Németországban például 500 euróval támogatják azt, aki igénybe veszi a digitális egészségügyi szolgáltatásokat – hangzott el a Digital Health Summit konferencián.
A telemedicina alapvetően az alapellátásban fejtheti ki leghatékonyabban a hatását. Magyarországon évente 65 milliószor mennek el a betegek a háziorvosukhoz, így egy orvosra több tízezer találkozó is jut – mondta Somogyi Tibor digitális egészségügyi szakértő, a DokiApp alapítója.
Magyarországon a 4,7 millió munkavállaló közül a 25–65 év közöttiek 20 százaléka szenved valamilyen krónikus betegségben, ezek az emberek 90 ezer órát töltenek a munkahelyükön, és a betegek háromhavonta mennek kontrollvizsgálatokra.
Viszont, ha az orvos-beteg találkozókat a digitális egészségügyi megoldások keretében vennék igénybe, akkor 30 százalékkal csökkenne a táppénzes napok száma. A kontrollra járók évente 40 órát, vagyis egy hetet töltenek azzal, hogy elmennek az orvosukhoz, várakoznak a váróteremben, ami rendkívül magas szám, tette hozzá az egészségügyi szakértő.
Magyarországon az orvosok 80 százaléka alkalmaz telemedicina-szolgáltatásokat, a szakorvosok viszont nagy arányban ragaszkodnak a személyes betegtalálkozókhoz. A telemedicina beépült a mindennapi gyakorlatba, de a kényszerű Covid–19-időszak után visszafogottabban van jelen manapság az egészségügyi ellátásban, mondta Kertész Balázs, a Szinapszis Market Research Consulting kutatója.
Egy friss elemzés adatai szerint a telemedicina a lakosság oldaláról elfogadottá vált, sokan azonban azt mondják, többeknél nem váltotta ki a klasszikus orvoslást, a telemedicina egyelőre megosztja a társadalmat
– tette hozzá. A kutatás részleteire kitérve elmondta, az általuk megkérdezett 700 orvos 80 százaléka telefonos konzultáció alapján írt fel e-receptet, pozitívumként értékelte, hogy a telemedicina alkalmazásával az elmúlt 1,5 évben drasztikusan csökkent az orvos-beteg találkozások száma. Ugyanakkor kiemelte, sokszor adónak az orvosoknak nehézségei a digitális eszközök hiánya miatt.
Már több mint 4,9 millióan regisztráltak az ügyfélkapura, a lakosság 43 százaléka pedig ügyfélkapun keresztül veszi igénybe az Elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér (EESZT) alkalmazásait.
Jellemzően leleteket néznek meg a felületen keresztül, de sokan használták a Covid–19-oltáshoz szükséges regisztrációra, az e-beutalót pedig az EESZT-használók 36 százaléka alkalmazta. A pandémia évében 24 egészségügyi alkalmazást fejlesztettek az EESZT-ben, mondta Szabó Bálint, az Országos Kórházi Főigazgatóság főigazgató-helyettese a konferencián. Kiemelte, elkészült a Covid-útlevél mobilapplikációja, az EESZT mobilapplikáció, az intézményi adatgyűjtés és az online Covid-betegágy-nyilvántartás is.
Elmondta, az online Covid-igazolvány mobilalkalmazást 1,8 millióan használják, és már működik a háziorvosi EESZT-rendszer is, a miniHIS is.
A 2021–27-es európai uniós fejlesztési ciklusban a telemedicina-alkalmazások további fejlesztésén fognak dolgozni. Példaként említette az emberközpontú e-Health-fejlesztéseket, az ellátások folyamatos digitalizálását, az ellátórendszer biztonságának, valamint a telemedicina és az adatvagyon fejlesztését is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.