A növényi alapú termékek közül a sajt, a hűtött desszert és puding, a jégkrém, tej, tejszín, tejszínhab és joghurt helyettesítésére használt élelmiszerek forgalma dinamikusan, 22 százalékkal emelkedett 2020-ról 2021-re
– válaszolta a VG megkeresésére a NielsenIQ. A felsorolt termékek összesített forgalma 2020-ban 18,5 milliárd forintot tett ki, tavaly pedig már a 23 milliárd forintot közelítette, ami 19 százalékos növekedés. A piac legfelkapottabb termékei a növényi alapú italok, ezt vásárolja a növényitermék-vásárlók háromötöde, a második leggyakrabban vásárolt termék a habspray, amelynek a népszerűsége ugyan egy év alatt 4 százalékponttal visszaesett, de még így is 12 százalékos részt hasít ki a szektorból. A NielseIQ kiemelte, ez volt az egyetlen szegmens, amelynek forgalmában mind értéket, mind mennyiséget tekintve 2021-re csökkenést mértek. Az egyéb termékek 10 százaléknál kisebb piacrészt tesznek ki.
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexéből az látszik, hogy az értékben mért forgalom zömét a gyártói márkás termékek eladása generálja: 84 százalékot tettek ki az ilyen típusú készítmények 2021-ben, csakúgy, mint az előző évben.
Ezekre több mint 19,5 milliárd forintot költöttek a fogyasztók, a saját márkás termékekre pedig 3,5 milliárd forintot.
A piac két nagy szereplője, a Danone Magyarország Kft. és a Real Nature Kft. azt közölte a VG-vel, hogy a növényi alapú termékeik forgalma érvről évre növekszik.
Az elmúlt években két számjegyű növekedést tapasztaltunk ebben a termékkategóriában
– mondta a VG-nek Csuti Nóra, az Alprót forgalmazó Danone Magyarország Kft. marketingigazgatója. Mint hozzátette: 2020-ról 2021-re 6 százalékpontos növekedés volt megfigyelhető ebben a termékkategóriában. Ma már minden korosztály egyre jobban figyel az egészségtudatosságra és a fenntarthatóságra, de a legerősebb ez a trend a 25–40 évesek körében – mondta a marketingigazgató.
A világjárvány kitörésével 2020 elején drasztikusan emelkedett a növényi tejhelyettesítő termékek iránti kereslet, ami nemcsak az egészséges táplálkozás elterjedésének köszönhető, hanem az UHT-termékek tárolhatóságának, az otthoni „járványkamra” feltöltése iránti igénynek is – válaszolta Gereczné Rudnai Éva, a Joya és Happy termékeket forgalmazó Real Nature Kft. beszerzési és marketingvezetője. A termékek népszerűsége miatt 2020-ban gyártóhelyeket bővítettek. Amíg 2004-ben a növényi tejhelyettesítők piacát egy szójaitallal nyitották meg, ma már jellemzően más alapanyagokból készülő növényi tejhelyettesítők aratnak sikert.
Itthon nagyon népszerű a rizs-, mandula- és kókuszital, és ma már ezeket az alapízeket a kávékedvelők számára barista változatban is forgalmazzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.