Magyarország a jövőben is elkötelezett amellett, hogy minél több határátkelési pontot létesítsen Szlovákiával – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter pénteken a magyarországi Drégelypalánk és a szlovákiai Ipolyhídvég között 2,9 milliárd forintból épült új Ipoly-híd projektzáró eseményén Drégelypalánkon. Szijjártó Péter a Szent Borbála-híd építésének befejezését a nemzetstratégiai program végrehajtásának mérföldköveként jellemezve emlékeztetett arra, hogy a 2010 utáni, nemzeti érdekeket szem előtt tartó kormányzás fontos célkitűzése volt a más nemzetekkel – különösképpen a szomszédos országokkal – való együttműködés erősítése.
A tárcavezető rámutatott: Magyarországnak Szlovákiával a leghosszabb, 654 kilométeres a közös határszakasza, amelyen 2010-ben mindössze 22 helyen lehetett átkelni. Azonban 2014-ben Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák miniszterelnökök aláírtak egy megállapodást a határátkelési lehetőségek számának növeléséről.
Ennek köszönhetően a Szent Borbála-híd már a negyvenedik határátkelési pont a két ország határán, tizennégy év alatt tizennyolc új határátkelési pontot sikerült átadni, és a 2014-ben tervezett összes Ipoly-hidat megépítették.
Szijjártó Péter mindezt közös sikertörténetnek nevezte, és jelezte, Magyarország készen áll arra, hogy folytassák
Ezért izgatottan várják Szlovákia miniszterelnökének jövő keddi budapesti hivatalos látogatását, amely lehetőséget ad a további egyeztetésekre – mondta, majd felidézte: amikor a két ország közötti villamosenergia-rendszer, illetve gázvezeték összekötést átadták, többen kétkedtek azok fontosságában. „Azonban ma, amikor a szomszédban háború dúl, és a két ország energiaellátása soha nem látott nehézségekkel néz szembe, már helyeslik.”
Szijjártó Péter közölte:
Szlovákia a harmadik legfontosabb kereskedelmi partnere a magyar gazdaság szereplőinek: 2022-ben több mint 17 milliárd eurós kereskedelmi forgalmat bonyolítottak le, többet, mint bármikor azelőtt.
A miniszter arról is beszélt, hogy a speciális határ menti élethelyzet minőségét az dönti el, hogy a határ – amely mentén élnek – mennyire átjárható a tisztességes szándékkal, útlevéllel utazó, a szabályokat betartó emberek számára.
A Szent Borbála-híd történetéről szólva megjegyezte: még a XV. században Hunyadi János rendelt el hídépítést az Ipoly folyón, a két települést összekötő híd azonban a második világháborúban megsemmisült. Így Drégelypalánkról ahhoz, hogy a túlparti Ipolyhídvégre eljussanak, az embereknek húsz kilométert kellett kerülni a parassapusztai határátkelőhely felé, amely 20-25 percet vett igénybe.
A 2,9 milliárd forintból megépült, 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni
– ismertette a külgazdasági és külügyminiszter.
Szijjártó kitért arra is, hogy jelenleg az Ipoly áradása nem teszi lehetővé a híd megközelítését közúton – hasonlóan ahhoz a helyzethez, mint amikor a Duna áradása miatt a fővárosi alsó rakpartokat le kellett zárni –, de azt kívánta, hogy az árhullám levonulását követően minél többen tudják használni az új átkelőt.
Hivatalos: minden idők legdrágább hídját építik meg Magyarországon – jövőre indul a beruházásMost először hangzott el, mennyibe fog kerülni Magyarország legújabb hídja Mohácsnál. Soha ekkora összeget nem fordítottak még hídépítésre itthon. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.