Az áremelkedések hatására a lakosság 76 százalékának jelentősen, 19 százaléknak pedig enyhén nőttek a költései e területen – derült ki az OTP Bank Öngondoskodási Index felméréséből.
Mindössze 4 százalék gondolja úgy, hogy nem történt változás a költségeiben. A háztartási kiadások közül leginkább az élelmiszer, az energia és a rezsi, valamint az üzemanyag és a közlekedés áraiban tűnik fel az embereknek a változás, de jelentős azoknak is a száma, akik a vendéglátószektor, az építőanyag vagy éppen az elektronikai, műszaki cikkek áraiban tapasztalják az áremelkedést.
A felmérés szerint a háztartások már tavaly elkezdték visszafogni a fogyasztásukat:
tízből nyolcan az élelmiszereken, az emberek háromnegyede a rezsin, míg 65 százalék a tartós fogyasztási cikkeken igyekszik spórolni.
De igen magas azoknak is az aránya, akik a szórakozás és a vendéglátóhelyek látogatásának csökkentésével (64 százalék) vagy éppen az üzemanyag és a közlekedési költségek visszafogásával igyekeznek félretenni.
A KSH 2023. márciusi, a kiskereskedelmi forgalom volumenére vonatkozó, naptárhatástól megtisztított adatai szerint 13,1 százalékkal kevesebbet vásárolt a lakosság, mint egy évvel korábban, ráadásul úgy, hogy az infláció mértéke miatt jóval több pénzt hagytak a kasszáknál. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 10,3, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 9,6, az üzemanyag-kiskereskedelemben 29,3 százalékkal kisebb lett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. A 2023. január–március közötti időszakban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 9,5 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál.
Dráma a boltokban – megérkezett az elemzők magyarázataIlyen drágaság mellett egyszerűen nem vásárolnak a magyarok. A nagyobb értékű kiadások szóba sem jöhetnek. |
A kiadások növekedésével párhuzamosan, illetve az infláció hatására erősödött a megtakarítási hajlandóság, a biztonság megteremtése iránti igény. Sokakban született meg az igény az eddigieknél tudatosabb kiadástervezésre, felértékelődött az öngondoskodás jelentősége, illetve az, hogy a váratlan helyzetekben is biztonságban érezhessék jövőjüket az emberek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.