Milyen most a vállalati hitelpiac Magyarországon, érződik-e a hitelkereslet csökkenése az orosz–ukrán konfliktus nyomán?
A közepes méretű vállalkozásoknál egyelőre nem érződik a hitelkereslet csökkenése, ami egyebek között annak is köszönhető, hogy a Széchenyi GO! program már közvetlenül a kivezetés előtt jár, s az elmúlt két-három hétben annyi hitelkérelmet nyújtottak be hozzánk, mint amennyit általában egy negyedév alatt. Az erős kereslet két fő irányból táplálkozik: egyrészt a háború felkiáltójelként hatott a cégekre, arra ösztönözte őket, hogy biztosítsák likviditásukat, gondoskodjanak pénzügyi tartalékaikról. A másik fő elem pedig, hogy az ellátási láncok akadozása, az árak folyamatos emelkedése nyomán a vállalkozások igyekeznek feltölteni készleteiket, minél kedvezőbb feltételekkel és minél hamarabb megkötni a szerződéseiket, ami szintén növeli a finanszírozási igényt.
Mostanában persze sok helyen lehet olvasni, hogy csökkent a cégek beruházási kedve, ám egyelőre inkább csak a nagyvállalatoknál érezhető, hogy kissé alábbhagyott a lendület. Ez a bizonytalanná vált külső környezet tükrében érthető: most is el kell végezni azokat a stresszteszteket, amelyek megelőzik a jelentősebb beruházási döntéseket, ám ez az energiaárak vagy akár a devizaárfolyamok körüli bizonytalanság és persze a kamatok emelkedése miatt az igen szélsőséges forgatókönyvek figyelembevételét is szükségessé teszi.
Az elmúlt hónapokban – nyilván az emelkedő forintkamatok hatásaként – jelentősen megnőtt a devizahitelek aránya az új kihelyezésekben. Mennyire lehet tartós ez a trend?
Egyértelmű, hogy a kamatok emelkedése sarkall több vállalatot is arra, hogy a devizafinanszírozás felé forduljon. Ez azonban jelentős kockázat az adott cég és a finanszírozó bank számára is: éppen ezért mi a legtöbb bankhoz hasonlóan csak akkor engedélyezzük a devizában való hitelfelvételt, ha az igénylő vállalat forgalmának a megfelelő része is idegen fizetőeszközben keletkezik.
A vállalati hitelállományban túl nagynak tűnik az éven túli lejáratú – zömmel beruházási célú – hitelek aránya. Mi ennek az oka, és változhat-e e téren a helyzet?
A kedvezményes hitelkonstrukciók valóban eltolták kissé az arányokat a hosszú lejáratú hitelek irányába. Az viszont nem lenne egészséges, ha a vállalkozások a likviditás fenntartására vagy forgóeszközök finanszírozására vennének fel hosszú lejáratú hiteleket. Az a határozott véleményem, hogy „pántlikázni” kell a kölcsönöket, vagyis a megfelelő célhoz a megfelelő konstrukciókat kell rendelni, amit a kollégáim tanácsára az ügyfelek meg is szoktak fogadni.
Milyen kihívások elé állítja a vállalati termékfejlesztést a bizonytalan gazdasági környezet, az állami támogatási programok kifutása vagy éppen a digitalizáció?
A vállalati hitelpiacnak továbbra is nagy az igénye a támogatott termékekre, hiszen a koronavírus-járvány után most a szomszédban zajló háború hatásaival kell megküzdeniük a piaci szereplőknek. A zöldkonstrukciók vagy az EXIM egyes termékei persze most is elérhetők, ám az NHP vagy a Széchenyi GO! után maradt űrt nehéz betölteni. Éppen ezért most az az egyik fő kérdés, hogy milyen módon tudjuk vonzóvá, trendivé varázsolni a saját forrású, piaci forrású termékeket. A nagyvállalati szegmensben pedig – ahol kevesebb az elérhető támogatott konstrukció – nem biztos, hogy azok a hitelek, amelyek eddig alacsony kamatozás mellett működtek, 10 százalék feletti áron is eladhatók maradnak.
