Elindult az év eleji akciózás, de a hagyományos kiskereskedelemben kevesebb a leértékelt termék. Ennek két oka van. A tavalyi kiskereskedelmi forgalom éves szinten a KSH kiigazított adatai szerint 8 százalék, kiigazítatlanul 10 százalék körüli mínuszban van, ami azt jelenti, hogy a boltosoknak gyenge volt a forgalmuk, a kisebb elérhető profit pedig szűkíti az akciózás mozgásterét. Nem szabad elfelejteni, hogy a leértékeléseket az üzletek a saját profitjuk terhére alakítják ki. Márpedig ha gyengén megy az üzlet, nemigen van mit átadniuk a vásárlóknak.
A másik hatás – ami egyébként a karácsonyi akciózásokat is erősen befolyásolta –, hogy a jelenlegi szabályok szerint az akció mértékét a leértékelt termék 30 napban elért legalacsonyabb árához kell viszonyítani.
A szabály bevezetése előtt a januári akciós időszakban a műszaki cikkeknél sem volt ritka a 20-30 százalékos kedvezmény, most azonban még a legnagyobb műszakicikk-áruház is 5-8-10 százalékos kedvezményekkel dolgozik és ugyanez vonatkozik a többi webáruházra is.
Az persze más kérdés, hogy a korábbi 20-30 százalékos akciókat úgy sikerült elérni, hogy sok termék esetében a boltos az akciózás előtti hetekben felnyomta a termék árát és abból adott a jelenlegi értékekhez képest jelentős kedvezményt.
A hagyományos ruházati kereskedelemben is kevesebb az akciózás, ami annak köszönhető, hogy a tavaly november és december (a KSH szerint novemberben 9,2 százalékkal nőtt ezen a területen a forgalom) erős volt, sőt már az október sem volt rossz. Az más kérdés, hogy a nagy ruházati üzletláncok végig akciózták a novembert és a decembert, logikusan kisebb árukészletük maradt januárra.
Ugyanakkor a webes áruházak hozzák a klasszikus januári leértékeléseket, itt simán bele lehet futni a 30-50-70 százalékos leértékelésekbe.
Néhány webes felület önmaga outletjévé vált. Ráadásul a kiugróan nagy leárazásokban felkínált termékek méretgazdagok, nem csak egy-egy termetre lehet rákeresni. A webes áruházak nagy leárazásai mögött prózai okok húzódnak. A kínai Temu és a Shein a fast fashionben erősítenek és megdöbbentő árkedvezményekkel igyekeznek letarolni a piacot, nem csak Magyarországon, globálisan is. Az olyan nagy online shopok, mint az Amazon erős versenyt folytatnak a kínaiakkal. Ennek köszönhető itthon is, hogy a nemzetközi kézben levő ruházati shopok hatalmas kedvezményekkel dolgoznak. Ugyanakkor az, hogy a 70 százalékkal leértékelt termékeknél is komoly a méretválaszték azt is mutatja, hogy a ruházati piacon a hagyományos boltok kaszáltak leginkább, nem a webshopok.
A KSH adati szerint a november már egész tűrhető forgalmat hozott, persze összességében még mindig esett a volumenindex, de elsősorban az üzemanyag-forgalom gyengélkedésének köszönhetően. Minden más részterület (a kiigazított index szerint) nagyjából ugyanazt a forgalmat hozta, mint tavaly novemberben, persze az már más kérdés, hogy a kiigazítatlan adatsor ennél sokkal rosszabb képet mutat. Ráadásul a 2022-es novemberi forgalom (ez a bázisa a mostaninak) sem volt jó. Nagy kérdés, hogy a december milyen forgalmat hozott. A piaci információink szerint a novemberi trend decemberben is folytatódott, tehát a kiskereskedelem kezd feltápászkodni a gödör aljáról. Ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy a 2024 profit szempontjából rózsás év lesz. Tény, hogy a bázishatások (ritka rossz év volt 2023) a 2024-es forgalmi adatokat már többször pozitív irányba mozdítják majd el, de a volumenek jócskán elmaradnak majd a 2021 és talán a 2022-es években mérttől. Az is jól látszódik, hogy a kiskereskedelmet nagyban befolyásolja a háztartások extra kiadása. Az egyik ilyen az üzemanyag. A KSH adatsorából jól kivehető, hogy a benzin árának növekedésével egyenesen arányosan csökken a kiskereskedelmi forgalom. Szerencsére az élelmiszer-vásárlásra már sikerült a háztartásoknak elkölthető jövedelmet elkülöníteniük, de nagy kérdés, hogy a 2024 egészében hogyan alakul majd az összes többi iparcikk forgalma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.