Ismét romlott a hazai közúti fuvarozók helyzete a DigiLog Consulting által közzétett, 2023 harmadik negyedévi Közúti Fuvarozási Árindex adatai szerint. Elemzésükből kiderül, hogy tovább nyílt a költség-ár olló, mivel a költségek az előző negyedévhez és a tavalyi év hasonló időszakához képest is nőttek, miközben a fuvardíjak csökkentek. Ennek egyenes következménye, hogy a harmadik negyedévben a fuvarozók jó része már veszteséget termelt fuvarozási tevékenységével.
A fuvaros szolgáltatók kedvezőtlen eredménye nem meglepő ilyen gazdasági környezetben. A logisztikai szektort megbízásokkal ellátó két fő terület, az ipar és a kiskereskedelem is mélyrepülésben volt a harmadik negyedévben.
Az üzemanyagár mintegy 10 százalékot emelkedett az előző negyedévhez képest,
de még mindig legalább 15 százalékkal olcsóbb az előző év harmadik negyedéves szintjéhez képest. Annak ellenére, hogy a járműgyártás jól teljesített, a hazai ipari termelés 5,1 százalékkal maradt el a tavalyi harmadik negyedéves teljesítményétől. A kiskereskedelem pedig ennél is nagyobb, 7,3 százalékos esést mutatott.
A fenntartási és javítási költségek növekedésének eredményeképpen a harmadik negyedévben
a nemzetközi fuvarozásban 5,2 százalékos, a belföldiben pedig 7,6 százalékos összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,6, illetve 8,1 százalékos az emelkedés.
Az alacsony szállítási igény következtében a harmadik negyedévben is romlottak az iparág hatékonysági és termelékenységi mutatói. Csökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a változások tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső költségeit.
A forint árfolyam-ingadozása is hozzájárult a nemzetközi fuvarozás eredményességéhez, mivel a bevételek nagy része euróban, a költségek jó része viszont forintban kerül elszámolásra. A forint volatilitása miatt ez az előző negyedévhez képest 1,1 százalékkal segítette, míg 2022 harmadik negyedévhez képest 1,8 százalékkal rontotta a szállítási tevékenység eredményességét.
Annak ellenére, hogy az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,6, míg belföldes kollégáik 8,1 százalékos díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, a díjszint 4,5, illetve 2,2 százalékkal csökkent. A csökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll:
csökkent az áruforgalom, a kereslet pedig a fuvarozási szolgáltatások iránt is visszaesett, ugyanakkor a fuvarozók még nem csökkentették le eléggé járműveik számát, így kamionból továbbra is túlkínálat van ezen a rendkívül versengő piacon, ami jól látható az árak esésében.
Az infláció látványos csökkenése 2024-ben valószínűleg mérsékelni fogja a fuvarozási szolgáltatások előállításához szükséges komponensek árait is. A kormány és a fuvarozók között létrejött együttműködési megállapodás, mely szerint több szektorális támogatásban is részesítik a szakmát. Mindezek azonban csak kismértékben enyhítik a fuvarozókon lévő kettős nyomást, és nem oldják meg nehéz gazdasági helyzetüket. Akár 40-50 százalékos emelkedés várható a hazai, és akár 70-80 százalékos a német használatarányos útdíj esetében, itthon pedig jelentősen emelkedik a gázolaj jövedéki adója is.
Ezek az adóemelések és az általános infláció okozta drágulás akár további 16-21 százalékos áremelkedést is okozhat a jövő évi fuvardíjakban.
Több ezer nemzetközi fuvarozót érint: leáldozik a korongos tachográfoknakBő másfél éven belül csak olyan tehergépjárművek és autóbuszok vehetnek részt a nemzetközi forgalomban, amelyek új generációs digitális tachográffal felszereltek. Az átállást nem nagyon éri meg halogatni az érintett személy- és árufuvarozóknak, hiszen a határidő közeledtével növekvő előjegyzési időkre lehet számítani a szakműhelyekben. |
A kereslet növekedése lassú ütemben halad, így a kapacitásfelesleg és a nyomott ár is biztosra vehető 2024 első felében. A fuvarozóknak tehát továbbra is alacsony megrendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk. Ha a megbízók kihasználják az árversenyt, és nem fizetik meg az emelkedő költségeket, úgy hamarosan megindulhat a kamionok számának csökkentése, ami viszont a recesszió véget értével okozhat majd komoly kapacitáshiányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.