Éves alapon 4,8 százalékkal csökkent decemberben az országos kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint – jelentette a KSH. A naptárhatástól megtisztítva 3,9 százalékos a mínusz. A legutóbbi, 2022. novemberi adat még minimális, 0,6 százalékos növekedést mutatott, ezért is brutális a trendváltozás. Egészen 2021 februárig kell visszamenni az időben, hogy hasonló statisztikát találjunk. Vagyis egy korszak lezárult a hazai kiskereskedelemben.
De más szempontból is érdemes párba állítani a novemberi és a decemberi részadatokat. Novemberben
Ehhez képest decemberben
A változásban a 480 forintos hatósági üzemanyagár kivezetése december elején vastagon benne van. Mindenesetre 2022 egészét nézve a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 5,3 százalékkal haladta meg a 2021-es eredményt. Igaz, a 2022. január–novemberi időszakban a 2021-es hasonló periódushoz viszonyítva még 6,4 százalékos volt a plusz.
A KSH külön kiemelte, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 11 százalékkal – ez novemberben még csak 8,6 volt – lett kisebb decemberben, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké lényegében nem változott.
Ez alapján tehát kijelenthető, hogy a vásárlók a lábukkal szavaztak az élelmiszer-drágulásról,
ami nem meglepő, tekintve a bőven 40 százalék fölötti élelmiszer-inflációt. A további alegységeket vizsgálva az látszik, hogy
A KSH arról is jelentett, hogy 2022. decemberben az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 1765 milliárd forintot ért el. A novemberi adat 1541 milliárd forintot ért el, vagyis az tényleg látszik, hogy a karácsonyi ajándékozásról nem mondtak le az emberek, bár óvatosabban költekeztek. Az országos kiskereskedelmi forgalom 48 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 38 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 14 százaléka pedig az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.