Csiphiány, lítiumhiány, autóhiány: az idei év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést – írja a Magyar Nemzet egy friss német tanulmányra hivatkozva.
A világ egyik legnagyobb gyártója, a VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban.
Több mint húsz féle fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.
Az e-autó-akkumulátorok számára például nélkülözhetetlen a kobalt, a lítium és a grafit. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermeléshez szükséges. Az évtized végén, 2030-ban 36 millió új e-autóhoz 1300 gigawattóra akkumulátorkapacitás kellene, az ismert kobaltkészletek azonban csak 11 évre elegendőek a ma előrelátható kereslet mellett.
Egyszerű a matek: nincs annyi nyersanyagunk, hogy ilyen pazarlóan éljünkGyermekeink és a fiatalok erőforrásait éljük fel a mostani, rendkívül pazarló gazdasági modellünkkel. |
Ráadásul számos ritkafém és ásványi anyag csak néhány Európán kívüli országban lelhető fel. Kínának és más feltörekvő országoknak sok nyersanyagra van szükségük növekedésükhöz, az általuk támasztott kereslet a verseny növekedését hozza magával.
Eközben az akkumulátorgyártás várható felfutására jelentős erőfeszítésekkel készülnek piaci szereplők.
Novemberben 20,5 százalékkal csökkent éves viszonylatban a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.
A legnagyobb európai autópiacok többségében kétszámjegyű százalékos csökkenés következett be novemberben az új autók forgalomba helyezésében: Németországban 31,7 százalékos, Olaszországban 24,6 százalékos, Spanyolországban pedig 12,3 százalékos esést regisztráltak. Franciaországban jóval kisebb, 3,2 százalék volt a csökkenés éves összevetésben. Az EU-ban csak három országban, Bulgáriában (+24 százalék), Írországban (+22,9 százalék) és Szlovéniában (+15,8 százalékkal) nőtt az új autók fogalomba helyezése novemberben.
Magyarországon novemberben 9495 új autót helyeztek forgalomba,
28,4 százalékkal kevesebbet az előző évi 13 ezer 265-nél. Az első tizenegy hónapban forgalomba helyezett 113 ezer 155 új autó 1,9 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 115 ezer 308-tól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.