BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A járvány sem tántorítja el az utazni vágyókat

A magyarok az idén a hazai utazásokat részesítették előnyben, elsősorban pihenésre vágytak és autóval indultak útnak, az utazási kedv pedig a főszezon lezárultával sem csökken – derült ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből, mely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18–79 éves magyar lakosságra nézve. A járványhelyzet sokak nyaralását befolyásolta, de legtöbben úgy érzik, nem (emiatt) kellett módosítaniuk a terveiken.

A 18–79 éves korosztály bő harmada (35 százalék) utazott el belföldi fizetős szálláshelyre 2021-ben augusztus végéig, míg külföldi célpontot csupán tizedük választott ebben az időszakban. A bel- és külföldön utazók között előfordulnak átfedések is, így összességében a lakosság kétötöde nyaralt valamerre az idén. Minél fiatalabb valaki, annál nagyobb eséllyel utazott. A belföldi célpontot választók leginkább a 3-4 éjszakás pihenést preferálták, míg külföldre ennél valamivel hosszabb időre mentek, legtöbben 5-7 éjszakára. A 18–29 éves korosztályra jellemző leginkább, hogy 2 éjszakás, „hosszú hétvége” jellegű utazást vállalnak és akár külföldre is elutaznak ilyen rövid időre.

A belföldön nyaralók elsősorban online, közvetlenül a szálláshely weboldalán keresztül foglaltak szállást (42 százalék), de népszerűek az online szállásfoglaló oldalak vagy alkalmazások is (30). A külföldi foglalások esetén már csak az utazók negyede vette igénybe a szálláshely saját weboldalán történő foglalást, inkább a gyűjtőoldalakon keresztül (43) választottak. Határon belüli utazások esetén a Szállás.hu emelkedik ki (62 százalék), míg külföldi célpontnál egyértelműen a Booking.com (78) áll az élen a szállásfoglaló oldalak közül.

Fotó: Shutterstock

A belföldi utazók közel fele (44 százalék) választotta a Balatont (is) célpontnak – legnagyobb arányban a fiatalok –, negyedük pedig hegyvidékes területre (is) utazott.

Külföldi nyaralások esetén a legnépszerűbb úti cél egyértelműen a szomszédos Horvátország (29 százalék), de Görögországba és Ausztriába is nagy arányban utaztunk. Közlekedési eszközként autót a külföldre utazók kétharmada (66 százalék), míg repülőt közel harmaduk (28) választott.

Az itthon utazók háromnegyede egyszerűen csak pihenésre, kikapcsolódásra vágyott, közel kétötöd (38 százalék) választotta a wellness valamilyen formáját, bő harmaduk pedig városnézés (35), illetve kirándulás/túra (35) miatt kelt útra. Külföldön is a pihenésé (64 százalék) volt a fő szerep, de a határon túlra látogatók wellness helyett inkább városnézéssel (42) és kirándulással/túrával (34) töltötték az idejüket.

A felnőtt magyarok kétötöde eredetileg sem tervezett utazást az idei év eddig eltelt részére, és ennek megfelelően nem is volt nyaralni. Az utazástól nem elzárkózók közel fele úgy érzi, a járvány egyáltalán nem befolyásolta a nyaralási terveit, az előzetes elképzeléseknek megfelelően tudott utazni, vagy esetleg teljesen más, a járványtól független indokból volt szükséges módosítani a tervein. Az utazást tervezők közel negyede (23 százalék) jelezte, hogy a pandémia miatt kellett lemondania a nyaralást, ennek hátterében állhat a megbetegedéstől való félelem, valamint a lezárások, de az anyagi helyzet megváltozása is adhatott okot a tervek módosítására. A korábbi vakációs terveket szövő 18–79 évesek harmada jelezte, hogy kifejezetten a koronavírus miatt kellett változtatnia az utazás helyszínén (pl. külföld helyett belföld), időpontján és/vagy hosszán.

A felmérésből az látszik, hogy

az utazási kedv nem csökken a főszezon végével sem, a 18–79 éves lakosság közel harmada (29 százalék) tervez belföldre, szűk tizede (9) pedig külföldre utazni idén az őszi-téli időszakban, ami megközelíti az eddig útra kelők arányát.

Az idén a már valahova utazók közel fele szeretne még ebben az évben belföldre, közel kétötöde pedig külföldre menni, míg az eddig otthon maradók hatoda választ belföldi célpontot a jövőben, és csupán 3 százalék vágna bele külföldi útba.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.