A főleg az elektromos hajtásláncokkal kapcsolatos oktatásra és kutatásra használatos központot létesített a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Bosch – viszont a „boszorkánykonyhában” nemcsak a jövő technikáival, hanem oldtimer versenyautóval is foglalkoznak.
A hazai Bosch-csoport 15 éve működik együtt a BME-vel, és mindkét fél az eddigi legfontosabb mérföldkőként jellemezte a most létrehozott új Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot, amely eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállók a hazai műszaki felsőoktatásban.
A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztésből évente 60-80 hallgató mellett a kar oktatói is profitálhatnak, és az itt születő ötleteket akár az EU-s projektekbeli részvételig lehet továbbvinni.
Olyan szimulációs és tesztelési környezetet alakítottak ki a központban, amelyben az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az eddigieknél pontosabban lehet modellezni, így optimalizálható az elektromos járművek működése.
A cél, hogy javuljon a hatásfok, növekedjenek a hatótávok, az energiafogyasztás és akkumulátorkapacitás pontosabban előrejelezhető legyen.
Kemler András, a Robert Bosch kft. műszaki területekért és telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója emlékeztetett a vállalat „Életre tervezve” mottójára, amit most a kompetencia központra is lefordított, mivel a jövő szakemberei itt olyan tudást szerezhetnek, amik illeszkednek a nemzetközi trendekhez, tovább az itteni fejlesztések három-öt éven belül megjelenhetnek az utakon.
„Fontos, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában, és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez” – rögzítette Kemler András, majd beszámolt a központ másik vívmányáról.
A Magyarországon 2021 végén több mint 17 ezer munkavállalót foglalkoztató Bosch „New Way of Working” koncepciója mentén ugyanis 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló irodatér is létesült: az open office-elrendezésű területen vannak „ház a házban” tárgyalók, hangszigetelt könyvtárszoba, valamint közösségi, együttműködési és étkezési térként egyaránt funkcionáló „work café” is.
Czigány Tibor, a BME rektora beszámolt arról, hogy a Műegyetem a kutatás-fejlesztés hazai bázisa, és folyamatos kapcsolatban állnak az iparral. Ennek keretében például a Bosch támogatja az intézmény német nyelvű mérnökképzését, és ősztől már az angol nyelvű fizikusképzés is beindul. Hosszú távú célként jelölte meg, hogy Magyarország javítsa a pozícióit az innovációs rangsorokban.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, Bódis László kifejtette: 2018 után az egyetemi oktatás és a gazdaság összekapcsolása dimenziót váltott, a 21. helyre léptünk előre az európai innovációs eredménytáblán, ám mivel a mezőny 27 tagú, van még teendő.
Nőtt a legmagasabb színvonalú publikációk és szabadalmak száma is, akárcsak az innováló vállalkozásoké
– folytatta Bódis László, megjegyezve, hogy a szabadalmak terén Európa középmezőnyében állunk, és ahhoz hogy általánosságban közelíthessünk az OECD-átlaghoz, a doktori képzés jelenlegi 2700-as létszámát 3400 közelébe kéne emelni, az MTMI (matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai)-terület 30 százalékos hányadát pedig 42 százalékosra.
Bemutatták azt az oldtimer tesztautót is, amelybe a legmodernebb alkatrészeket építették be,
az elektromos hajtáslánc elemei modulárisan cserélhetők, és valós működés közben tesztelhetők, ráadásul valós körülmények között is, például a ZalaZone-tesztpályán.
Sőt, felkészítik arra is, hogy a veteránautók leghíresebb eseménye, a brit Goodwood Festival mellett a több mint százéves amerikai Pikes Peak-versenyen is részt vegyen, amelyen húsz kilométeres távon 4302 méteres csúcsra kell feljutni Colorado hegyoldalain.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.