Egy újabb utazási iroda csődjétől volt hangos múlt héten a hazai sajtó, miután az Utazómajom című portál közölte: működési nehézségekre hivatkozva befejezte a tevékenységét az egzotikus utakat kínáló LagunTravel. A külföldön ragadt nyaralók költségeit a cég biztosítója fedezi, arra viszont nem áll rendelkezésre forrás, hogy a már befizetett, de még meg nem kezdett utazások árát visszatérítsék – írta cikkében az utazási portál. A társaságról az is kiderült, hogy nem rendelkezett magyarországi működési engedéllyel.
Adódik a kérdés, hogy mit tehetnek az utasok a hasonló helyzetek elkerülése érdekében. A VG érdeklődésére Tóth Róbert, az Egyiptom Travel ügyvezetője több fontos szempontra is felhívta a vakációra készülők figyelmét:
Tóth Róbert arról is beszélt, hogy általában két tényező vezethet egy utazási iroda csődjéhez, de ezek akár egymástól függetlenül is bekövetkezhetnek.
A fizetésképtelenséget leggyakrabban a charter-, illetve szerződésben előre lefoglalt repülőhelyek okozzák abban az esetben, ha az iroda nem tudja megtölteni a lekötött üléseket.
Hiszen fizetni akkor is kell, ha nincs vagy nincs elég utas. De bekövetkezhet csőd akkor is, ha egyszerűen kevesebb az ügyfél. Ilyenkor ugyanis az elmaradt befizetések miatt az utazási iroda nem a hasznából fedezi a költségeit, hanem a bevételeiből. Így megbillen a befolyó pénzek és a kiadások egyensúlya, hiány keletkezik, ami – hacsak nem kezd el gyorsan emelkedni az utazni akarók létszáma – az iroda ellehetetlenüléséhez vezethet.
Az utazási irodák pedig rendszerint sokkal tovább várják a megváltó bevételnövekedést, túlmennek minden olyan értelmes határon, amit a józan ész diktálna, majd bekövetkezik a teljes fizetésképtelenség. Természetesen vannak olyan társaságok, amelyek időben lépnek, és még azelőtt leállítják a tevékenységüket, hogy megkárosítanák az ügyfeleiket. Ám sajnos nem ez a jellemző
– fejtette ki az ügyvezető.
Hozzátette, náluk, az Egyiptom Travelnél például azzal igyekeznek szavatolni a biztonságos utazást, hogy csak menetrend szerinti repülőgépekre foglalnak jegyeket, az egyéb költségeket – szállás, transzfer, fakultatív programok stb. – pedig még az indulás előtt kifizetik a kinti szolgáltatóknak. Így az utas oda-vissza repülőjeggyel és kifizetett szolgáltatásokkal indul el Magyarországról. „A kinti partnerünk persze tönkremehetne, de jelenleg ő Egyiptom egyik, ha nem a legnagyobb és legstabilabb utazási irodája” – közölte Tóth Róbert.
A mostani gazdasági helyzetben persze az utazásszervezők és -közvetítők élete sem könnyű, mivel épphogy csak túl vannak a koronavírus-járvány okozta sokkon.
Az orosz–ukrán háború okozta energiaválság és világméretű infláció miatt devizában mérve is drágulnak az utazások, de a hazai fizetőeszköz gyengesége miatt ez forintban még radikálisabb. Ráadásul a rezsicsökkentés átalakítása miatt sok potenciális utas megijedt, inkább tartalékot képez, és elhalasztja a tervezett külföldi út foglalását. Ezt tapasztaljuk mi is az utóbbi hetekben
– mondta a szakember, aki ezek alapján úgy véli, a pandémia időszakát követően – ha a jelenlegi helyzet hosszabb távon is fennmarad – ismét várható egy átrendeződés az utazási irodák piacán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.