BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is pörög a halloweenbiznisz – így készülnek a boltok és a kukások

A magyar piacot is elérte a halloweeni láz, az Amerikából importált ünnep lassan teljesen meghódítja hazánkat. Míg korábban egy-egy mécsessel és koszorúval készültek a családok mindenszentek ünnepére, ma már egyre többen töltik október 31-ét rémisztő jelmezek és faragott töklámpások társaságában. A gyerekeket sem kerülheti el az ünnep körüli felhajtás, a tengerentúlon szokássá vált csokigyűjtés itthon is hódító útra indult. Az áruházak megnövekedett forgalma is azt jelzi, hogy a vásárlók egyre többet hajlandók költeni a halloweeni édességekre. Csak remélni lehet, hogy a gyerekek kosaraiba kerülő csokoládék és cukorkák – az amerikai mintával ellentétben – nem a szemetesekben kötnek ki.

Míg néhány évtizeddel ezelőtt még csak a hollywoodi filmekben találkozhattunk rémisztő álarcok mögé bújt gyerekekkel és töklámpásokkal díszített házakkal, mára hazánkba is egyre jobban elterjedt szokássá válik ilyen módon is megünnepelni a mindenszentek előestéjét. Az amerikai kultúrkörben elterjedt halloween az elmúlt években szép lassan beszivárgott a magyar valóságba, s ma már nem lepődünk meg azon, ha október utolsó napján egy élő halottra maszkírozott alakkal, boszorkányokkal vagy épp vámpírokkal találkozunk az utcán. 

New York City Decorates For Halloween 2021
Az amerikaiak komolyan veszik a halloweent, az otthonok horrorfilmbe illő dekorációt kapnak ilyenkor. Fotó: Roy Rochlin / Getty Images

A halloween szerves része a gyermekek csokigyűjtő akciója, az úgynevezett trick or treat (csokit vagy csalunk), amely nálunk is meghonosodni látszik. Számos családban, közösségben, szomszédságban szerveznek halloweeni programot, a tökfaragás mellett pedig egyre többen csokigyűjtést is tartanak.

Itthon is egyre több a „csokit vagy csalunk” akció

Bár a hazai édességgyártók még mindig elsősorban a karácsonyi és a húsvéti ünnepkörre fókuszálnak, a kínálatukba évről évre egyre több, speciálisan erre az ünnepre készülő cukorka és csokoládé is bekerül. „Magyarországon – elsősorban a Mikulás népszerűségének köszönhetően – a szezonális édességek piacán még mindig a karácsonyi időszak a legerősebb, úgy látjuk, hogy egyre inkább van kereslet a más ünnephez kapcsolódó, például halloweeni termékekre is, vevőink is egyre nyitottabbak az ilyen típusú csokoládékra” – tudtuk meg a Nestlé Hungáriától. 

A gyártó jelezte: az idén egy limitált kiadású édességgel készültek a szezonra, a különböző grafikai jelmezbe bújtatott kis csokoládészeletek a halloweeni tradíciókhoz kapcsolódóan akár pici ajándékként is könnyen osztogathatók.

A hazánkban működő áruházláncok tapasztalatai alátámasztják, hogy az amerikai példát átvéve a magyar vásárlók is egyre többet hajlandók áldozni a különböző halloween tematikájú termékekre. „Az ünnep népszerűségéből fakadóan októberben megnő a kereslet, a vásárlók a halloweeni dekorációs kellékek, valamint az alkalomhoz illő ételek, italok, rágcsálnivalók és édességek közül választanak a leggyakrabban” – közölte lapunkkal a Lidl Magyarország. 

A hagyományos édességek mellett ilyenkor felkerül a polcokra a habcukorból készült vámpírfogsor, a töltött gumicukor és a tejcsokoládészem, a nyelvszínező cukorka, a tarantula alakú gumicukor vagy a cukorkákkal töltött műanyag tökfej és az édességgel töltött koponya is.

Az Aldiba is egyre többen térnek be a halloweeni édességekért. Extrém formákból pedig itt sincs hiány. Az egyesével csomagolt, ajándékozni, osztogatni való csokoládék, gumicukrok mellett különféle extrasavanyú cukorkák, szemgolyó alakú gumicukrok vagy például csontvázmintával dekorált csokoládék is szerepelnek a kínálatban. 

A diszkontlánc szerint a hűvösebb idő beköszöntével minden évben megnő az édességek iránti kereslet, éppen ezért nehéz megítélni, hogy a vásárlók kifejezetten a halloweenhez köthetően mennyit fordítanak édességre. „A forgalom növekedéséből ítélve azonban egyértelműen látszik, hogy a halloweeni időszakban a vásárlók évről évre egyre többet költenek” – mutatott rá a VG-nek küldött válaszában az Aldi. 

