BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Béremelésre kényszerülhetnek az állami vállalatok

Nagyobb béremelést várnak az állami vállalatoknál, így az érvényben lévő bérmegállapodás felülvizsgálatát vagy soron kívüli bérrendezést sürgetnek a szakszervezetek. A tavaly nyáron megkötött, 2023-ig szóló bérmegállapodás összesen átlagosan 15 százalékos bruttó béremelést ír elő, ám a háborús infláció miatt ez már nem bizonyul elegendőnek. Újabb keresetrendezésre azonban egyelőre nem mutatkozik túl sok remény, noha a közszolgáltató cégeken is nagy a nyomás.

Elkerülhetetlenné vált az állami közszolgáltató cégeknél a 2021 nyarán megkötött, három évre szóló bérmegállapodás felülvizsgálata annak érdekében, hogy a munkavállalóknak ne okozzon reálkereset-visszaesést a háborús infláció. 

Pécs  Vasutas sztrájk 20080715  Vasutas sztrájk  Löffler Péter  2:110   Credit Dunántúli Napló
Fotó: Dunántúli Napló / Löffler Péter

A postánál, a vasútnál, a Volánnál, valamint a közműszektorban a szakszervezetek többsége már jelezte a munkáltatónak a problémát, ám előrelépés egyelőre nem történt.

Mindent átír a háborús infláció

A bérmegállapodásban foglaltakon felül további keresetemelést tesz szükségessé a fogyasztói árak jókora emelkedése és a rezsiköltségek várható növekedése. 

Ellenkező esetben a legfontosabb közszolgáltatásokat működtető állami cégeknél visszaesik a dolgozók bérének vásárlóereje, ami elvándorláshoz vezethet, végezetül pedig az alapvető szolgáltatások ellátása kerülne veszélybe

– hangsúlyozta a VG.hu megkeresésére Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke. Arra emlékeztetett, hogy a munkavállalók egyre jobban megérzik az árak emelkedését, elsősorban az élelmiszerre fordított kiadások megugrása miatt. Ehhez hozzájön még sokaknál a rezsiköltségek tetemes emelkedése is. 

Mi lesz a bérmegállapodással?

A vasútnál, a Volánnál, a postánál és a közműágazatban tavaly nyáron állapodtak meg a szakszervezetek a munkáltatókkal arról, hogy három év alatt átlagosan 15 százalékkal emelik a dolgozók alapbérét. 

A Volánbusz Zrt. sajtónyilvános eseményen mutatja be Kecskeméten az új Volvo 8900 típusú autóbuszokat, amelyeknek köszönhetően Bács-Kiskun megyében tovább frissül a járműállomány, és javul a személyszállítás szolgáltatási színvonala. 20220208 Kecskemét Fotó: Bús Csaba BCS Petőfi Népe
A mozdonyvezetők mellett a buszvezetők is Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordultak. Fotó: Bús Csaba / Petőfi Népe

Palkovics Imre felidézte, eszerint az idei 10 százalékot követően 2023-ban mindössze 5 százalékkal emelkednének a fizetések az érvényben lévő egyezség nyomán, miközben a drágulás immár bőven meghaladja a 10 százalékot.

Az érintett munkavállalók fogyasztói kosarának tetemes részét ráadásul az élelmiszerek adják, amelyek több mint 20 százalékkal drágábbak voltak idén júniusban, mint tavaly.

A három évre szóló bérmegállapodás felülvizsgálata mellett egyéb eszközökkel is kompenzálható az évtizedek óta nem tapasztalt mértékű áremelkedés. Palkovics Imre idesorolta a rendkívüli kompenzációs kifizetést, amely egyre jellemzőbbé válik a versenyszférában. Hozzátette: 

a legfontosabb cél az alapbérek emelése, de az egyszeri kifizetések, béren kívüli juttatások is segíthetnek abban, hogy a munkavállalók keresete megőrizze az értékét.

Kevés a mozgástér, de nagy a nyomás

Nemcsak a munkavállalókat, de a vállalkozásokat és az állami cégeket is nyomás alatt tartja az árak emelkedése. A korábbi tapasztalatok azt mutatják, hogy önerőből nem tudnak érdemi emelést végrehajtani az állami vállalatok. 

20210430 Békéscsaba Fél 12-kor kézbesítette az utolsó megyeszékhelyi táviratot Petrovszki József a Békéscsabai Turisztikai Főpályaudvaron. A Magyar Posta április 30-val kivezette a 174 éve működő szolgáltatást a portfóliójából.Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap
A postánál a garantált bérminimum 20 százalékos emelése is feszültséghez vezetett. Fotó: Imre György / Békés Megyei Hírlap

Az elszabaduló energia- és alapanyagárak egyébként is a költségek jókora megugrásával járnak, miközben a járvány miatt lecsökkentek a bevételek.

Nagy nyomást helyez az állami vállalatokra is a munkaerőhiány. Egyes becslések szerint mintegy tízezer betöltésre váró álláshely van a legnagyobb közszolgáltató vállalatoknál. 

A versenyszféra valós konkurenciát támaszt: ha az állami fizetések leszakadnak, megnő az elvándorlás esélye, veszélyeztetve az amúgy is munkaerőhiánnyal küzdő szolgáltatások biztonságos fenntartását.

A kormányfőhöz fordultak a mozdonyvezetők

Levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz, valamint Lázár János és Palkovics László miniszterhez a Mozdonyvezetők Szakszervezete. A képviselet szerint a MÁV nem tartotta be azt a megállapodást, amelyben a képviselet által meghirdetett sztrájk elkerülése érdekében kötelezettséget vállalt egyszeri, 300 ezer forint kifizetésére az érintett munkavállalóknak. A szakszervezet szerint a vasúttársaság ki akart bújni a kifizetés alól azzal, hogy összemosta a mozdonyvezetők pluszjuttatását a minden vasutasnak járó – decemberről júliusra előrehozott – lojalitási bónusz kifizetésével. A mozdonyvezetők túlnyomó többségét tömörítő érdekképviselet februárban hirdetett sztrájkot, mivel szerintük a tavalyi bérmegállapodás alapján végrehajtott béremelés elmaradt az inflációtól. A sztrájk végül elmaradt részben az ukrajnai események és az országgyűlési választások közelsége miatt. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.