A PublishDrive hatalmas lendületet ad a digitális könyvkiadási piacnak a Lead Ventures befektetésével
– mondta a VG-nek Jentetics Kinga, a társaság ügyvezetője. 2022-re a cége – amelynek tulajdonosi köre egy tengerentúli, amerikai vállalkozás – elérte, hogy az online könyvkiadói platform Series-A befektetési kört zár, pontos összeget nem akart mondani, de a magyar piac esetében általánosságban elmondható, hogy ez 3-5 millió eurós befektetésnek felelhet meg.
Az újonnan érkező tőkével az a célja, hogy a magyar ötletből megvalósult PublishDrive tovább növelje részesedését a globális digitális könyvkiadási piacon. Stratégiájuk, hogy az e-könyvek és a hangoskönyvek meghódítása után a nyomtatott könyvek terjesztését digitalizálják világszerte, ezzel párhuzamosan pedig hozzájárulnak a független szerzők és kiadók forgalmának növeléséhez a könyvkiadói piacon.
2020-ban 85 százalékkal nőtt a digitális tartalmak értékesítése a PublishDrive platformon keresztül, és 2021-ben megdupláztuk az értékesített és feltöltött művek számát – mondta az ügyvezető. A hazai piacon olyan nagy könyvkiadókkal, mint a Libri, az Európa Kiadó vagy a XXI. század Kiadóval is kapcsolatban állnak, és több magyar szerzővel dolgoznak együtt, például Fejős Éva is rajtuk keresztül digitalizálja a könyveit.
2015-ben indult a PublishDrive online könyvkiadói platform, amikor Jentetics Kinga, a cég ügyvezetője publikálni szerette volna mesterszakdolgozatát, amelynek témája az országimázs és a zene kapcsolata volt. Ekkor keresett olyan platformot, ahol digitálisan elérhetővé tehette volna az alkotását. Az általa megszerkesztett, összeállított tartalmat akkor 2,99 dollárért árulta, és voltak érdeklődők – tette hozzá.
Technikailag úgy néz ki a platform, hogy ha valakinek van egy kézirata, a felületen feltölti, az értékesítéshez pedig a művet megformálják – mondta Jentetics Kinga. Hozzátette: az értékesítés folyamata digitalizálva van, több mint 400 könyvesboltban és 240 ezer digitális könyvtárban érhetők el azok a tartalmak, amelyeket a PublishDrive-ra töltenek fel. Az értékesítési adatokat folyamatosan nyomon követik, és marketingsegítséget is adnak a szerzőknek. A platform jelenleg több mint 100 ezer könyvet kezel, 100 országban van jelen, és olyan nagy cégekkel dolgozik együtt, mint az Amazon, a Google és az Ingram, mindemellett az Apple egyik globális megbízható partnere. A PublishDrive már több mint 30 ezer független szerzőnek és kiadónak segített abban, hogy növeljék digitális könyveladásukat. Jentetics Kinga elmondta, olyan további potenciális piacokon szeretnének terjeszkedni, mint például Kína.
2020-ban elindultak a hangos könyvekkel is, és egy olyan lehetőség is elérhető (Print-on-Demand), hogy csak abban a pillanatban nyomtatnak ki egy-egy könyvet, amikor az olvasó megrendeli és kifizeti azt. Így persze egy-egy könyv sokkal drágább, mint tömeges nyomtatás esetén, viszont kisebb a kiadók kockázata, mivel nem merülnek fel logisztikai költségek és problémák, nem szükséges előre több ezer példány nyomtatásába befektetni, hiszen előfordul, hogy az előre nyomtatott könyvek 10-20 százalékát megsemmisítik. A Covid–19-világjárvány miatt a papír ára jelentősen drágult, így a kiadók jobban megfontolják, hány példányban nyomtatnak ki egy-egy alkotást. Utóbbi modell fenntarthatóbb, amely már nem igényli, hogy a független kiadók több ezer példányt nyomjanak ki előre. Emellett pedig a mai kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben az egyre növekvő logisztikai és nyomtatási költségeket is kontroll alatt tudják tartani.
Kérdésre válaszolva elmondta: a digitális tartalomvásárlók többsége, a nonfiction kategóriában 10 dollár felett költ, egy romantikus regényre pedig 3–8 dollárt szánnak. A vásárlók száma folyamatosan nő, sokkal nagyobb mértékben, mint ahány új könyv jelenik meg a platformon – tette hozzá. Jentetics Kinga, a PublishDrive vezérigazgatója elmondta: az idei év végére szeretnénk megháromszorozni a könyveladásokat. Ezt különösen a Print-on-Demand erősítésével tudjuk elérni. A nyomtatott könyv még mindig a legnagyobb szegmens, a könyvipar mintegy 70 százalékát fedi le. Tavaly a nyomtatott művek eladásai 9 százalékkal nőttek az USA-ban. De a digitalizálással a nyomtatott könyvek globális terjesztése széles körben elérhetővé válik, az első könyves szerzőktől kezdve a profi kiadókon át mindenki számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.