Háromszoros forgalomnövekedés a hazai piacon

Az Auchanban is jelentős forgalombővülést várnak október végéhez közeledve, a hagyományos sírdíszek és mécsesek mellett azonban egyre jobban fogynak a halloweenhez kapcsolódó áruk. „Az elmúlt években a vásárlói igény háromszorosára, négyszeresére nőtt ebben a szegmensben” – ismertette az áruházlánc. Számos olyan időszakosan kapható termékkel találkozhatnak a vásárlók ebben az időszakban, amelyek kifejezetten a halloweeni tematikába illeszthetők. 

A csokoládék és a cukorkák mellett a különböző dekorációs termékek is kelendők ilyenkor. Népszerűek a lámpások, a maszkok, hajráfok, kalapok, valamint a különböző eldobható papírtermékek, szalvéták, ablakmatricák és lufik is.

Míg hazánkban egyelőre gyerekcipőben jár a mindenszentek előestéjéhez kötődő csokigyűjtés, a tengerentúlon igazi halloweeni őrület tombol ilyenkor. Amellett, hogy a házakat horrorfilmeket megszégyenítő dekorációval látják el a családok, a gyerekek csokigyűjtő akciójából is egyre nagyobb felhajtást csinálnak. A jelmezbe öltözött csínytevőket mérhetetlen mennyiségű édességgel árasztják el a szülők, a rokonság és a szomszédok. 

A szemetesben landolnak az édességek

Egy, az amerikai sajtóban megjelent felmérés szerint az idén 172 millió amerikai ünnepli meg a halloweent, 95 százalékuk pedig vesz valamilyen édességet is, átlagosan 27,55 dollár értékben (11 600 forint). 

Az Egyesült Államokban ebben az évben mintegy 10,5 milliárd dollárt (4426 milliárd forint) költenek a halottak napi ünnepkörhöz kapcsolódóan a fogyasztók, ebből 3,1 milliárd dollárt (1307 milliárd forint) tesz ki az édességekre fordított összeg. 

Halloween In New York City
Már itthon is egyre többen szerveznek jelmezes édességgyűjtő akciókat. Fotó: J. Countess / Getty Images

A tonnaszám vásárolt csokoládék és cukorkák egy része azonban sajnos a szemetesben köt ki, a gyerekek ugyanis nem mindent szeretnek, amit a felnőttek megvásárolnak ilyenkor. Halloween után körülbelül 400 millió dollár értékű édesség landol a kukákban.

Itthon is probléma az élelmiszer-pazarlás

Bár hazai vonatkozásban egyelőre nincsenek erre vonatkozó információk, az élelmiszer-pazarlás azonban itthon is jól ismert jelenség. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2016 óta követi nyomon a hazai háztartási élelmiszerhulladék-helyzet alakulását. 

A Nébih friss kutatása szerint egy átlagos magyar állampolgár évi 65 kilogrammnyi élelmiszerhulladékot „termel”, amelynek jelentős része – több mint 25 kilogramm – egy kis odafigyeléssel elkerülhető lenne. 

Noha az elmúlt években szép lassan elkezdett csökkenni ez a mennyiség, a pazarlás mértéke még mindig 245 ezer tonnát tesz ki évente, amellyel 450 ezer ember egy éven keresztül jól tudna lakni, napi háromszori bőséges étkezéssel számolva.

Halloween vagy halottak napja?

A halloween hagyománya az ősi kelta kultúrkörben gyökerezik. Az autentikus ír ünnep elsősorban az angolszász országokban terjedt el. A kelták hite szerint ugyanis október 31-én este a holtak szellemei visszatérnek, és beköltözhetnek az élőkbe, akik ezt megelőzve különféle maskarákba bújnak, hogy ezzel összezavarják a holtak szellemeit. Bár az eredeti pogány ünnep mélyen tisztelte az ősök szellemeit, a keresztény, kelta és római elemekből kialakult, mára nagy divattá vált halloween azonban merőben elrugaszkodott a gyökereitől. A Wikipédia szerint az ünnep az 1900-as évek elejétől vált egyre népszerűbbé Amerikában. A halloweeni fesztiválok legnépszerűbb elemei a boszorkányok, a kísértetek, fekete macskák, mitikus természetfeletti lények, tündérek, koboldok és egyéb rémségek. S hogy miért épp a sütőtök lett az ünnep szimbóluma? Az írek eredetileg karórépából faragtak lámpásokat, a tengerentúlon azonban a tök volt őshonos, a karórépát így felváltotta a tök, amelyből látványosabb lámpákat lehet faragni. A halloween ugyanakkor nem egyenlő a halottak napjával, amelyet a mindenszenteket követő napon, vagyis november másodikán ünneplünk.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Getty Images)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.