Még a VG által megkérdezett szakértők sem pontosan értik, mire utalhatott Matolcsy György jegybankelnök, amikor zöld-, digitális és forgalmi adóra koncentráló reformot sürgetett a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi alapkamat-emelése után, de abban egyetértenek, hogy akad javítanivaló az elmúlt években sokat fejlődött hazai adórendszerben. A jegybank közlése szerint a gazdasági stabilizációs program kidolgozása megkezdődött, a következő hetekben adják át a kormánynak.
Matolcsy György: Új adóreformra van szükség MagyarországonA jegybank elnöke javaslatot tesz a kormánynak, hogyan érheti el Magyarország 2030-ra az uniós fejlettséget. |
Czoboly Gergely, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda adószakértője szerint a kormány adópolitikája eddig konzekvensen a fogyasztási adókra helyezte a hangsúlyt, és jelentősen javította az áfabeszedés hatékonyságát. A magas inflációs adatok miatt felvetődhet, hogy a fogyasztói árak csökkenthetők-e az általános forgalmi adó kulcsának mérséklésével. Ugyanakkor a termékek és szolgáltatások egyes elemeinél, különösen az alapvető élelmiszereknél ez nem valósulna meg, mert már most is az alacsonyabb, 5 százalékos kulcsba tartoznak, ami nem mérsékelhető tovább az Európai Unió rendelkezései miatt. Másrészről valószínű, hogy az adócsökkentés azonnali hatása a kereskedőknél csapódna le.
Kántor Balázs, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda adócsoport-vezetője is úgy látja, hogy
az áfa mérséklése a tapasztalatok szerint nem vezet az árak csökkenéséhez, a különbözetet a kereskedők egyszerűen megtartják.
Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere nem lát áfacsökkentésre utaló jeleket, nem mutat erre sem a gazdaságpolitika iránya, sem a kormányzati kommunikáció, tehát Matolcsy György nyilatkozata a fogyasztási adók súlyának további növekedését takarhatja, ám az áfakulcsok módosítása a jelenlegi inflációs környezetben nem kivitelezhető. Fischer Ádám és Czoboly Gergely is kiemelte, hogy
miközben az áfacsökkentés hatása finoman fogalmazva is kérdéses, az intézkedés teljesen felborítaná a költségvetést.
„Érdekes felvetés a digitális adóreform akkor, amikor a NAV lassan egy éve csúszik az áfabevallás-tervezetek elkészítésével, és egyelőre határidő sincs arra, hogy ez mikor valósul meg” – mutatott rá Fischer Ádám. Hozzátette, az adózási kapcsolatok már most is meglehetősen digitálisak, de több rendszer elavult, alapos informatikai fejlesztésre volna szükség az adminisztráció csökkentéséhez. Kérdésként vetette fel, hogy a digitális adóreform alatt valójában az adózási kapcsolatok további digitalizálását vagy a digitális világban megjelenő újfajta termékek, szolgáltatások forgalmi típusú adóját értette-e a jegybank elnöke.
Czoboly Gergely is úgy véli, a digitalizáció kifejezés ernyője alá sorolhatjuk az adóadminisztráció digitalizációját, s ebben – ezt Kántor Balázs is hangsúlyozta – Magyarország jelentős eredményeket tudott felmutatni az utóbbi években, például az online adóbevallásokat és az online számlázás bevezetését. Az adók támogathatják a cégek digitális átállását és az infrastruktúra fejlődését, a különböző kedvezmények különösen a kkv-knak lehetnek kiemelten fontosak.
A szakértők abban egyetértettek, hogy a zöldadók erősítése remek lépés lenne, ám
nagy kérdés, hogy az energiaárak emelkedése idején megfelelő-e az időzítés.
Kántor Balázs szerint adókkal tovább terhelni ezt a szektort most nem célszerű, sem kényszeríteni az erőltetett technológiaváltásra, ellenben közvetlen támogatásokkal lehetne ösztönözni a befektetéseket a megújuló energia előállításába. Kiemelte, a zöldadóknak tekintettel kell lenniük a várható tendenciára, vagyis arra, hogy a rövidebb ellátási láncok és az ellátásbiztonság érdekében a Távol-Keletre kiszervezett, nagy energiafogyasztó ipar bizonyos mértékig biztosan visszatér Európába.
Fischer Ádám megjegyezte, a zöldadórendszer megvalósítása felé mutat a zöldenergiák terheinek csökkentése és a szennyező energiahordozók adójának növelése. A szakember kiemelte az energiaellátók jövedelemadóját (úgynevezett Robin Hood-adó), amely akadályozza a megújuló energia termelését azzal, hogy lényegében 40 százalékos nyereségadóval terhel valamennyi energiatermelőt, köztük – bizonyos kivételekkel – a megújuló forrásból termelőket is, ezért az adó zöldítése előremutató lépés lehet.
A gazdaság szereplőit lehet fenntartható és zöldtechnológiák fejlesztése és ilyen beruházások megvalósítása kapcsán adókedvezményekkel ösztönözni. Erre példa az elektromos autóknál az illeték elengedése vagy a társasági adóban a környezetvédelmi beruházásokra igénybe vehető fejlesztési adókedvezmény
– jelentette ki Czoboly Gergely, aki szerint a másik oldalról speciális adókat lehet bevezetni mind a fogyasztók, mind a termelők oldalán, hogy a környezetterhelő technológiával készült termékek gyártását és vásárlását ellenösztönözze. Azt viszont Matolcsy György szavai alapján ő sem tudta eldönteni, új ökoadó bevezetésére tett utalást, vagy inkább a zöldtechnológiákat alkalmazó cégek és magánszemélyek számára kíván további kedvezményeket bevezetni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.