BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megosztják a szakmát az egynapos nonstop utak

Az úgynevezett pizsamás, azaz egynapos külföldi túrák kétéjszakányi buszozást magukban foglaló olcsó járatok, amelyek a vasárnap hajnali tragikus baleset kapcsán ismét reflektorfénybe kerültek.

A vasárnap hajnali tragikus kimenetelű buszbaleset kapcsán újra fellángolt a vita idegenvezetői körökben a szakmán belül sokak által csak pizsamás járatként emlegetett egynapos utak létjogosultságáról. Az ötezer taggal működő Idegenvezetők Klubja Facebook-csoport moderátora, Molnár Attila idegenvezető a VG-nek kifejtette:

az egynapos, kétéjszakás utazásokat szervező irodák a kiváló ár-érték aránnyal hirdetik útjaikat, miközben azok alacsony ára nagy kényelmetlenségeket takar. 

Csak minimális szolgáltatást, vagy azt sem tartalmaz, mert a szervező lényegében csak utaztat, a fakultatív programok mindegyike fizetős. Miközben valóban sokan eljutnak így pár ezer forintért a tengerhez, a velencei karneválra vagy a híres európai adventi vásárokra is, de a fáradtságtól már csak kevesen tudják igazán élvezni az attrakciókat. 

Fotó: Shutterstock

A szervezők rendre azzal érvelnek, hogy az olcsó egynapos utak olyanoknak is lehetőséget adnak az élményszerzésre, akik nem tudnának szállásdíjat is tartalmazó utakra befizetni. Ráadásul a szervező cégek nem mindegyike bérel a sofőröknek napközbenre legalább egy csendes, légkondicionált szobát. A járművezetők így sokszor törölközőn alszanak a strandon, vagy a forró buszban, mert a parkolókban álló járműveken a legtöbb országban a klímát sem lehet használni már. 

A pizsamás járatokon még idegenvezetőt sem kell megfizetni, elég egy csoportkísérő, hiszen a kötelező megállókat és a mosdókat felkonferálni bárki képes, szakmai előképzettség nélkül is. Vagyis ez nem igazi turisztikai szolgáltatás 

– tette hozzá a szakember. 

A kereslet továbbra is nagy az egynapos járatokra, amelyek közül a tó- vagy vízpartra indulókat csobbanójáratként hirdetik – a balesetben érintett irodánál is így szerepelnek a Horvátországba és Szlovéniába e hét végén induló utak. A buszon való éjszakázást is vállaló utasokkal a rendszerváltás után indultak be azok az „üzleti járatok”, amelyekkel Tarvisióba jártak bőrkabátért, majd Isztambulba aranyért a jövedelmüket kiegészíteni próbáló piacozók. A külföldi turisztikai attrakciók később kerültek képbe, amikor egyértelművé vált, hogy többen szeretnének utazni, mint amennyien meg tudják fizetni az utazási irodák klasszikus, egyhetes programjait. 

A keresletre gazdag kínálat épült, ma már gyakorlatilag bármelyik környező országba el lehet jutni egyetlen napra, két éjszakán át oda-vissza utazva.

A nonstop utak szervezése az irodáknak éri meg a legjobban – szögezi le Molnár Attila –, mert minimális költségből maximális hasznot tudnak kihozni.

A vasárnapi baleset kapcsán a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Judit mindenekelőtt részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak. Kérdésünkre jelezte, hogy 

nem foglal állást, hiszen egyelőre mindenki a vizsgálat eredményére vár. Az tudható, hogy a szakmai szövetség egyetlen tagja sem szervez hasonló utakat 

– mondta. A MUISZ-elnök nem támogatja az efféle utazásszervezést, ami igazából csak buszoztatás, hiszen az utastájékoztatók szerint minden program fizetős, a részvételi díj lényegében csak az útiköltséget tartalmazza. A jelenlegi szabályok alapján ráadásul az utasbiztosítás sem lehet kötelező, csak ajánlhatja az iroda, és sokan sajnos maguktól nem is költenek rá.

A turistabuszok piacán hamarosan jelentős átrendeződést okozhat a hitelmoratórium lejárta és a járvány előtt is már általánossá váló gépkocsivezető-hiány, ami az időközben máshová szerződő  buszvezetők  távozásával tovább súlyosbodott – válaszolta megkeresésünkre Erdei Bálint, a MUISZ általános alelnöke, a Cityrama utazási iroda ügyvezetője. A buszvezetők szállását jogszabály nem teszi kötelezővé, viszont nagyon szigorú szabályozás írja elő a vezetési és pihenőidők betartását, ami utólag is könnyen ellenőrizhető. A buszos utazás azonban még mindig a legbiztonságosabb közúti közlekedési forma a baleseti statisztikák szerint, ráadásul fenntarthatósági szempontból sem mindegy, hogy egy busszal vagy kéttucatnyi autóval közlekedik ugyanannyi utas.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.