Magyarországon jó néhány akkumulátorgyár épült az elmúlt években, azonban az idei évben tovább gyorsult az elektromos autók nélkülözhetetlen alkatrészeit gyártó üzemek terjedése. A mostani írás azt vizsgálja, hogy milyen jelentősebb események történtek a szektorban az idén. Már az év elején, januárban hatalmas viharokat kavart a világ legnagyobb akkugyártójaként ismert CATL Debrecenbe tervezett üzeme. A beruházáshoz tartozó közmeghallgatás óriási viharokat kavart, de a gyár építését nem sikerült leállítani.
Februárban aztán csaknem 70 milliárd forintos beruházást jelentett be a Robert Bosch Power Tool Kft. Magyarországon, amelynek keretében 2024 végéig logisztikai központot hoz létre, illetve bővíti a kéziszerszám- és akkumulátorgyártást Miskolcon. Az Európai Bizottság ugyancsak februárban jóváhagyta a Samsung SDI elektromosjármű-hajtó akkumulátorokat gyártó létesítményének nyújtott 89,6 millió eurós magyar állami beruházási támogatást. Az év második hónapját tehát főként a már itt lévő beruházások bővítései jellemezték.
Amint a Bosch beruházása is jelzi, az akkumulátorok nem csak a villanyautók esetén fontosak, és erre utal az Energiaügyi Minisztérium márciusi bejelentése is az energiatároló hálózat kiépítésére szolgáló pályázat kiírásáról. A 62 milliárd forintos keretösszeggel induló pályázat segítheti a napelemek termelte áram felhasználását. Márciusi hír az is, hogy az Óbudai Egyetem és a Gödön gyárat fenntartó Samsung SDI a képzés során is együttműködik.
Áprilisban a dél-koreai EcoPro mintegy 280 milliárd forintos beruházásának alapkövét tették le Debrecenben, míg májusban arról érkezett bejelentés, hogy nagyjából 400 milliárdos beruházással szintén Debrecenben építi fel első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, a kínai Eve Power.
Júniusban érkezett a hír, hogy a japán Denso autóipari beszállító elektromos, illetve hibrid meghajtású járművek alkatrészeinek gyártására szakosodott divíziót hoz létre Székesfehérváron. A 25 milliárd forintos beruházást az állam 3,6 milliárddal támogatja. Az akkumulátorgyártás fontosságát jelzi az a júniusi hír is, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a hivatalában fogadta Sundong Changot, az Ecopro Global Hungary, Daniel Sont, a Samsung Electronics Hungary elnökét, Hang-ki Moont, az SK On Hungary ügyvezető igazgatóját, valamint Hyun Jungot, a Samsung SDI Hungary alelnökét, vagyis a hazánkban jelenlévő dél-koreai akkumulátorgyártók vezetőit. A hónap végén pedig a kínai Huayou Cobalt 520 milliárd forintból megvalósuló ácsi katódgyáráról szóltak a hírek, amit később a BYD fóti akkumulátor összeszerelő üzeméről szóló bejelentés követett.
Csütörtökön pedig az idei év legnagyobb beruházását jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, amely szerint 580 milliárd forintból építi fel a kínai Sunwoda az első európai akkumulátorgyárát Nyíregyházán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.