BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebbet költenek szeszes italra a családosok

A gyermekes háztartások körében a közlekedés, a ruházat és a lábbeli, valamint a szeszes italok kiadásai jobban csökkentek, mint az összes háztartás esetében - derült ki a Központi Statisztikai Hivatal kiadványából.

A hazai kiskereskedelmi forgalom összértéke tavaly megközelítette a 14,1 ezermilliárd forintot, naptárhatástól megtisztított volumene 3,4 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál 

– áll a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Magyarország számokban, 2021 című évkönyvében. 

Mint ismert, a szektor lendülete az idén is megmaradt: a január 4,1 és a februári 9,8 százalékos bővülés után márciusban kiugró, 16,2 százalékos volt az éves alapú növekmény, amelyből áprilisra is megmaradt 15,8 százalék

Fotó: Simon Móricz-Sabján

Mínuszban a bútor- és műszakicikk-üzletek

Kiadványában a KSH felidézte, hogy az elmúlt év első hónapjaiban a járványügyi korlátozások miatt több bolttípusban jelentősen elmaradt a forgalom 2020 azonos időszakáétól, de 

az év egészében a bútor- és műszakicikk-üzletek kivételével (mínusz 13,6 százalék) mindegyik majdnem ugyanakkora vagy nagyobb forgalmat realizált, mint egy évvel korábban. A textil-, ruházati és lábbeliszegmens például 17,7 százalékos pluszban zárt.

Eközben a csomagküldő és internetes kiskereskedelem 17 százalékkal bővült. Az utóbbi forgalma tavaly értékben elérte az 1330 milliárd forintot, ezzel pedig a részaránya felkúszott 9,4 százalékra. Ezen a téren hatalmas változásokat idézett elő a Covid-válság, hiszen 2019-ben 765 milliárd forinttal még csak 6,2 százalék volt az online csatorna súlya, de 2020-ra 8,8 százalékra ugrott 1111 milliárdos értékesítési volumennel. A legutóbbi KSH-jelentéseket látva a webáruházak ugrásszerű fejlődése után jött egy kis megtorpanás, idén áprilisban például 4,2 százalékkal elmaradt az e-kereskedelmi forgalom az egy évvel korábbitól, s mivel a hagyományos bolti eladások nem fékeztek, az online részarány a teljes kiskereskedelemben vissza is esett 8,1 százalékra.

Lassulhat a fogyasztás növekedése

Az áprilisi 15,8 százalékos KSH-adat fényében a kiskereskedelmi forgalom további dinamikus bővülésére számítanak az elemzők, akik szerint az év második felében már fokozatosan lassulhat a fogyasztás növekedése. Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője szerint 

a fogyasztás a második negyedévben is a gazdasági növekedés fő hajtóereje lesz, és egyelőre nem is látszik a volumenbővülésben érdemi lassulás, bár ez a benzinturizmus visszaszorulásával vagy a koronavírus-hatásnak a bázisból való kikerülésével megváltozhat. 

Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője úgy látja, hogy a jelenleg is zajló erőteljes bérnövekedés és az ehhez hozzáadódó év eleji fiskális transzferek a fogyasztás lendületesebb növekedését vetítik előre. Nyártól azonban a fiskális konszolidáció és minden bizonnyal az elmúlt két évtized legmagasabb inflációja, ezen belül is az egyik leglényegesebb csoport, az élelmiszerek áremelkedése a fogyasztás lassulását eredményezhetik.

Kevesebbet isznak a családosok

A háztartások fogyasztását tekintve a KSH 2020-as évkönyvében szereplő legfrissebb adat, az akkori mérés szerint az egy főre jutó havi kiadás reálértéken 2,3 százalékkal csökkent. A világjárvány, illetve az annak megfékezésére hozott intézkedések hatására vendéglátásra, közlekedésre és szórakozásra kevesebbet, élelmiszerekre, lakásfenntartásra, lakberendezésre és hírközlésre többet költöttünk, mint egy évvel korábban. 

Az alapvető szükségletek a kiadások 55 százalékát tették ki, közülük az élelmiszerekre fordított költések nőttek a legnagyobb mértékben (14 százalékkal).

A gyermekes háztartások körében a közlekedés, a ruházat és a lábbeli, valamint a szeszes italok kiadásai jobban csökkentek, mint az összes háztartás esetében, viszont az oktatás és a lakásfenntartás kiadásai nagyobb mértékben nőttek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.