Az erős ügyfél-hitelesítésre vonatkozó előírások múlt év eleji szigorodása ellenére 2021 utolsó negyedévében is folytatódott a kibocsátói oldalon elkövetett fizetési kártyás visszaélések értékének növekedése – állapította meg a friss pénzforgalmi statisztikák kapcsán a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A jegybank adatai szerint ugyan a múlt év utolsó negyedében azonosított, 19,1 ezer visszaélés 0,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, azok értéke 24,8 százalékkal, 457,3 millió forintra emelkedett.
Utóbbi összeg ugyanakkor – mutatott rá az MNB közleménye – továbbra is eltörpül a teljes forgalomhoz képest, így a hazai kártyás infrastruktúra továbbra is kimagaslóan biztonságosnak tekinthető.
A visszaélések értékének emelkedése mögött a jegybank kommentárja szerint elsősorban a visszaélések szerkezeti átrendeződése, illetve ezzel párhuzamosan a kevésbé pénzforgalmi vetületű pszichológiai manipulációra és megtévesztésre alapozott esetek terjedése áll. Ezt jól alátámasztja, hogy – csak a negyedik negyedéves adatokat figyelembe véve – az adathalászathoz, illetve személyi azonosítók lopásához köthető esetek száma közel háromszorosára, 544-re ugrott egy év alatt, a kimutatott összeg pedig csaknem duplájára, 19 millió forintra nőtt.
A pszichológiai manipulációval elkövetett visszaéléseknél – amikor a csalók valamilyen módon ráveszik a kártyabirtokosokat az egyedi azonosítóik megadására – pedig 16-ról 727-re ugrott az esetszám éves összevetésben, a kimutatott érték pedig 0,2-ről 149,2 millió forintra duzzadt.
Eközben az internetes vásárlási tranzakciókhoz köthető csalásoknál 7 százalékkal (16,5 ezerre) csökkent a regisztrált esetek száma, miközben a károk értéke 24,3 százalékkal, 253,4 millió forintra esett vissza. A kártyás visszaélések legnagyobb része viszont továbbra is a határon átnyúló tranzakciókhoz kötődik: 2021-ben a kimutatott kárérték 95,8 százaléka ezekhez kapcsolódott.
Az erős ügyfélhitelesítésre vonatkozó szabályok szigorítása nyomán ugyanakkor megváltozott a leírt kár viselésének megoszlása is.
A múlt év utolsó negyedében leírt kár 25,8 százalékát már a kártyabirtokosokra terhelték,
miközben egy évvel korábban még 10,9 százaléknál járt ez az arány: a kibocsátókra (bankokra) és elfogadókra (kereskedőkre) jutó kárhányad viszont érezhető mértékben csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.