Egy agyonbonyolított, jóváírásokkal, speciális adókulcsú jövedelmekkel terhelt rendszerhez képest jóval egyszerűbb az alacsony, egykulcsos szja – mondta a VG-nek Bajusz Dániel, a Vámosi-Nagy Ernst and Young Ügyvédi Iroda szakértője. A szakember szerint
az egységes 15 százalékos adókulcs nagyban hozzájárult a jövedelmek fehéredéséhez.
Az egyszerűsödésnek köszönhetően ma már nem kell bajlódnia sem a munkáltatónak, sem a munkavállalónak az adóbevallással, pár perc alatt végezni lehet vele, ráadásul az e-szja rendkívül jól sikerült platform.
A többkulcsos adórendszer még nem jelent automatikusan adóemelést. Ha a legmagasabb kulcs 15 százalékos lesz, akkor az az alacsonyabb jövedelműek számára adócsökkentést jelentene. Természetesen ennek ellenkezője is igaz, ha a legalacsonyabb adókulcs lesz a meglévő 15 százalék, akkor ez az adónövelés eszközéül is szolgálhat – mondta lapunknak Czoboly Gergely, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője. A szakember szerint a több kulcs melletti érv, hogy ha valakinek csak akkora bevétele van, amekkora a megélhetéséhez elég, abból bármilyen kis adót is nehezebb megfizetnie. Az viszont már ellene szól, hogy minél magasabb adót kell valakinek fizetnie a jövedelmei után, annál inkább megnő a motivációja a fizetendő adó csökkentésére. Emiatt az egykulcsos adórendszer mögött biztosan voltak az adófizetési hajlandósággal kapcsolatos szempontok is – mutatott rá az adószakértő.
Bajusz Dániel emlékeztetett, hogy Magyarországon utoljára 2010-ben volt többkulcsos rendszer, akkor a magánszemélyeknek ötmillió forintos adóalapig 17 százalékot, ennél nagyobb éves összjövedelem esetén pedig 32 százalékot kellett leróniuk. Mivel a szisztémához tartozott még az úgynevezett szuperbruttósítás, az adóalapba tartoztak a foglalkoztatót terhelő járulékok is, így lényegében azt 1,27-dal meg kellett szorozni. Emiatt az alsó kulcsba tartozó adófizetők lényegében 21,59 százalékos adókulccsal, a felső kulcsba tartozók pedig 40,64 százalékos kulccsal számolhattak.
A rendszert kiegészítette még az adójóváírás intézménye, azaz az alacsonyabb jövedelmű adóalanyok munkából származó jövedelmét egy meghatározott szintig mentesítette a jogalkotó az adófizetés alól. Ez azonban gátjává vált a munkabérek növekedésének, hiszen a bővüléssel ez az adójóváírás elveszhetett, és a munkavállaló nettó szinten nem járt jól
– mutatott rá Bajusz Dániel. Mint mondta, ezért ki is vezették 2012-ben. A szociális hozzájárulási adó jelenleg alkalmazott ütemes csökkentése viszont segíti a munkabér növekedését, amit az átlagkeresetek elmúlt tíz évben tapasztalt meredek emelkedése is jelez.
Czoboly Gergely szerint az egykulcsos adó bevezetése mögött a tőkefelhalmozás ösztönzése is meghúzódott.
Fontos gazdaságpolitikai szempont, hogy a potenciális befektetésekhez szükséges tőke felhalmozódhasson, hogy abból utána hazai vállalkozások lehessenek. Ezek teremtik meg ugyanis a munkahelyek jelentős részét és azt a profitot, amely újabb befektetésekhez vezethet
– fejtette ki. Bajusz Dániel szerint befektetési és munkahely-teremtési szempontból sem közömbös, hogy mennyire bonyolult az adórendszer. E tekintetben Magyarország sokat lépett előre: az OECD-országok 2020 végi Tax Competitiveness listája szerint a 14. legversenyképesebb adórendszert működteti, ami az elmúlt tíz év legjobb eredménye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.