Az ország az orosz olajra kivetett szankciók miatt már nem tudja tovább tartani a 480 forintos árat a benzinkutakon
– mondta el Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a kedd este tartott rendkívüli sajtótájékoztatón.
A benzinkutaknak már kedden este 11 órától át kell állniuk a piaci árakra.
Jelenleg a két fő üzemanyagtípus piaci ára 641 forint a benzin esetében és 699 forint a dízel esetében.
Kedd este 11 órától az autósok ezeken az árakon tankolhatnak.
Itt vannak a legfontosabb tudnivalók az üzemanyagárstop végéről – ekkorát nő a benzin és a dízel áraA kormány ma bejelentette, hogy megszünteti az üzemanyagok árstopját. |
Gulyás Gergely kijelentette, hogy az élelmiszerekre kivetett árstopokat a döntés nem érinti. A miniszter elmondta, hogy az élelmiszerekre kivetett árkorlátozást csak akkor vizsgálják felül, ha az ellátásbiztonság veszélybe kerül. |
Gulyás Gergely szerint a piaci árak Magyarországon még az árstopok kivezetésével is az európai alsó harmadban helyezkednek majd el.
Az utóbbi hét napban több mint 50 millió liter üzemanyagot értékesített a Mol. Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató elmondta, hogy ez egyértelműen több, mint az átlagos értékesítés. A Mol-vezér szerint az elmúlt napokban tapasztalható pánikvásárlások a benzinkutakon oda vezettek, hogy elfogyott az üzemanyag több kútról is.
Ilyen a Mollal még nem történt
– mondta Hernádi Zsolt.
Eddig a Mol 70 százalékát adta a magyar ellátásnak, és 30 százalék volt az import: ez a stabil állapot.
Megjelentek a részletszabályok: így szűnik meg az üzemanyagárstopA kormány egyértelműen a brüsszeli szankciókat nevezte meg a döntés okaként. |
Az árstop a behozatalt gátolja, nincs más megoldás, mint „visszahozni az importot”, ami a hatósági áras rendszerben nem lehetséges. Az árstop szerepe az volt, hogy amikor elszabadulnak az árak, és a brüsszeli szankciók „rátettek egy lapáttal”, ne egyszerre a fogyasztókra terhelődjön rá az akkor már prognosztizálható áremelkedés – mondta Hernádi.
Vissza kell hozni az importot, és akkor lesz elég áru
– mondta.
Hernádi hozzátette, azt is tudjuk, hogy „holnap mi vár ránk”, fel kell készülnünk rá. Két hónap múlva jelen lesznek a mostani szankciók késleltetett hatásai, ugyanakkor február 5-én újabb szankciók lépnek érvénybe, amelyek újabb krízishelyzetet teremthetnek. Február 5. után az újabb szankciók miatt hiányozni fog 10 százaléknyi dízel az európai piacról: akkortól nem lehet másik országba szállítani az olajtermékeket.
A 480 forintos benzinárat már nem tudjuk a családoknak biztosítani – ezt Gulyás Gergely mondta.
A brüsszeli szankciók bevezetése után két nappal a kormány megszünteti a benzinárstopot.
A Mol mostantól akár drágább importbeszerzéssel is biztosíthatja az ország energiaellátását. Gulyás Gergely elmondta, hogy a Mol akár Brent kőolaj beszerzésével is biztosíthatja az üzemanyag-ellátás biztonságát.
Pánikvásárlások növelik az üzemanyaghiánytAz üzemanyagpiacon egyelőre erősebb a Facebookon is gerjesztett pánikvásárlások hatása a benzint és gázolajat hozó tartálykocsikénál. A Világgazdaság olvasói szélsőséges tankolási tapasztalatokról számoltak be, de tény, hogy az hoz majd megnyugvást, ha teljes gőzzel termel a százhalombattai finomító. |
Hernádi Zsolt azt mondta, hogy
február 5. után ismét válságos időszak következik.
Ekkor lép életbe az orosz energiahordozókra kivetett szankciók másik köre. Hernádi szerint a szankciók késleltetett hatása és az új szankciók teljes káoszt okozhatnak az üzemanyagpiacon.
Nem jó, amikor valami drága, de az sokkal rosszabb, ha valamiből egyáltalán nincs
– mondta Hernádi. Hozzátette, hogy mindent meg fognak tenni, hogy az ellátásbiztonságot visszaállítsák Magyarországon.
Hernádi Zsolt azt is elmondta, hogy a kis benzinkutaknak fokozatos ütemben visszaépítik a szállítást. A Mol-vezér azt tanácsolta a kis kutak üzemeltetőinek, hogy vegyék fel a kapcsolatot a korábbi beszállítóikkal, és amint lehet, a Mol biztosítja az üzemanyagot.
Ahogy arról már korábban írtunk, a szakértői konszenzus szerint itt az ideje levenni a sapkát az üzemanyagok áráról. A tankolási rohamba torkolló üzemanyaghiányért az emberek más-más súllyal tartják felelősnek a forgalmazókat, a Molt vagy a benzin és a gázolaj ársapkájának piactorzító hatását. Az utóbbi
felszámolásával talán visszaállna a pici egyensúly, de nőne az infláció.
Az elemzők szerint 2-3 százalékkal dobhatja meg az inflációt a benzinársapka januári kivezetése. Talán nem véletlen, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter egy interjúban már 25 százalékos inflációs csúcsról beszélt. Elemzők szerint a mostani árak mellett
a benzin közel 30 százalékkal, a gázolaj pedig több mint 40 százalékkal lenne drágább, ha hirtelen kivezetnék az üzemanyagárak befagyasztását.
Szakértők már a döntés előtt elmondták a Világgazdaságnak, hogy az árstop valószínűleg nem fenntartható.
Szakértők szerint az üzemanyagár-sapkának mennie kellA tankolási rohamba torkolló üzemanyaghiányért az emberek más-más súllyal tartják felelősnek a forgalmazókat, a Molt vagy a benzin és a gázolaj ársapkájának piactorzító hatását. Az utóbbi felszámolásával talán visszaállna a pici egyensúly, de nőne az infláció. |
Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés
– küldte el a társaság a Világgazdaság kérdéseire Bacsa Györgynek, a Mol ügyvezető igazgatójának a nyilatkozatát.
Még ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk
– írta Bacsa György.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.