BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lázár János elmondta az igazságot: új, óriási városrész épülhet Budapesten – több ezer milliárd forintba kerülne

A világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője a század legnagyobb beruházását hajthatja vége Budapest szívében. A projekt részleteiről az építési és közlekedési miniszter beszélt.

A kormány áttekintette Budapest helyzetét, és arra jutott, hogy a főváros és az ország további erősödése és gazdagodása érdekében újabb, nagy városfejlesztésre van szükség – ezt Lázár János jelentette be hétfőn egy sajtótájékoztatón. Ő arra kapott mandátumot Orbán Viktor miniszterelnöktől, hogy tárja fel azt a területet, amelyet az állam fejleszteni tud ennek érdekében.

Lázár János elmondta az igazságot: új, óriási városrész épülhet Budapesten – több ezermilliárd forintba kerülne. Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az építési és közlekedési miniszter szerint ezt a célt úgy határozta meg a kabinet, hogy érdemes létrehozni egy új millenniumi városközpontot. Mindez a fővárosban, Rákosrendező pályaudvar területén valósulna meg, ami lényegében az jelentené, hogy 

meghosszabbítanák az Andrássy utat.

Lázár János részleteket is elárult, ám hangsúlyozta, hogy a beruházásról folyó tárgyalások még nincsenek olyan fázisban, hogy végleges állapotokról lehetne beszélni.

Hol épülhet fel az új budapesti városrész?

A rákosrendezői terület eredetileg teherpályaudvar volt, amelyet mára már csak részben használ a MÁV. Egy 1,3 millió négyzetméteres, tehát 130 hektáros területről van szó Budapest szívében, a 13. és a 14. kerület határán. Mostanra nagyrészt illegális hulladéklerakóként használják, emiatt nemcsak a terület, hanem a talaj is szennyezett.

Éppen ezért Lázár János – aki a politikai gazdája a projektnek a kormányon belül – a terület feltárását javasolta a kabinetnek. A magyar állam a többségi tulajdonos, de kisebb részben magántulajdonosok is vannak az érintett részen. Első lépésként a rehabilitáció indul meg, ha ez megvan, akkor következhet az Andrássy út meghosszabbítása. A tárcavezető jelezte, hogy a vasútnak még részben szüksége van a területre, és az államnak az is célja, hogy maradjon közösségi célú funkció is.

Ennek kapcsán felidézte, hogy ezúttal ugyanúgy állhat össze a magántőke és a politika, mint ahogy a 19. század végén, amikor szintén ennek köszönhetőn vált világvárossá Budapest. Most ezzel a partnerséggel egy új budapesti városközpont jöhet létre. Ilyen együttműködéssel jött létre egyébként a fővárosban a Művészetek Palotája is, mint ahogy például a Lánchíd beruházása mögött is volt görög tőke.

Milyen feltételeket szabott Orbán Viktor az új budapesti városrésszel szemben?

Mindenesetre a kormány megfontolta, és több miniszter bevonásával megindulhat a terület feltárása. Lázár János arra is kitért, hogy a miniszterelnök három feltételt szabott az új budapesti városrésszel szemben.

  1. Középszerű nem épülhet. A projekt a sajtóban Mini-Dubajként híresült el, de a miniszter szerint, ha megépül, csakis Maxi-Dubaj lehet. 
  2. Ha belevágnak az építkezésbe, a tervek és a kivitelezés a magyar építészet szerint kell hogy végbemenjen.
  3. Csak olyan épülhet, ami Budapest számára is elfogadható. A kormányfő szó szerint azt mondta, hogy „Budapest ellen építeni nem lehet, csak Budapesttel”. Magyarán meg kell nyerni a főváros teljes támogatását a beruházáshoz.

Mennyibe kerül az új budapesti városrész?

Az építési és közlekedési miniszter erről azt mondta, hogy nagy ívű fejlesztés készül, ami komoly erőforrást igényel az államtól és a magánbefektetőtől is. Lázár János azt javasolja, hogy a 130 hektáros területet bontsák két részre: 30-35 hektárt használjon tovább a MÁV és mintegy 60-65 hektáron legyen a beépítés. 

Közben 25-30 hektáron Budapest legnagyobb és legmodernebb közparkja is létrejönne.

