel, amelyek esetében ez az érték 0,23, és az autóbalesetekkel, amelyeknél a halálozási mutató 2,7 volt 2011 és 2015 között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.