Az elmúlt évek legnehezebb időszaka tarol a vendéglátásban, a pandémiát követően a magas infláció és az elszabaduló energiaárak meggyengítették a hazai fizetőképes keresletet – jellemezte a szektort Herczeg Zoltán. A Dining Guide felelős kiadója szerint ez a legjobban a vidéki vendéglátóhelyek látogatottságának csökkenésén érzékelhető, mivel a főváros turisztikai desztinációinak közelében levő vendéglátóhelyek forgalmát a hozzánk látogató külföldi vendégközönség biztosítja.
A krízishelyzet hatással volt a kalauz összeállítására is: idén az átlagosnál több körösnek bizonyult a tesztelés időszaka,
hiszen figyelembe kellett venni a vendéglátóhelyek nyitását, zárását és koncepcionális változásait. A legtöbbször, hat-hét alkalommal egy – végül nagyon magas pontszámot és pozíciót elért – étteremben jártak a tesztelők, mert a hely megítélése igen megosztónak bizonyult, így biztosra szerettek volna menni.
Idén a szerkesztők nagyobb figyelmet fordítottak az alternatív éttermi kategóriájú vendéglátóhelyek vizsgálatára,
mert úgy látják, hogy a hétköznapi „komfort” gasztronómia már erőteljesebben jelen van a fogyasztók mindennapjaiban. Ezek a helyek nem a csúcsgasztronómiát reprezentálják, hanem korrekt módon elkészített, jó minőségű ételeket kínálnak, viszont ezen a területen még nehezebb listákat állítani, annyira különbözőek az egyes helyek és teljesítmények. Ezért ezek az egységek nagyon rövid bemutatással, az emblematikus, ajánlott ételeikkel kerültek be a kiadványba. Nagy újdonság az idei évben, hogy a Wolt az online felületén – azoknál az éttermeknél, amelyek bekerültek a kiadványba – a Dining Guide szimbólumainak feltüntetésével segíti az ételrendeléseket.
A kiadvány az éttermek mellett áttekint közel harminc hazai ötcsillagos szállodát is. Az ötcsillagos szállodai besorolás az egységek tekintetében elég széles spektrumon mozog, nagyon nagy különbségek vannak az építészeti, a belsőépítészeti és a szolgáltatások színvonalában, illetve az árakban is. „Az első évben csak TOP10-es listát állítunk fel, azokat a hoteleket mutattuk be, amelyek véleményünk szerint nagyon biztosan hozzák a tőlük elvárható színvonalat. Sajnos olyan ötcsillagos szállodákkal is találkoztunk, amelyek lehet, hogy a hotelminősítő-rendszerek kiírásainak megfelelnek, de a mindennapokban bizonyos szolgáltatási területeiken gyenge színvonalon teljesítenek.
Márpedig egy ország szállodáinak színvonalát nagyban meghatározza, hogy a legmagasabb kategóriába sorolt egységei milyen teljesítményt mutatnak, így közvetve hatnak az egész vendéglátás és a turizmus minőségére
– véli Herczeg Zoltán.
A kalauz értékelése alapján a szállodák csúcsszínvonalát jelentő, úgynevezett luxury five star kategória csak két erős egységgel van jelen ma Budapesten.
Ez szerintük nagyon kevés, és ennek megfelelően a hazánkba érkező, a magas minőséget, szolgáltatási színvonalat kereső vendégek száma is alacsonyabb.
Érdekeség, hogy a tavaly májusban megjelent Dining Guide TOP100 Étteremkalauz első tíz helyét elfoglaló étteremből a fél évvel később megjelenő Michelin Guide kilenc éttermet csillaggal jutalmazott.
A hazai Étteremkalauz mindig négy-öt hónappal megelőzi a Michelin Guide kiadványát, és számunkra nagyon megtisztelő, hogy ők is az általunk tapasztaltakkal értettek egyet...
– árulta el a felelős kiadó. Míg a Dining Guide a hazai fogyasztóközönség számára fogalmaz meg ajánlásokat, a Michelin Guide a saját olvasóközönségét, elsősorban a hazánkba utazó külföldieket segíti az étteremválasztásukban.
Herczeg Zoltán elmondta, hogy az étterem-teszteléseik egész évben folynak. „Amikor egy étteremkalauz anyaga a nyomdába kerül, akkor már bőven benne vagyunk a következő évi kiadvány előkészítésében. Keressük, kutatjuk az új étteremnyitásokat, az új formációkat, információkat gyűjtünk a már meglevő helyekkel kapcsolatosan, pl. tudni szeretnénk az esetleges személyi változásokról, koncepcióváltásokról, bővülésekről, szóval mindenről, ami befolyásolhatja az egységek működésének színvonalát, minőségét.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.