Az elmúlt három évben a gáz megawattóránkénti ára 4 és 340 euró között ingadozott, ha ezeket az árakat egy az egyben áthárították volna a háztartásokra, annak katasztrofális következménye lett volna – mondta a Világgazdaságnak Regős Gábor, a Makronóm Intézet szakmai vezetője, miután az Európai Bizottság legújabb javaslatában a rezsicsökkentés eltörlését javasolta hazánknak.
A szakember hozzátette: az elmúlt időszak bebizonyította a rezsicsökkentés 2013-as bevezetésének indokoltságát, ugyan az természetes, hogy vannak áringadozások egy piacon, de amit legutóbb láttunk, az rámutatott arra, hogy a piac korántsem stabil, sőt, a spekulációk általánosak. Szerinte az egész ármeghatározási koncepció több sebből vérzik.
Az energiapiac egy hálózatos iparág, amelyben nincs túl sok szereplő, így érdemi verseny sincs a háztartásokért, ugyanakkor a kereslet stabil, hiszen világítani, fűteni és a hűtőt működtetni mindenkinek kell. Azaz egy rugalmatlan kereslet találkozik a profitmaximalizáló vállalatok árképzésével, amiből a lakosság számára sok jó nem következhet
– magyarázta az elemző, egyúttal emlékeztetett rá, hogy a rezsicsökkentés bevezetését megelőzően az áram ára Magyarországon a 17. legmagasabb volt az Európai Unióban, még olyan országokban is alacsonyabb volt, mint Franciaország, Görögország vagy Finnország. A gáz esetében legalább ennyire nem volt rossz a helyzet, ott csak három országban volt alacsonyabban az ár.
A szakember szerint amellett, hogy a hatósági ár megakadályozza az indokolatlan árrések kialakulását, segíti a piaci árak ingadozásának kisimítását is, ami a mostani időszakban már azt jelenti, hogy mivel a rezsiár a rezsicsökkentés óta legalábbis az átlagfogyasztásig nem változott, ennek kompenzálása az állam számára jelentős kiadást generál: az idei évre a rezsivédelmi alapba 2579 milliárd forintot tervezett a kormány,
azaz lényegében ekkora pluszkiadástól védte meg a magyar háztartásokat, amelyeknek 181 ezer forinttal kevesebbet kellett fizetniük a rezsiért.
Az elemző arra a kérdésre, hogy úgy is jól jártak-e a magyar családok a rezsicsökkentéssel, hogy közben volt alacsonyabban is a világpiaci ár, azt mondta, a mostani árakat nézve mindenképpen, de mivel a hatósági árra mint egy ársimító eszközre is tekinthetünk, ezért nem meglepő, hogy ritka esetben előfordult ilyen, ami szerinte még a szabad piacon sem feltétlenül történik meg.
Talán sokan nem emlékeznek, de egyszer már megtámadta Brüsszel a magyar rezsicsökkentést: 2015 márciusában az Európai Bizottság (EB) kötelezettségszegési eljárást is indított hazánk ellen, miután úgy ítélte meg, hogy a magyar energiaszabályozás nem felel meg az uniós jognak. Lázár János, akkor még a Miniszterelnökséget vezető miniszterként azzal magyarázta az EB döntését, hogy a cégekre szeretné bízni az árszabást, ezzel szemben a magyar álláspont szerint az államnak, hatóságoknak kell dönteniük, az emberek szempontjainak mérlegelése alapján. Az ügy végül Európai Bíróságon kötött ki, amely 2020 júliusában a magyar kormánynak adott igazat. Hasonló vitára ezúttal is számítani lehet, a jelek szerint a kabinet ragaszkodik az intézményhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.