Miért csak Magyarország ellen folyik jogállamisági feltételességi eljárás, ha nem is nálunk a legrosszabb az igazságügy helyzete az Európai Unióban? – tette fel a kérdést Navracsics Tibor területfejlesztését és az EU-s forrásokért is felelős miniszter.
Elkészült az Európai Bizottság (EB) legújabb, immár 11. Igazságügyi Eredménytábla című kutatási összegzése, amely az EU-tagállamok igazságszolgáltatását vizsgálja temérdek szempont alapján.
Miként a Nemzeti Közszolgálati Egyetem online magazinjának írt elemzésében Navracsics Tibor jelezte: a 2013 óta minden évben elkészített elemzés annak idején az EB válasza volt a magyar, máltai és román, később pedig a horvát és lengyel igazságszolgáltatási reformokkal kapcsolatos vitákra. Ehhez szeretett volna a bizottság muníciót önmaga számára, így jött létre ez a kutatási forma.
A vizsgálat mostanra annyival bővült, hogy a legtöbb esetben 2012-től vagy 2014-től kezdődően, 2019-es, 2020-as és 2021-es adatokat is megjelenít, így képes átlagok vonására és a trendek rajzolására is. Továbbá időközben megsokasodtak a vizsgálati szempontok is:
ugyan továbbra is az igazságszolgáltatás függetlensége a fő vezérfonal, ám bekerültek már egyebek között a korrupciókezelés, az egyenlő hozzáférés és a digitalizáció kérdései is.
Navracsics Tibor ki is tért erre, megemlítve: „A bűnüldözési, illetve a perindításhoz szükséges digitális eszközök alkalmazásában Magyarország hetedik a huszonhét tagállam közül, míg a büntetőeljárás kezdeményezésének digitális lehetőségeit tekintve hazánk Észtország után az Európai Unió második legszélesebb lehetőségeit nyújtja polgárai számára.”
Egy összevetésben vagyunk még jobbak, azaz konkrétan elsők: ez a fogyasztóvédelmi kérdések bírósági felülvizsgálatának átlagos hossza, másképpen három korábbi és a mostani vizsgálat eredményeinek átlaga. Az értékek a 2013-astól a 2019-is mérésig csökkentek, 2020-ra viszont kiugrottak – mint a koronavírus-járvány miatt mindenkinél –, 2021-re viszont ismét csökkentek, és habár még így is a 2013-asnak a dupláját mutatják, a négyméréses átlag a legjobb az EU-ban.
Az igazságszolgáltatási reform gyümölcsei beértek. Hatékonyság tekintetében a magyar igazságszolgáltatás mind a kereskedelmi, a közigazgatási és a polgári perekben az Európai Unió leghatékonyabbjai közé tartozik, miközben 2012-höz, az első felmérési évhez képest radikálisan csökkent az ügyterhelés is a bíróságokon
– összegzett Navracsics Tibor.
Bőven van azonban, amiben rosszul állunk, ezek jellemzően az egyenlőségi kérdések: a nők elleni és a családon belüli erőszak vonatkozásában, illetve akadálymentesítésben is csak a 26., azaz utolsó előtti helyre kerültünk, a bírákat érintő kommunikációs oktatás tekintetében pedig a 27.-re, ami az utolsó pozíció.
A fő kérdésben, az igazságszolgáltatás függetlenségének érzékelésében is a hátsó traktushoz tartozunk: a nagyközönség, valamint a cégek bizalmát vizsgálva is a 23. hely a miénk – ezt mutatja az alábbi ábra, amelyen a sötétkéktől a sötétpirosig terjed, hogy a válaszadók nagyon jónak, jónak, rossznak vagy nagyon rossznak gondolják a helyzetet.
Nyilvánvalóan a nemzetközi megítélés sem jó, amit jelez a felütésben is említett jogállamisági feltételességi eljárás, a visszatartott EU-források, valamint hogy kedvelt álláspont, hogy a magyar kormányzat nem alkalmas arra, hogy 2024 második fél évére átvegye az Európai Unió Tanácsának soros féléves elnökségét.
„A függetlenség percepciója tekintetében a magyar igazságszolgáltatás az európai uniós átlag alatt teljesít. Ennek alapján akár azt is mondhatnánk, hogy a jogállamisági feltételességi eljárás indokolt hazánk ellen” – ismerte el Navracsics Tibor.
Megjegyezte: csorbítja az érvelés érvényességét, hogy ezekben az összevetésekben is találhatók a miénknél is rosszabb értékek.
Ez önmagában persze nem dicsőség, ugyanakkor a területfejlesztését és az EU-s forrásokért is felelős miniszter megvonta belőle a mérlegét:
„Az igazságügyi eredménytábla adatai ellenére csak Magyarország ellen folyik jogállamisági feltételességi eljárás, ami tökéletes bizonyíték arra, hogy maga az eljárás alapvetően nem a tényszerűségen, hanem politikai véleményeken alapul.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.