A magyar autóipar jól van, vannak nehézségek, de ez nem jelenti, hogy nem érheti el vagy haladhatja meg a 2019-es számokat – emelte ki Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállításhoz kapcsolódó Hidrogéntechnológiával a zöld jövőért konferencia megnyitóján. Hozzátette, az autóipar számára már kijelöltek az irányok, 2035-től nem adnak majd el belső égésű motoros új autókat, az útkeresés azonban nem ért véget. Magyarország rendelkezik hidrogénstratégiával, amelynek egyik fontos eleme a hidrogén közlekedésbeli alkalmazása, ennek módjáról viszont több forgatókönyv működhet.
Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára a rendezvényen elmondta, 2020 elején átfogó energiastratégiai dokumentumokat fogadott el a kormány, és fontos cél, hogy 2050-re klímasemleges országgá válhasson Magyarország.
Az ország napelemes kapacitása már lehagyta a paksi erőműét, 2030-ra pedig a villamos energia 90 százaléka tiszta, szén-dioxid-kibocsátástól mentes lehet.
A hidrogént fosszilisan állítják még elő, ezért törekedni kell annak tiszta előállítására. Az államtitkár elmondása szerint az egész hidrogéngazdaság kiépítéséhez nagy mérnöki kapacitásra lesz szükség, és új munkahelyeket teremt majd.
A hidrogén és a kapcsolódó technológiák előállításának költségei most még nagyon magasak, ezért a korai szakaszban szükség van arra, hogy ösztönzőket nyújtson az állam. Az államtitkár elmondása szerint a hidrogénértéklánc feltérképezése megtörtént, és be kell azonosítani azokat az elemeket, amelyekre fókuszálnia kell Magyarországnak.
Az egyik ilyen a zöldhidrogén előállítása, és érdemes a paksi atomerőműben termelődő éjszakai áramot is erre a célra felhasználni.
Továbbá vizsgálni kell, hogy az ország jelentős, 6 milliárd köbméter földgáztározója és a szállításhoz meglévő infrastruktúrája alkalmas-e a hidrogén tárolására és szállítására. Az államtitkár elmondása szerint két hidrogénvölgyet szeretnének kiépíteni Magyarországon, amelyben minden a technológiához kötődő fejlesztés tesztelhető. Ezek vélhetően Paks–Dunaújváros körzetében, illetve Miskolc és környékén valósulhatnak meg, mivel mindkét térségben jelentős ipari termelés zajlik, és villamos energia is elérhető a környéken. Egy biztos, hidrogénre szüksége lesz Magyarországnak a klímacélok eléréséhez – tette hozzá.
Az Automotive Hungaryn a konferencián túl szakmai egyeztetések, üzleti programok is megvalósulnak. Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető titkára azt emelte ki megnyitójában, hogy az autóipar számára a jelenleg tapasztalható kihívások lehetőségeket is tartogatnak, és az tudja ezeket kiaknázni, aki időben felismeri, és nem rest lépni irányukba. A háromnapos kiállításon közel 80 magyar kis- és középvállalkozás 180 üzleti tárgyalást bonyolít le.
A kiállítók között mindegyik magyarországi autógyártó megtalálható, a Mercedes-Benz a standján az első Magyarországon sorozatgyártott teljesen elektromos modelljét, az EQB-t mutatta be, valamint egy másik kecskeméti gyártmányt, egy hibrid CLA kupét.
A vállalat a tisztán elektromos autókban látja most a jövőt, de fejlesztőik a hidrogén lehetőségét is vizsgálják.
A Suzuki három terméket mutat be a standján: egy fedélzeten elhelyezett hajómotort, egy motorkerékpárt és az egyik legsikeresebb autómodelljét, a Vitarát. A vállalat a zöldítés jegyében az európai piacon csak hibrid meghajtású gépkocsikat forgalmaz. Az Audi a Q3-as modelljét hozta, az Opel pedig a Mokkát mutatja be. A BMW az iX modelljével jelenik meg, amely 60 kilogramm újrahasznosított műanyagot tartalmaz, és a belső kárpit is újrahasznosított anyagokból készült. Ezt az új, tisztán elektromos modellt egyébként november 13-án mutatták be nemzetközi szinten is. A vállalat Debrecenben épülő gyárában 2024-ben indulhat meg a sorozatgyártás.
A kiállítók között bemutatkozik a 120 éves Salgglas szélvédőgyártó vállalat is, amely olyan nagy márkák szélvédőit és ablakait gyártja, mint a Porsche, a Bentley, a Ferrari, de a Suzuki Vitara összes üvegét is a salgótarjáni gyár készíti. A cég vezetőinek elképzelése szerint minden a műszerfalról leolvasható adat a szélvédőn is látható lesz néhány éven belül, jelenleg egy ilyen termékinnováción dolgoznak, amely hamarosan piacképes lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.