Egy kutatás keretében 351 Magyarországon működő, legalább 20 főt foglalkoztató cég vezetőjét kérdezte meg a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet az idei évre vonatkozó várakozásaikról. A felmérést 2023 januárjában készítették. A cégek majdnem háromnegyede jelezte, hogy áremelésre kényszerül az idén. Ez az arány 2022-ben is hasonlóan alakult.
A feldolgozóipari cégek közül emelnek árat a legtöbben (78 százalékuk), miközben a legkevesebb áremelést tervező vállalkozás az építőiparban van, de az arány itt is 65 százalék.
A 2023-ban áremelést tervező vállalkozások több mint harmada 6–10 százalékos, valamivel több mint negyede 11–15 százalékos, ötöde pedig 1–5 százalékos emeléssel számol.
Az áremelést tervező cégek 12 százaléka 16–20 százalékos, 5 százaléka pedig 20 százalékot is meghaladó mértékű áremeléssel számol. Az áremelést tervező cégek 93 százaléka már 2023 első negyedévében emelni fogja az árait. Korábban tervezik végrehajtani az áremelésüket a nagyobb cégek, valamint a feldolgozóipari és a gazdasági szolgáltatást nyújtó vállalatok, míg a kisebb vállalkozások és az építőipari cégek időben későbbre tolják áraik emelését.
A vállalkozások túlnyomó többsége az energia- és a munkaerőköltségek mellett az alapanyag- és anyagárak növekedésével magyarázta a döntését.
Újabb módszert vet be a kormány az infláció csökkentéséreA fogyasztói tudatosságot is segíti az árak összehasonlíthatósága. |
A cégvezetők tizede nem vár nyereséget 2023-ban. További negyedük a 2022. évi nyereséghez viszonyítva jelentős vagy kisebb mértékű visszaesésre számít, csaknem négytizedük nem számít változásra, míg több mint negyedük valamilyen mértékű növekedést vár. A legalább 250 főt foglalkoztató cégek körében a legmagasabb az idei évben nyereségre nem számítók aránya (12 százalék). Esetükben az látszik, hogy kevésbé a nyereség csökkenésére, sokkal inkább az előző évben elért nyereségszint megmaradására számítanak. Az építőipari (15 százalék) és a feldolgozóipari cégek (14 százalék) esetében a legmagasabb a nyereségre egyáltalán nem számítók aránya. A kereskedelmi cégek esetében a többi ágazathoz képest kiemelkedő a nyereség csökkenését várók aránya (43), a gazdasági szolgáltatást végző vállalatok körében pedig a nyereség növekedését várók aránya (39 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.