A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai által szolgáltatott adatok szerint az idei első fél év sem hozott még valódi áttörést. A finanszírozott összeg az előző év azonos időszakához képest 2 százalékkal nőtt, 420,4 milliárd forintról 429,11 milliárd forintra.
Ennél jóval biztatóbb változásról, összesen 15,7 százalékos bővülésről tanúskodnak az adatok, ha a tavalyi, egyszeri 50 milliárdos ingatlanlízing-tranzakcióval korrigáljuk az eredményeket.
Kevésbé rózsás a kép, ha a szerződések számát vizsgáljuk. 2022-höz képest 7 százalékkal kevesebb, összesen 34 094 szerződést kötöttek, vagyis nem ért véget még az a tendencia, hogy az eszközök áremelkedése okozza a finanszírozási összeg emelkedését, miközben kevesebb üzlet születik.
Mivel a korábbi negatív piaci folyamatok egy része már számottevően enyhült, a hazai lassú kilábalás hátterében még mindig a magas infláció áll. A teljes lízingportfólió, a tőkekintlévőség továbbra is 2000 milliárd forint felett van, és 12,5 százalékkal magasabb a megelőző év eredményéhez képest. A hazai ügyfélkört már szinte kizárólag a vállalati szektor dominálja. A kis- és középvállalkozások (kkv-k) aránya 75 százalék, a nagyvállalatoké 18 százalék, míg a lakossági ügyfelek részesedésének drámai csökkenése ebben az időszakban is folytatódott, így ez a szegmens már pusztán 5,4 százalékot képvisel a hazai piacon.
„2023-ban az egyes eszközkategóriákat tekintve a lízingfinanszírozások 38 százalékát a személyautó, 11 százalékát pedig a flottajárművek képviselték, míg a fennmaradó 51 százalékon a termelőeszközök és az ingatlan osztoztak. A volumeneket tekintve, a Covid előtti utolsó évhez, 2019-hez képest a hazai piac rendkívüli mértékben, 32 százalékkal, 50 085 darabról 34 094-re esett vissza.
A Covid-járvány óta a lízingelt autók szerződésszáma 41 százalékot esett vissza, míg a kishaszonjárművekre 40 százalékkal kevesebb szerződést kötöttek, miközben a nagyhaszonjárművek mennyisége 8 százalékkal, a mezőgazdasági gépeké pedig 19 százalékkal lett kevesebb.
A volumenek zsugorodásában a meredeken kilövő árak és a magas kamatkörnyezet játszották a kulcsszerepet. Ez nem meglepő, mivel a személygépkocsik esetében az átlag bruttó ár a 2019-es 6 727 000 forintról 2023-ra 12 874 000 forintra, azaz 91 százalékkal emelkedett. Ugyanezen időszakban a mezőgazdasági gépek bruttó eszközértéke még ennél is többet, 109 százalékot nőtt, így az átlag bruttó ár idén már elérte az 53 194 000 forintot
– emelte ki Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Enyhén csökkent az új személygépkocsik forgalomba helyezése: az első 6 hónapban 1,5 százalékot mérséklődött, a finanszírozott összeg 20,7 százalékos emelkedéssel, 120,7 milliárd forintot tett ki. A lízing részesedése az új személygépkocsik esetében folyamatos emelkedést mutatott, az utolsó két hónapban már 27 százalék feletti szinten állt, szemben a 2022 utolsó negyedévében mért 18 százalékos eredménnyel. A flottafinanszírozás, flottakezelés enyhe darabszámcsökkenés mellett (4 százalékkal, 5532 darabbal esett vissza az állomány) az emelkedő áraknak köszönhetően 19 százalékkal növelte a finanszírozott összeget, 40,1 milliárd forintra. A Magyar Lízingszövetség által mért állomány összesen 47 347 gépkocsi, a Covid mélypontja óta nem tudta még elérni a 2019-es szintet.
A teljes hazai flottaszektor azonban ennél jóval nagyobb, százezer feletti gépjármű-állománnyal rendelkezik. Az elmúlt év második felében és az idei évben a még mindig hosszú szállítási határidők és az emelkedő árak is számos nehézséget okoztak ezen a piacon, ezért sok ügyfél végül más megoldást választott, vagy visszalépett a megrendelt autó bérletétől.
Az európai trendekkel ellentétben nálunk nem tud elindulni a magánszemélyek tartós bérlete, elsősorban a versenyhátrány miatt, mivel nekik is ki kell fizetniük a cégautó-adót.
Az új kishaszonjárművek szegmensében már teljesen más a kép, mivel 14 százalékkal több eszköz került forgalomba, ami a lízingkihelyezéseket is látványosan, 44 százalékkal növelte meg, és összegében elérte a 41,2 milliárd forintot. A kishaszonjárművek esetében a lízingszerződések részesedése átlagban 34 százalék felett teljesített.
A piaci nehézségek ellenére a lízingpenetráció viszonylag magas és stabil volt a nagyhaszonjárművek esetében. Új teherautóknál közel 60 százalékot ért el, a nehéz pótkocsiknál még ennél is magasabb részesedést tett ki. A bázis ugyan kicsi, mégis, az új buszok forgalomba helyezése idén 2,5-szeresére emelkedett (597 darab). Bár ezt a növekedést a lízing nem tudta lekövetni, így is 35 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg.
A mezőgazdasági eszközök kihelyezése is 17,7 százalékkal emelkedett, és értékben elérte a 68,73 milliárd forintot. A termelőeszközökön belül fontos szerepet töltenek be az ipari gépek is, amelyek, bár 5 százalékkal visszaestek a szerződött darabszámban és értékben is, így is 28,2 milliárd forintos teljesítménnyel zárták az első fél évet.
Az építőipari gépek eredményei sajnos híven tükrözik a szektor teljesítményét. A finanszírozott összeg 21 százalékkal lett kevesebb, és az első fél évben 10,92 milliárd forintot tett ki összesen.
Egy kiemelkedő tavalyi egyedi ügyletnek köszönhető „rekordévet” követően az ingatlanszegmens idén már visszatért a korábbi kerékvágásba és a szerényebb számokhoz, így 1,2 milliárd forint értékű finanszírozással, összesen 51 lízingszerződés született lakóingatlanokra, és egymilliárd forint értékben nem lakóingatlanokra.
Figyelemre méltó, hogy 2023-ban az euróalapú finanszírozások már a piac 42 százalékát tették ki. Bár a nagyhaszonjármű-szegmens hagyományosan euróalapú volt, ma már a személygépkocsik esetében is egyre gyakoribb az euróalapú finanszírozás: a 2019 óta megkötött, euróelszámolású szerződések aránya 1,8 százalékról már több mint 12 százalékra emelkedett. Még markánsabb a változás az ipari gépeknél, ahol az elmúlt 4 évben 7,2 százalékról 65 százalékra emelkedett az ilyen szerződések részesedése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.