Sikeres volt idén a vitorlásszezon, ez a balatoni, a velencei és fertő-tavi régió esetében is elmondható, annak ellenére, hogy a Velencei tavon voltak problémák az alacsony vízállás miatt. Sokan kaptak kedvet a járvány miatti bezártság után, hogy kipróbálják a vitorlázást, ezt az aktivitást a charter vállalkozások is érzékelték, némelyiknél várólista alakult ki - mondta a VG-nek Szépvölgyi István, a Magyar Vitorlás Akadémia ügyvezetője. A szakember elmondása szerint a túravitorlázók létszáma nagyjából megegyezett a tavalyival, ugyanakkor idén nem kellett csúsztatni a szezon kezdését járványügyi okok miatt, így viszont a nagy, dömping szerű hullám is elmaradt. Ez azonban nem jelentett problémát, inkább egy kiegyensúlyozott keresletet eredményezett, és megszűnt a hétvége központúság is.
Tavaly a járványügyi korlátozások miatt azok is a hazai tavakon vitorláztak, akik egyébként a tengerre szerettek volna menni, ez a közösség idén már eljutott az Adriára. Az viszont továbbra is elmondható, hogy sokkal és egyre nagyobb vitorlások láthatók a Balatonon, ma már vannak 50 lábas hajók is, holott néhány éve még a 25-35 lábas vitorlások voltak a legnagyobbak a tavon
– emelte ki Szépvölgyi István. A hajók méretének növekedése azonban több problémát is magában hordoz, több helyet foglalnak az amúgy is szűkös kikötőkben, kiszorítva onnan a kisebb hajókat és növelve a kikötők férőhelyhiányát.
A Magyar Vitorlás Akadémia egyébként idén tavasszal felmérte a marinákat és frissítette a 2018-ban létrehozott Kék Csillag Kikötőminősítési rendszert. A tapasztalatok szerint az elmúlt években komoly fejlődésen mentek keresztül a kikötők, összességében javul az infrastruktúra. A Magyar Vitorlás Akadémia vezetője szerint a hazai kikötők infrastruktúrája közelíti a Nyugat-európai színvonalat, több már el is éri azt. A legjobb minősítést a balatonfenyvesi Fenyves Yacht Club érte el, a második az alsóörsi Alsóörs Marina, a harmadik pedig a balatonlellei BL Yachtclub lett. Jelenleg is három nagy kikötő-beruházás van folyamatban a Balatonnál, a bővítések új kikötőhelyeket is jelentenek majd.
Évek óta nincs elég kikötőhely, továbbra is hosszúak a várólisták, és az idei szezont az is nehezítette, hogy a rekonstrukció alatt álló marinák nem fogadtak vitorlásokat
– hangsúlyozta Szépvölgyi István. Hozzátette, mindegyik fejlesztés úgy megy végbe, hogy kivitelezés semmilyen, vagy csak nagyon minimális kárt okoz a Balatonnak, ugyanis nem beépítés történik.
A szakember elmondása szerint a következő vitorlásgeneráció is lelkes, a Balaton környéki táborok tele voltak, és a visszajárók mellett sok új belépőről is beszámoltak az iskolák. A táborok nem drágultak, legfeljebb a költségek (például üzemanyag) mértékének megfelelően. A charter piacon sem volt lényegében drágulás, az árak csak a flották újítása miatt módosultak: a cégek a keresletnek megfelelően egyre nagyobb hajókkal dolgoznak, amelyek magasabb árkategóriájú szolgáltatást képviselnek. Így a napi bérlés akár a 200 ezer forintot is elérheti, persze a kisebb, régebbi hajók már ennek töredékéért is elérhetők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.