Tavaly a cégek 80 százalékánál emelkedtek a bérek, az idén ezt csak tízből hat vállalat tervezi. Igaz, tavaly is kevesebben terveztek hasonló lépést, mint amennyinél ez megvalósult – derül ki a Pofession.hu legújabb, a vállalatok bérfejlesztési terveit vizsgáló kutatásából.
A felmérés szerint 2021-ben és 2022-ben a cégek 70 százaléka számolt fizetésemeléssel, az idén már csak 62 százalék terveiben szerepel bérfejlesztés. 2021-ben átlagosan 9,2, 2022-ben pedig 9,7 százalékos emelést említettek a vállalatok év elején, végül a tavalyi átlagos fizetésnövelés mértéke ennél magasabb, 12,7 százalék volt.
Az idén átlagosan 12,2 százalékkal terveznek.
Azok a cégek, ahol tavaly is volt bérfejlesztés és az idén is terveznek, ómegosztottak annak mértékével kapcsolatban, nagyjából egy-egy harmaduk tervez magasabb, alacsonyabb vagy ugyanakkora emelést. Az 5 főnél kisebb vállalkozásoknál (15,9 százalék) és az 1 milliárd forint alatti árbevételű (13,7 százalék) cégeknél lehet a legnagyobb a fizetésnövelés mértéke.
A béremelések 2019-ben főként a fizikai munkásokat érintették, 2021-ben a középvezetők is sorra kerültek, míg
tavaly az elszálló árak mellett már mindenkinek a fizetését kénytelenek voltak emelni.
Ez továbbra is így van, a béremeléssel számoló vállalatok 80 százaléka az egész cégnél növeli a fizetéseket.
Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója szerint a jó munkaerő megszerzése és megtartása a korábbinál is nagyobb kihívás, miközben az üres pozíció jelentős költségeket hozhat maga után, ezért érdemes azt mielőbb feltölteni.
A béren kívüli juttatások terén a cégek kevésbé nagyvonalúak, csupán a vállalkozások 29 százaléka tervezi a keretösszegek emelését, míg 4 százalék csökkentené azokat.
Az évente több mint 100 főt toborzó vállalatok 43, a 20 millió forintnál nagyobb toborzási költséggel szembesülők 48, a nyugati régióban működők 37 és a legalább 250 fős vállalkozások 38 százaléka tervez több béren kívüli juttatást nyújtani.
A cégek 87 százaléka a munkaerő megtartása érdekében tervezi emelni a fizetéseket, míg 51 százalékuk új munkavállalók felvételét is szeretné ezzel segíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.