Az egyedi üzletágnál persze – amely nálunk a legalább egymilliárd forintos árbevételű vállalatokat jelenti – némileg egyszerűbb a helyzet, hiszen az ügyfél egyedi igényeihez igazodva ki tudjuk dolgozni a megfelelő, személyre szabott konstrukciót, bár itt is különös körültekintéssel kell mérlegelni a lehetséges kockázatokat.
Ami pedig a digitalizációt illeti, ezen a területen nagyon ambiciózus célokat tűztünk ki, úgy, hogy közben egy fúzió kellős közepén vagyunk. A három bank egyesülését eredményező transzformáció lehetőséget ad arra, hogy a legjobb gyakorlatokat eltanulhassuk egymásról, diverz csapatokat hozva létre a szervezeten belül. A szinergiaelvárásoknak kulcsszerep jut ebben a folyamatban, hiszen ezek teljesítése nélkül nem tudnánk megvalósítani a magunk elé tűzött célokat. A digitalizáció jelentette feladatokat különösen hangsúlyosan kell kezelnünk, hiszen a versenytársaink is látják ennek jelentőségét.
Ha már szóba került a transzformáció, hogyan sikerült a Budapest Bank korábbi vállalati ügyfeleit migrálni az MKB rendszereibe, és hogy áll a Takarékbank fúziója?
Március 31-én terveinknek megfelelően sikeresen megtörtént az MKB és a Budapest Bank jogi fúziója. Jelenleg azon dolgozunk, hogy a korábbi Budapest Bank vállalati ügyfeleit a lehető legmagasabb szinten tudjuk kiszolgálni az MKB informatikai rendszereiből. Ez gyakorlatilag a Budapest Bank ügyfeleinek migrációját jelenti, amit akkor csináljuk jól, ha abból az ügyfelek szinte semmit nem éreznek. A Takarékbank jogi fúziója 2023 májusában történik, ezt követi majd a vállalati ügyfelek migrációja a korábban említettekhez hasonlóan. Ha digitalizációról beszélünk, érdemes még megemlíteni az MKB Bank új elektronikus csatornájának bevezetését, három-négy héten belül elindul ugyanis a kifejezetten a vállalati ügyfeleknek szóló mobilapplikáció.
A közelmúltban jelentették be a Sberbank portfóliójának megvásárlását is. Ez hogyan érinti a vállalati üzletágat?
Fontos, hogy itt a Sberbank hitelportfóliójának megvásárlásáról van szó: ez hozzávetőleg 330 milliárd forintos állományt érint, amelyből 150-160 milliárd a vállalatoké. Ez nagyjából 35 ezer lakossági és 3200 vállalati ügyfelet érint, az utóbbiakból hozzávetőleg 600 sorolható a már említett egyedi kategóriába. A tranzakció révén 1-1,5 százalékos piaci részesedéshez juthatunk hozzá, úgy, hogy az átvett portfólió kifejezetten jó minőségű. A tranzakció zárása július végén lesz esedékes, készülünk a Sberbank-ügyfelek zökkenőmentes átvételére.
A vállalati üzletág szempontjából hogyan alakult a bankholding vezető bankja, az MKB Bank első negyedéve, és mire számítanak az év további részében?
A korrigált adózott eredményünk 29 milliárd forint volt, jóval a terv felett alakult. A vállalati üzletág által kezelt állomány több mint 20 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, a vállalati betétállomány pedig több mint 23 százalékkal. Még a második negyedév is kedvezően alakulhat a vállalati üzletág szempontjából, hiszen – ahogy már beszéltem róla – még nem látszik, hogy jelentősen csökkenne a hitelfelvételi kedv.
Az elhúzódó háború és az ellátási láncok szakadozása viszont a második fél év kilátásait már jóval bizonytalanabbá teszi, éppen ezért nagyon sok múlik azon, hogy milyen támogatott konstrukciók válnak elérhetővé a válsághelyzettel összefüggésben. Ha tartani akarjuk a terveinket, fenn kell tartani az állomány 10-15 százalékos növekedési ütemét minden egyes szegmensben. Úgy látom, hogy ehhez minden eszközünk meg is van. Ami a hosszabb távú kilátásainkat illeti, abból a szempontból nagyon szerencsés a helyzetünk, hogy a Magyar Bankholding tagjai kitűnően kiegészítik egymást, hiszen mind a három szereplő más-más területeken különösen erős.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.