A Balaton szempontjából is van hatása annak, hogy ez az első olyan nyár a Covid után, amikor szabadon lehet külföldre utazni – erről a Balatoni Turizmus Szövetség elnöke beszélt a VG-nek. Hoffmann Henrik szerint lehetséges, hogy a balatoni régió vendégforgalmában meglátszódik majd, hogy sokan keresik fel a horvát tengerpartot, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy érdemi csökkenésre nem számít.
Az idei nyári főszezon egyelőre nagyjából a tavalyival egyenértékű, elégedettek lehetünk, jelentős keresletet tapasztalunk.
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint 2021-ben a vidéki Magyarországon 23,2 millió vendégéjszakát töltöttek el, ami 21 százalékos növekedés éves alapon. Ehhez mintegy 275 milliárdos bevétel társult, ez 32 százalékos emelkedés.
A vendégéjszakák közel egyötödét a Balaton térségében regisztrálták.
A szövetség elnöke arra is rámutatott, hogy a Balatonon nem csak a nyár jelenti a szezont, a tavaszi, illetve az őszi is egyre markánsabb. Ezért az ottani idegenforgalom alakulását érdemes egyben értékelni. Megjegyezte, hogy a tavasz nem sikerült rosszul, viszont számottevő kockázatot lát az őszi kapcsán, ami a bor- és gasztronómiai fesztiválok miatt rendkívül fontos.
A nyár még kegyelmi időszak, a fő kérdés, hogy az energiaár-robbanás, valamint az inflációs környezet mennyiben rontja az utazási kedvet, megfogyatkoznak-e a vendégek. „Szerintem ezek rányomják a bélyegüket a forgalomra, és ha ez bekövetkezik, akkor a 2022-es balatoni év számai elmaradhatnak 2021-től.”
A szálláshelyek üzemeltetőinek oldaláról a rezsidrágulás brutális pluszköltséget jelenthet. Például egy egy évre kötött, 2022 végén lejáró villamosenergia-szerződés jellemzően 20 forint körüli kilowattóránkénti árat rögzít. Most ugyanezt 120-130-ért számítják fel a szolgáltatók. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
az éves áramszámla 30-40 millió forintos szintről 200 milliósra nőtt.
Ugyanilyen arányváltozások jelentkeznek az éttermeknél is. Hoffmann Henrik egyértelművé tette, hogy mindez megjelenik, sőt, nagy részben meg is jelent a fogyasztói árakban. „A már most is tapasztalható drágulás ennek szól.” A rezsiemelkedés ráadásul kétirányú probléma, hiszen a háztartások és így a fogyasztók direkt módon is elszenvedik.
A szervezet elnöke azt prognosztizálja, hogy bár az utazási kedv megmarad – ellentétben a Covid okozta válsággal –, azt elsődlegesen a pénztárcáikhoz fogják igazítani a vendégek. Mindez azzal járhat, hogy az egyébként is divatos magánszálláshelyek, vendégházak és kempingek keresettsége megugrik.
Ennek támaszt ad, hogy a közelmúltban körülbelül 30 ezer szálláshely újult meg a Kisfaludy programban.
Egy másik lehetséges hatás, hogy a vendéglátóhelyek által nyújtott szolgáltatások minőségének fontossága értékelődik fel, vagyis az ár mellett a kiszolgálás egyfajta kiválasztódási tényezőként jelenik meg a piacon.
Hoffmann Henrik ugyanakkor azt sem zárta ki, hogy lesznek olyan, főképp korszerűtlen szálláshelyek, amelyeknél billegni fog a megmaradás és „nem jön ki a matek”. Csődhullámtól viszont nem tart. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy tömeges bezárások a Covid alatt sem voltak, pedig előzetesen sokan jósoltak ilyet. Sem az energiaár-robbanás, sem az inflációs helyzet nem magyar sajátosság, Európa-szerte tapasztalható.
A környező országok idegenforgalmán is sebeket ejt majd, és valószínűleg a miénken is.
– fogalmazott, hozzátéve: most mindenkinek az a feladata, hogy a saját működési hatékonyságát növelje. Sokan lesznek, akik ezt az utat választják a roló lehúzása helyett.
A szövetség vezetője arról is beszél lapunknak, hogy az a forgatókönyv is bekövetkezhet, hogy a jelenleg külföldi vendéglátásban dolgozó magyar munkaerő egy része visszatér a hazai piacra, miután
a drágulás ottani üteme jóval felette van a magyarénak.
Egy jobb tiroli szállodai szoba ára nemritkán 500–700 euró éjszakánként, ami a gazdagabb bajor vendégkört is eltántoríthatja. A gyenge euró–forint árfolyam is azt generálhatja, hogy a külföldi vendégeknél növekedhet az érdeklődés Magyarország iránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.