Az állam 2025-ig összesen csaknem 30 milliárd forinttal támogatja a kötöttpályás teherfuvarozás versenyképességének javítását. A szektor szereplői az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatáshoz igényelhetnek vissza nem térítendő forrást az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleménye szerint. A vonaton fuvarozott árumennyiségnek ugyanis jelenleg majdnem ötödét szállítják el a piaci alapon veszteségesen Magyarországon.
A költségvetési támogatás a több ezer ágazati munkahely megőrzése mellett így a klíma- és természetvédelmi törekvésekhez illeszkedve a környezetkímélő vasúton tart évi 10-12 millió tonna árut.
A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük stratégiai jelentőségű társaságok, például gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek és számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Az egyeskocsi-szolgáltatás az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt, ez pedig a tevékenység megszűnésével fenyegetett. A közutak zsúfoltságát és a környezet terhelését is növelné, ha az eddig vasúton fuvarozott árumennyiséget kamionokkal kellene elszállítani. A kormány ezért döntött úgy, hogy
az idei második fél évben 3,7 milliárd, 2022–25 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kaphat az egyeskocsi-forgalom fenntartása.
E tárgyban az ITM tavaly indította el az egyeztetést az Európai Bizottsággal, a testület jóváhagyása idén nyáron érkezett be. A tárca szeptember elejére megteremtette a program elindításának feltételeit is. A támogatást egykapus pályázati rendszerben, a MÁV közreműködésével kérhetik a szolgáltatók. Az előzetes igényfelmérésen a szektor öt meghatározó vállalkozása regisztrált, de további cégek is szabadon csatlakozhatnak. A szaktárca szerint középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét is.
Az idei év második negyedévében a hazai áru- és személyszállítás teljesítménye egyaránt nőtt az előző évi alacsony bázishoz képest, a járvány előtti szinttől viszont – különösen a személyszállítás esetében – elmaradt. Csaknem 9 százalékkal nőtt az áruszállítási teljesítmény egy év alatt, ám 11 százalékkal kisebb volt a két évvel korábbinál – írja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye az egy évvel korábbihoz mérten jelentősen emelkedett, még így is a töredéke volt a 2019-es második negyedévinek. A legszembetűnőbb, hogy a vasúti áruszállítás összteljesítménye 6 százalékkal csökkent, aminek az az oka, hogy 2020 második negyedévében a járvány miatti határzárak következtében leállt kamionos áruforgalom egy része átterelődött a vasútra, azonban ez a forgalomátterelés 2021 második negyedévére részben megszűnt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.