A home office-ban dolgozók legfeljebb 10-15 százalékának vannak olyan berendezései, bútorai, gépészeti megoldásai, amik hasonlítanak az irodai környezetben, azaz egy átlagos A kategóriás irodaházban megtalálhatókhoz – állapította meg a vezető irodabútor-világmárkák hazai forgalmazását végző cég, az Europa Design felmérése. Feuertag Ottó, a társaság alapító tulajdonosa a VG-nek elmondta, hogy a helyzet lényegében nem változott, azaz nem javult az elmúlt csaknem két és fél évben.
A magyar munkavállalóknak az európai átlaghoz képest is rosszabb általános egészségi állapota, valamint az elmúlt időszakban a home office körülményeket és a mentális alkalmasságot kezelő alig észlelhető intézkedések hatása vélhetően hamarosan jól kimutatható mértékű panaszhullámot eredményez, ami az egészségügyet terheli majd.
Ennek következményeként várhatóan megnő az irodába visszavágyók aránya, amit a nemzetközi trendek is erősítenek – mondta a cégvezető. A munkáltatók azon szándékát, hogy a saját erőforrásaikat felhasználva – a home office-ból származó megtakarításokból – javítsák a dolgozók otthoni munkakörnyezetét, több korábbi adó- és foglalkoztatáspolitikai szabályozás hiánya is hátráltatja.
Az adóhatóság még a járványügyi veszélyhelyzetben is szja-alapnak értelmezte az ilyen jellegű tárgyi eszközök használatát. Mivel a hibrid világ velünk marad, az irodabútor-piaci szereplők javasolják, hogy kerüljön napirendre mielőbb az adózási kérdés. Jelenleg havi 20 ezer forint adható adómentesen a home office körülmények anyagi támogatására, és ebbe a rezsi, a bútorvásárlás és minden más együttesen beletartozik.
Az irodavilág másik nagy kérdése Feuertag Ottó piacelemzése szerint a home office berendezések piaca. Mint mondja, 2020 nyarára a teljes irodabútor-piac felkészült érintésmentesen szállítható komplett home office megoldások tömeges gyártására és logisztikai szolgáltatásaira. Már ősszel láthatóvá vált, hogy ez a logikus gondolkodás – miszerint az ugyanazon teljesítményt elváró munkáltatók közel ugyanazon feltételeket fogják biztosítani a saját forrásaikból – csupán néhány tanácsadó, HR-es és a home office piacban bízó gyártó fejében valósult meg.
Ez a másodlagos home office irodapiac nem jött létre és nem pótolta az organikus piac fejlődésének lassulásából fakadó kiesést – mondta az Europa Design tulajdonosa, saját piaci tapasztalataira rámutatva. Bár meg kell jegyezni, hogy igen jelentős e szektor tehetetlensége, a reakciója késedelmes, mert a jellemzően ötéves irodabérleti szerződések ritmusában mozog – tette hozzá.
A Covid előtti világban a dolgozók közösen, sokat kollaborálódva, korszerű szellőzéssel és légkondicionálással ellátott, biztonságos anyagokból megépített és professzionális tervezők által kiválasztott céleszközökkel ergonomikus irodai berendezéseket használva dolgozhattak. A berendezéseket, a bútorokat sok cég gyakran, ötévente cserélte újakra. Az irodai környezetet legalább ötévente felújították, a jobb irodába költözést is ilyen gyakorisággal tervezik a cégek.
Mindezekhez képest a home office piacon az Europa Design kutatása szerint a munkavállalók 70 százaléka étkezőszékeken próbál dolgozni. Akik felismerik ennek az egészségi kockázatát és lehetőségük van saját maguknak beszerezni a legszükségesebb, az irodájukban használathoz minőségben közel álló munkaeszközöket, azoknak körülbelül 450 ezer forint kiadással kell számolniuk – tudtuk meg.
A cégek számára nyitva van a lehetőség, hogy ezt a feladatot átvállalják, részben vagy egészben. Ebben a szükséges fejlesztésben a bútorbeszállítók is többféle módon tudják támogatni őket. A listaárhoz képest egy 200-300 darabos mennyiség egyszerre megrendelésével könnyen elérhető 30-40 százalékos árengedmény, ráadásul a 27 százalékos áfatartalom sem a dolgozót terheli.
