A vártnál is jobban teljesített 2023-ban a magyarországi újmotor-piac: a DataHouse adatai szerint tavaly összesen 6555 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba, amely látványos, 26,1 százalékos bővülés a megelőző évi mennyiséghez képest.
A bővülés üteme nagyjából duplázódott 2022-höz viszonyítva, miután akkor közel 13 százalékkal, 5200 közelébe emelkedett a frissen forgalomba helyezett új kétkerekűek száma.
A bő 6,5 ezres volumen egyben azt is jelenti, hogy öt év leforgása alatt nagyjából megduplázódott a Magyarországon értékesített új motorok száma.
A motorpiac úgy teljesített a vártnál is sokkal jobban – a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2023 elején nagyjából 10 százalékos emelkedéssel kalkulált az egész évre az értékesített kétkerekűek számában –, hogy közben az új személyautók piaca 3,4 százalékkal zsugorodott. (Igaz, a múlt év a fontosabb kategóriák közül csak a személykocsiknál hozott visszaesést, az új kishaszonjárműveknél 17,5, a nagyhaszonjárműveknél pedig 11,3 százalékos emelkedést mért a DataHouse.)
Az új motorok növekvő piaca mellett a használt járművek importja már jóval visszafogottabb teljesítményt nyújt: a 2019-es, nagyjából 8,5 ezres import után 2022-ben már csak 6740 használt motor kapott rendszámot Magyarországon, ami minimális mértékben – bő 2 százalékkal – haladta meg az egy évvel korábbi mennyiséget. Ez nem is feltétlenül baj, hiszen a behozott járművek nagy része – hasonlóan a személyautókhoz – a tíz éven felüli korosztályból kerül ki, ami nem használ az állomány korösszetételének.
Az új motorok egyre emelkedő száma és a használtimport enyhén csökkenő, de viszonylag stabilnak mondható volumene nyomán a hazai motorkerékpár-állomány is trendszerűen nő. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint
2022 végén már 210,7 ezer motorkerékpár volt forgalomban Magyarországon, 4 százalékkal – 8,2 ezerrel – több, mint egy évvel korábban.
Az új motorok értékesítésében annak ellenére sikerült jókora előrelépést elérni, hogy a gazdasági környezet nem feltétlenül támogatta a sokszor hobbicélokra használt járművek piacát, miközben a listaárak is ütemesen emelkedtek az elmúlt években. A növekedés hátterében részben az állhat, hogy elsősorban a kisebb lökettérfogatú – 125–500 köbcentis – motorkerékpárok egyre többek számára jelentenek valós alternatívát a városi, illetve ingázó közlekedésben a személygépkocsikkal szemben, például a kisebb fenntartási költségek és a jóval könnyebben megoldható parkolás miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.