Ez úgy történne, hogy a megmaradó vasúti pályákat lefednék, és efölött húznák fel a közparkot. Az állam egymilliárd euró, mai árfolyamon nagyjából 380-400 milliárd forintból fejlesztené az itteni közlekedési, vagyis vasúti, közúti, kerékpáros és gyalogos infrastruktúrát. A területszennyezés kezelésére önmagában 20 milliárd forintot szánnak. 

Az infrastruktúra fejlesztéséről Lázár János több konkrétumot is hozott:

  • új pályaudvar épülne,
  • megépülne a ferihegyi gyorsvasút, amelyet ki tudnának adni koncesszióba,
  • meghosszabbítanák az M1 metró vonalát.

Ahhoz, hogy a magánbefektető bele tudjon kezdeni a beruházásba, államközi szerződés megkötése szükséges. Ennek előkészítése zajlik, az Építési és Beruházási Minisztérium a Külgazdasági és Külügyminisztériummal működik együtt. Az első változat már megszületett, de legalább még fél évet vesz igénybe a véglegesítése. Ennek az aláírása tehát 2024 második felében lehet esedékes. Éppen ezért a kormány ezt még nem hagyta jóvá, és arról sem hozott döntést, hogy megtörténik-e a magánbefektető bevonása.

Ha ez mégis így lenne, akkor a magánbefektető az állami egymilliárd eurón felül legalább ötmilliárd euróval kell hogy beszálljon. Ez átszámítva mintegy 2000 milliárd forint. Vagyis a teljes fejlesztés bekerülése a 2500 milliárd forintos szintet biztosan eléri, de Lázár János arra is utalt, hogy akár 10 milliárd euró, 4000 milliárd forint körüli költség is lehet.

Ki a titokzatos befektető, aki megépítheti Budapest új városrészét?

Lázár János sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy a szóban forgó magánbefektető azonos azzal, aki Dubajban a világ legmagasabb épületét, a 828 méteres Kalifa-tornyot megépítette. Mindössze annyit említett meg, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztőjéről van szó, aki a 21. század Magyarországának a legnagyobb ingatlanfejlesztésére készül. A Világgazdaság rákérdezett, hogy a fejlesztő kereste-e meg a kormányzatot vagy a kormány az ingatlanfejlesztőt, amire a miniszter úgy reagált, hogy 

összetalálkoztunk.

Azt is megjegyezte a titokzatos befektetőről, hogy nem egyszer csinálták meg, hogy a semmiből húztak fel új városokat. Ezért neki nincs is aggodalma a minőség kapcsán. Annak kapcsán már inkább, hogy a projekt további tízmillió turistát vonzhat Budapestre, ami egy más nagyságrend.

Mikorra épülhet meg az új budapesti városrész?

A Világgazdaság arról is megkérdezte Lázár Jánost, hogy mikorra épülhet meg Budapest új városrésze. Azt mondta, hogy gyors kivitelezésről van szó, mert a magánberuházó pénzt szeretne látni. A beruházás befejezését három-négy évre tette, tehát 2030-ig mindenképpen megépülne a főváros új központja, a millenniumi városközpont. 

Lesz-e újabb felhőkarcoló Budapesten?

Lázár Jánost arról is megkérdezték, hogy az új budapesti városrészben lesz-e újabb felhőkarcoló. A miniszter kifejtette, hogy 

ősbűnnek és tájsebnek tartja a főváros első felhőkarcolóját, a Mol-tornyot, 

ezért azon a véleményen van, hogy Budapesten ne épüljön újabb. Ám jelezte, hogy nem kötelezték el magukat semmi mellett, és a hatályos építészeti törvény szerint 90 méternél magasabb épület egyébként sem épülhet meg Budapesten, a pesti oldalon.

Orbán Viktor több száz vállalkozó előtt bejelentette: 10 eurós rezsicsökkentésről döntött a kormány

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége által szervezett rendezvényen több száz magyar cégvezető előtt beszélt a miniszterelnök. Bejelentette, hogy lefaragják a cégek számára az energiaárakat, és azt is elmondta, milyen ágazatokban teremhet babér a hazai vállalkozóknak. A Világgazdaság élőben tudósította az eseményt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.