Az idén a megszokottnál később, április végén kezdődött a spárga szedése, és várhatóan június közepéig tart, a hazai spárga termelői átlagára 12 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban - derül ki az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) elemzéséből.
Az AKI adatai szerint a Budapesti Nagybani Piacon a hazai fehér és a zöld spárgát 2022 17-19. hetében 2000 forint/kilogramm áron kínálták.
A KSH adatai szerint Magyarországon 1400-1550 hektárról 5,6-6,7 ezer tonna spárgát takarítottak be az elmúlt években.
Az AKI elemzésében kitérnek arra, hogy a spárga hazai fogyasztása alacsony, a termés döntő hányadát külföldre szállítják. A statisztikai adatok szerint a friss vagy hűtött spárga külkereskedelmi aktívuma 2,57 milliárd forintra nőtt 2021-ben. Az előző évihez viszonyítva a kivitel mennyiségben 5 százalékkal 2,4 ezer tonnára, értékben 15 százalékkal 2,66 milliárd forintra nőtt. A magyarországi spárga legnagyobb vásárlója Németország (1,09 ezer tonna), Svájc (537 tonna), Svédország (245 tonna) és Finnország (221 tonna) volt tavaly.
Az Európai Unió spárgatermelése 315,4 ezer tonna volt 2021-ben, ennek mintegy 40 százalékát Németország (119 ezer tonna) adta, majd Spanyolország (62 ezer tonna) következett. A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) szerint Németországban tavaly az előző évinél csaknem 1 százalékkal kisebb területen, 25,6 ezer hektáron termesztettek spárgát, jellemzően fehéret. A kedvező időjárás miatt az idén tavasszal Németországban túlkínálat alakult ki, így az ottani nagybani piacokon a 18. héten a belföldi fehér spárga ára 23 százalékkal (5,05 euró/kilogramm), a zöld spárgáé 25 százalékkal (7,56 euró/kilogramm) elmaradt az egy évvel korábbitól.
A másik jelentős termelő országban, Spanyolországban több hetes késéssel indult a zöld spárga szezonja, a Freshplaza szakmaközi szervezet előrejelzése szerint 2022-ben közel 44 ezer tonna zöld spárgát takaríthatnak be, ezer tonnával többet, mint 2021-ben - áll az Agrárközgazdasági Intézet elemzésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.