Vegyes évet zárt 2022-ben a magyarországi lízingpiac: a finanszírozott összeg 18 százalékos bővülés után 859 milliárd forintot tett ki, ám eközben a szerződésszám 14 százalékkal, hozzávetőleg 70,5 ezerre csökkent – hangzott el a Magyar Lízingszövetség mai sajtótájékoztatóján. Az állomány forintban 14,5 százalékkal emelkedett, miközben a szerződések száma 1 százalékkal csökkent egy év alatt.
Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta:
a kis- és középvállalkozói (kkv) szektor 64 százalékos súlyával továbbra is elsődleges ügyfélköre a lízingszolgáltatóknak, miközben a nagyvállalatok részesedése 19, a lakossági ügyfélköré pedig mindössze 8 százalékot tesz ki.
Ami az egyes eszközkategóriákat illeti, Nyikos Katalin, a szervezet elnökségi tagja arra hívta fel a figyelmet, hogy 2019 és 2022 között a legtöbb területen nőtt vagy stagnált a finanszírozott összeg, a bővülés éllovasai a mezőgazdasági eszközök, a nagyhaszonjárművek és a refinanszírozott flotta voltak. Ezzel párhuzamosan viszont drámai visszaesés volt tapasztalható a szerződésszám alakulásában a retail autófinanszírozásban, amely 42 százalékkal volt kevesebb a három évvel korábbihoz képest. Az utóbbi hátterében – a járművek árának robbanásszerű növekedése mellett – a szállítási problémák miatt állandósult hiány állt. A retail piacon közben a lakossági vásárlásokat szinte teljesen átvette a kkv-szektor, a 2019-es 13,6-ről 2022-re 61,5 százalékra ugrott az arányuk. A kkv-k mellett a nagyvállalatok részesedése is emelkedett, tavaly már elérte a 15,7 százalékot.
Ezzel szemben a lakosság 8782 darabos gépjárműbeszerzése már csak a 22 százalékos súlyhoz elég, szemben a 2019-es, akkor még 43,6 százalékos részesedéssel.
Az ellátási láncok problémái a flottaszegmenst is érintették, de az ügyfelek kompromisszumkészségének és a flottakezelők rugalmasságának köszönhetően
ez a piac is megőrizte válságállóságát, és a refinanszírozás a négyszeresére nőtt.
A nagyhaszonjárművek piaca a 2019-et követő visszaesést még nem tudta ledolgozni, de az elmúlt két évben már növekedni tudott, ám ebben a forgalomba helyezések mellett az árak emelkedése is fontos szerepet játszott. 2019 óta a mezőgazdasági gépeknél a forgalomba helyezett – és közben jócskán megdrágult – eszközök száma ugyan nőtt, de a lízing ezzel párhuzamosan 18 százalékkal csökkent. A mezőgazdasági eszközök nagy többsége (82,5 százaléka) új, a finanszírozásnál pedig elsősorban a kölcsön és a zárt végű pénzügyi lízing dominálja ezt a területet.
A nemzetközi trendek kapcsán Kőszegi László – a Leaseurope adatai alapján – arra hívta fel a figyelmet, hogy az eszközlízing-penetráció Magyarországon az európai piac átlagához képest még kifejezetten alacsony, 10-15 százalékot tesz ki. Ennek hátterében a többi országhoz képest kedvezőtlenebb adózási és szabályozási kérdések mellett a digitalizáció lemaradása áll.
Figyelemre méltó az is, hogy Európa egészében is a kkv-k dominálják az üzleti ügyfelek körét (72 százalékos aránnyal), ám a lakossági szektor aránya 29 százalékos, ami a többszöröse a hazainak.
Ami pedig az idei kilátásokat illeti, a Magyar Lízingszövetség várakozásai szerint a magas kamatok miatt az idén is nagyon fonosak maradnak a támogatott konstrukciók. A februárban indult Baross Gábor újraiparosítási hitelprogram nyújtotta lehetőségeket szintén maximálisan ki szeretnék használni a lízingcégek. A magas kamatkörnyezet nyomán az eurófinanszírozás szerepe is erősödhet.
A szervezetnél bíznak abban, hogy a szerződésszám idén eléri a tavalyi szintet,
és a finanszírozott összeg a múlt évihez hasonlóan alakul majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.