A 25 ezresnél nagyobb városoknak lehetőségük nyílik, hogy hazai és uniós forrásokból zöldítsék a közösségi közlekedésüket. A zöld busz program keretében 2020-2029 között 180 milliárd forintból közel 1200 elektromos autóbusz beszerzése valósulhat meg – mondta Huszár Richárd, a HUMDA Zrt. zöld mobilitás igazgatója a Magyar Logisztikai Egyesület konferenciáján. Hozzátette: minél több környezetszennyező autóbuszt cserélünk le, annál nagyobb támogatás érhető el.
A becslések szerint évente 3,796 milliárd forint üzemanyag költség megtakarítást eredményezhet a tömegközlekedés zöldítése.
A cég az Innovációs és Technológiai Minisztérium 100 százalékos tulajdonában áll, a támogatási rendszer keretében ők kezelik az e-mobilitással kapcsolatos hazai pályázatokat, melyekre a lakosság vagy gazdasági társaságok is pályázhatnak.
Kiemelte,
jelenleg egy egymilliárd forint összegű pályázat fut az elektromos kerékpároknál, eddig négyezer pályázat érkezett be és a benyújtott pályázatok 80 százalékát már el is bírálták,
hozzátette az ügyfelek már elkezdték beszerezni a kerékpárokat.
A zöld busz program mintaprojektjeinek keretében összesen 28 városban tesztelik a zöld buszokat; nyolcféle szóló, egy midi és három fajta csuklós busz tesztelése már megtörtént.
Év végére Magyarországon 186 elektromos busz közlekedik majd.
Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) program keretében a források 2022 év végén vagy 2023 év elején nyílhatnak meg – fogalmazott.
A zöld busz programmal kapcsolatban az Ikarus zöld buszaira utalva elmondta: a program is hozzájárul ahhoz, hogy a magyarországi buszgyártás ismét hírnévre tegyen szert.
Az Ikarus 125 év alatt 250 ezer buszt adott el. Talán a kínai vállalatok kivételével ezt a buszszámot egyetlen buszgyártó sem érte el
– fogalmazott Tankó Zoltán az Ikarus Global Zrt. vezérigazgatója.
Csuklós buszok tekintetében a világpiac kétharmadát a 70 -es évektől tíz éven át az Ikarus fedte le. Hat éve fejlesztenek elektromos buszokat, és erre sok milliárd forintot költöttek már. Hozzátette: hosszú távon a városi közlekedésben az elektromos hajtás lesz a jellemző. A zöld busz program keretében már megnyertek egy volánbuszos közbeszerzést, és hamarosan 12 buszt állítanak forgalomban Székesfehérváron. A buszok ára 450 ezer euró körül alakul – mondta a VG-nek a vezérigazgató. Az Ikarus eddig 60 darab elektromos buszt gyártott le, de évente akár 300-450 buszt is kigördülhet a gyárból.
Az elektromos buszok bekerülési költsége a dízelbuszokénak a kétszerese, jegyezte meg a konferencián Szedlmajer László, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese.
A hazai buszállomány átlagéletkora 14,7 év és hozzátette: a mobilitási igények növekedésével a járműipari fejlesztések nem képesek egyensúlyt tartani.
2016-ban a BKV 20 zöld járművet vásárolt, ezek közül jellemzően 12-13 buszt állítanak naponta forgalomba. A buszok hatévesek, az akkumulátoraik lassan cserére szorulnak, de eddig csak olyan irreálisan magas árajánlatokat kaptak, amelyeket nem tudtak elfogadni; ha ez így marad, az a flotta ellehetetlenülését jelentheti.
A járművek töltési ideje 2-6 óra, extrém időjárási körülmények között – mínusz 5 fok alatt és plusz 40 fokban – csökken a járművek üzemeltehetősége. Ezek a buszok napi 100 kilométert képesek megtenni, ezért napközben is tölteni, vagy cserélni kell a járműveket, említette a negatívumok között a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese.
Pécsett jövő nyárra a buszok 20 százalékát elektromosra cserélik, erről Ruzsa Csaba Pécs alpolgármestere beszélt. 2020 nyarán indult el a zöld busz program a városban, és a tervek szerint 2030-ra Pécsett minden busz elektromos hajtású lesz. A városvezető kiemelte: a Tüke Busz Zrt. teljes autóbuszparkát elektromosra cserélik 2026-ig. 2022-ben 8 elektromos busz érkezik a Pécsre, darabja 190 millió forintba kerül támogatás mértéke 70 százalékos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.