A cégek számára pluszfeladatot jelent a kihelyezett eszközök nyilvántartása, felmondás esetén a visszaszállítása, de van ennél nagyobb gond is.
Komoly jogszabályi hiányosság, ami főleg a személyiségi jogokat és a munkajog bizonyos kérdéseit feszegeti, hogy milyen mértékben van joga és lehetősége egy cégnek a munkavállaló lakásának felmérésére, az életkörülményeire vonatkozó adatgyűjtésre és az esetleges szociális kockázatok felmérésére. Ezen szempontok ismerete és kockázatkezelése nélkül azonban nem lehet megállapítani azt, hogy az adott környezet mennyire alkalmas arra, hogy az otthon dolgozó munkatárs magas koncentrációt igénylő elemző és támogató feladatot végezzen, ami a cége számára komoly üzleti eredményeket hozhat, illetve késedelmes vagy nem megfelelő minősége miatt kárt is okozhat.
Ez az igazi kockázata az egész hibrid gazdaságnak: egy alkalmatlan munkaeszközön ülő, a magányosságot nem toleráló és szociális értelemben folyamatosan terhelt környezetben dolgozni kényszerülő munkatárs.
Új piacot nyithat a szervezeti tanácsadó, a változásmenedzsment, valamint a berendezések piacán mozgó beszállítóknak applikációfejlesztőknek és wellbeing szakembereknek a jövő nagy kihívása, visszacsábítani a dolgozókat az irodába. Vagy legalább hatékonyan bekapcsolni őket az immár hibridnek nevezett munkakultúrába, növelni a céges elköteleződésüket és visszaállítani a főleg középvezetőket sújtó támogató-mentoráló gyakorlatokat, hogy legyen miért újra bemenni és élvezni az emberi kapcsolatok személyes jelenlét nélkül pótolhatatlan, kreatív erejét.
Ebben a növekvő válságban talán valóban felismeri minden érintett azt is, hogy a humán erőforrás a vállalatok legértékesebb eszköze – szögezte le Feuertag Ottó.
Több cég megpróbálkozott „albérletbe” adni a bérelt területének egy részét, de ez a módszer nem terjedt el nálunk.
Megtudtuk, hogy már megjelent a piacon egy olyan szolgáltatás is, amely arra vállalkozik, hogy megszervezi az irodai társbérlet klasszikus modelljét. Sikeresen összeilleszt egy 40 százalékos (2 napot otthon, 3 napot bent) és egy 60 százalékos home office arányú (3 napot otthon, 2 napot bent) közös irodateret, a hét napjait felosztva. Az egyik cég például hétfőn és szerdán, míg a másik kedden, csütörtökön és pénteken használja ugyanazon asztalokat, tárgyalókat. Ez a modell is csak bizonyos típusú munkavégzésre alkalmas, de van, ahol működőképes lehet. Előnye, hogy kevesebb asztalt jelent, több személyes tárolót, több kommunikációt és kollaborációt támogató teret.
Sokan vannak veszélybenA home office-ban használatos eszközök összesített aránya igen komoly hiányokat mutat, egy úgynevezett online gyors barométerrel lemérheti bárki, hogy mekkora veszélyben van az egészsége az egyes kérdésekre adott válaszaik alapján. Ez lényegében az orvosi diagnosztikának felel meg, amit követ a kezelés és a hosszabb távú terápia. A tárgyi környezetre adott válaszok értékeléséhez fontos tudni, hogy az egyes tételek megléte nem biztosít önmagában hatékony és egészséges környezetet. Tehát egy minőségi ergonomikus munkaszék, egy megfelelő világítás, egy segédmonitor, amely a vállalattól kapott notebook képét egészséges magasságba emeli és egy biztonságos, gyors internetkapcsolat együttes megléte még mindig elviselhetetlenné teheti a koncentrált munkát, ha nincs például megfelelő légkondicionálás. Ezen eszközök – eltérő súlyozással – együttesen fejtik ki a hatásukat, erősítve és kiegészítve egymást. Ebben a megvilágításban az alkalmasnak vélt home office munkahelyek száma bőven 10 százalék alá csökken. Ráadásul kizárólag a fizikai környezetet vizsgálták, a mentális alkalmasságot és a szociális zavaró tényezőket nem. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.