Az energiaárak emelkedése érzékenyen érinti a nagyvállalatokat, de a működésüket nem veszélyezteti – derült ki a K&H nagyvállalati növekedési indexének tavalyi utolsó negyedéves méréséből, amelynek eredményét csütörtökön hozták nyilvánosságra.
A kutatás a 2 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező cégek egyéves várakozásait vizsgálta, és az eredmények szerint
a nagyvállalatok csaknem felét, 48 százalékát hátrányosan érinti az energiaárak emelkedése, de csak 4 százalékuknál veszélyezteti a cég működését.
A felmérés szerint minél nagyobb egy cég árbevétele, annál inkább hátráltatják a magasabb árak. A 2–3,9 milliárd forint közötti éves árbevételű vállalatok 39 százalékát, a 4–9,9 milliárd forint közötti árbevételű cégek 68 százalékát, a 10 milliárd forint feletti árbevételű nagyvállalatoknak pedig már 75 százalékát érintik hátrányosan az energiaárak.
Leginkább az ipari, építőipari cégek működését befolyásolja a drágulás a szektorok közül, míg területileg a kelet-magyarországi cégek számára okoznak problémát különösen nagy arányban az energiaárak.
A nagyvállalatok többféle módon is igyekeznek csökkenteni energiaköltségeiket, ezek közül a téli időszakban a fűtés korlátozása bizonyult a legnépszerűbbnek,
amivel a cégek 61 százaléka élt, míg a világításból a vállalatok 48 százaléka vett vissza. Minden harmadik vállalat fejlesztéssel próbál lefaragni a rezsiköltségekből, korszerűsítik az energetikai rendszereket, berendezéseket.
Ugyanakkor a korszerűsítés nem csak kényszermegoldás a cégek részéről. A fejlesztésben gondolkodó vállalatok 21 százaléka már az energiaárak megugrása előtt döntött erről, míg a cégek 13 százaléka kezdte el a korszerűsítést kifejezetten az energiaárak növekedése miatt. Minél
alacsonyabb a cég éves árbevétele, annál valószínűbb, hogy a rezsiköltségek csökkentése vezérli a korszerűsítést.
Elsősorban az ipari, építőipari és a kelet-magyarországi cégek korszerűsítenek környezetvédelmi okokból, míg a kimondottan a rezsiköltségek növekedése miatti fejlesztésben nincs markáns különbség sem a szektorok, sem pedig a földrajzi elhelyezkedés tekintetében.
A kutatás 200, nem állami tulajdonú, 2 milliárd forintot meghaladó éves árbevételű cég döntéshozójának megkérdezésével történt tavaly november 14. és december 5. között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.