BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem látják a fényt az alagút végén az autógyártók

Súlyos nyersanyaghiánnyal küzdenek az autógyártók, több mint húsz féle fontos alapanyagra lenne szükség. Közben novemberben több mint 20 százalékkal csökkent éves viszonylatban a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.

Csiphiány, lítiumhiány, autóhiány: az idei év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést – írja a Magyar Nemzet egy friss német tanulmányra hivatkozva.

A világ egyik legnagyobb gyártója, a VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban.

Több mint húsz féle fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.

Az e-autó-akkumulátorok számára például nélkülözhetetlen a kobalt, a lítium és a grafit. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermeléshez szükséges. Az évtized végén, 2030-ban 36 millió új e-autóhoz 1300 gigawattóra akkumulátorkapacitás kellene, az ismert kobaltkészletek azonban csak 11 évre elegendőek a ma előrelátható kereslet mellett.

Egyszerű a matek: nincs annyi nyersanyagunk, hogy ilyen pazarlóan éljünk

Gyermekeink és a fiatalok erőforrásait éljük fel a mostani, rendkívül pazarló gazdasági modellünkkel.

Ráadásul számos ritkafém és ásványi anyag csak néhány Európán kívüli országban lelhető fel. Kínának és más feltörekvő országoknak sok nyersanyagra van szükségük növekedésükhöz,  az általuk támasztott kereslet a verseny növekedését hozza magával.

Eközben az akkumulátorgyártás várható felfutására jelentős erőfeszítésekkel készülnek piaci szereplők.

Fotó: Kovács Attila / MTI

Novemberben 20,5 százalékkal csökkent éves viszonylatban a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.

A legnagyobb európai autópiacok többségében kétszámjegyű százalékos csökkenés következett be novemberben az új autók forgalomba helyezésében: Németországban 31,7 százalékos,  Olaszországban 24,6 százalékos, Spanyolországban pedig 12,3 százalékos esést regisztráltak. Franciaországban jóval kisebb, 3,2 százalék volt a csökkenés éves összevetésben. Az EU-ban csak három országban, Bulgáriában (+24 százalék), Írországban (+22,9 százalék) és Szlovéniában (+15,8 százalékkal)  nőtt az új autók fogalomba helyezése novemberben.

Magyarországon novemberben 9495 új autót helyeztek forgalomba,

28,4 százalékkal kevesebbet az előző évi 13 ezer 265-nél. Az első tizenegy hónapban forgalomba helyezett 113 ezer 155 új autó 1,9 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 115 ezer 308-tól.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.