Március elsejével elindult az egy hónapos lakásbiztosítási kampány. Hogyan hathat ez a piacra, mekkora mozgást generálhat?
A kampány hatása értelemszerűen azon múlik majd, hogy az emberek mennyire lesznek hajlandók váltani: minél többen kötnek új szerződést, annál nagyobb lehet az átrendeződés. Amit látni kell, hogy a kampány bevezetése növeli a versenyt, és felrázza a piacot, miközben a biztosítók közötti árverseny is erősödik, amely csökkenti a terület nyereségességét. Éppen ezért minden szereplőnek elemi érdeke, hogy versenyképes termékekkel vegyen részt a kampányban, és igyekezzen javítani a pozícióit. Mindezek alapján úgy vélem, hogy intenzív, erőteljes kampány jön márciusban. Emellett úgy látjuk, hogy maguk az ügyfelek is nyitottak a változásra.
A Gránit Biztosító hogyan készült a kampányra, és mik a saját magukkal szembeni várakozásaik?
Hosszú hónapok óta – egészen pontosan a kampány bevezetéséről szóló jogszabály megjelenése óta –, és nagyon tudatosan készültünk a mostani kampányra. A felkészülés egyik elemeként megújítottuk a termékpalettánkat, árban versenyképes, ugyanakkor szolgáltatási tartalomban is jó konstrukciókat fejlesztettünk.
Emellett egy nagyobb médiakampánnyal is készültünk, miközben a partneri kapcsolatokra is fontos eszközként tekintünk: így a létrejött együttműködési megállapodásaink révén meg tudjuk szólítani egyebek mellett a Gránit Bank, a Mol és a Vodafone ügyfeleit is.
A célunk egyértelműen a szerződésszám növelése a lakásbiztosításoknál: egy hónap múlva kiderül, hogy ezt mennyiben sikerült megvalósítani, mindenesetre én optimista vagyok.
A magyar biztosítási piacon még bőven akad fejlődési potenciál, miközben az elmúlt évek is visszafogott ütemű emelkedést hoztak. Hogyan látja a hazai piac helyzetét, és miképpen lehetne gyorsítani a növekedés ütemét, aktívabbá tenni az ügyfeleket?
Az egyértelmű, hogy Magyarországon az egy főre jutó biztosítási szerződések száma még régiós összehasonlításban is alacsony, így mindenképpen növelni kell a penetrációt. Utóbbihoz egyébként a mostani lakásbiztosítási kampány is hozzájárulhat, hiszen a lakóingatlanok között is közel egymillió van biztosítási védelem nélkül.
Ami az ügyfeleket illeti, természetesen itthon is létezik az a réteg, amely szükséges rossznak tekinti a biztosításokat, és többnyire akkor szerződik, ha erre valamiért rákényszerül: például a lakáshitele mellé köt fedezeti biztosítást. Viszont az ügyfelek egyre nagyobb többségét a biztosításoknál is a tudatos fogyasztók adják, akik az árak mellett a szolgáltatási tartalmat és az egyéb szempontokat is figyelembe veszik a szolgáltatójuk, illetve az adott konstrukció kiválasztásánál.
Erre a tudatosságra a most futó kampány még jobban ráerősít, és meggyőződésem, hogy a teljes piacra is hatást gyakorol majd, hiszen nemcsak a lakásbiztosításokra irányítja rá a figyelmet, hanem általában a biztosítás fontosságára is.
Utóbbi kapcsán az a lényeg, hogy az emberek belássák: nem akkor kell fogni a fejüket, ha már megtörtént a baj, hanem tudatosan kezelni kell a velünk élő kockázatokat. Sokan például azért nem kötnek cascót, mert saját belátásuk szerint jól vezetnek, és úgy vélik, hogy az ő hibájukból úgysem történik baleset: arról viszont megfeledkeznek, hogy tőlük függetlenül is érheti baj az autójukat.
A lakásbiztosítás viszonylag összetett termék, így nem olyan egyszerű kiválasztani a legkedvezőbb ajánlatot, mint mondjuk az autók kötelező felelősségbiztosításánál. Várakozásaik szerint az ügyfelek mekkora hányada vesz majd igénybe személyes tanácsadást a kampány során?
– Ahogyan általában a pénzügyi szolgáltatásoknál, a lakásbiztosításoknál is létezik az az ügyfélréteg, amely személyes tanácsadást vesz igénybe a döntése meghozatalához, és ez vélhetően a jövőben is így lesz. A lakásbiztosítás pedig valóban összetettebb termék a kgfb-nél, ám azt is látni kell, hogy a közelmúltban olyan digitális fejlesztések történtek a biztosítóknál, és az online alkuszoknál, amelyek lehetővé teszik, hogy az ügyfél az egyes ajánlatokat objektív módon össze tudja hasonlítani. A Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások bevezetése is ebbe az irányba mutat, hiszen ezeknél is adottak azok a sztenderdek, melyeknek az adott terméknek meg kell felelnie. A könnyebb összevethetőség pedig – a kampány erősítő hatásával együtt – hozzájárul ahhoz, hogy élénküljön a verseny ezen a piacon.
Február 15-től nevet váltott a Wáberer Hungária Biztosító, és Gránit Biztosítóként működik tovább. Miért döntöttek e lépés mellett, és milyen hozadéka lehet a Gránit Bankkal folytatott stratégiai együttműködésnek?
Az elmúlt években a lakossági ügyfelekben egyre jobban megfogalmazódott az az igény, hogy egy helyen, komplex pénzügyi szolgáltatásokat tudjanak igénybe venni. A stratégiai megállapodás, és a névváltás ennek az elvárásnak való megfelelést szolgálja, úgy, hogy mindkét fél profitálhat belőle. A megállapodás értelmében a biztosító a termékportfóliójának értékesítésében számíthat a bank infrastruktúrájára, miközben a pénzintézet újabb szolgáltatással egészíti ki az ügyfeleknek kínált portfólióját. Az ügyfeleink így a biztosítások mellett banki és befektetési szolgáltatásokhoz is közvetlenül hozzáférhetnek, miközben a Gránit Bank is tud ajánlani biztosítási termékeket. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy két hasonló elvek mentén, rugalmasan működő pénzügyi szolgáltatóról van szó, amely lakossági fókuszú, és elkötelezett a digitális szolgáltatások iránt. A lehetséges szinergiák kihasználásával pedig további költségelőnyhöz tudunk jutni a versenytársainkhoz képest.
A mesterséges intelligencia a múlt év egyik hívószava volt. Mennyire lehet ezt hasznosítani a biztosítási szolgáltatásoknál, és mennyire lehet gyors a térnyerése?
A mesterséges intelligencia és a biztosítók viszonyánál mindenki csak az értékesítésre fókuszál, holott egy sor más szegmens is létezik, ahol lehet használni, így például a kárrendezés, vagy a biztosítási matematika területén. Az még a jövő zenéje, hogy a terjedése mennyire lesz gyors, ám abban biztos vagyok, hogy akár 1-2, vagy akár négy év múlva, de a mesterséges intelligencia mélyen beépül a biztosítók eszköztárába is.
Az idei évre vonatkozóan mik a terveik és a várakozásaik?
A biztosító ügyfélszáma tavaly is jelentősen emelkedett, a szerződéseké pedig majdnem 60 ezerrel nőtt. Mindezt úgy sikerült elérni, hogy tavaly a piac bővülése megállt, amely jelentős részben az autópiac gyenge teljesítményével, és az újlakás-építések visszaesésével magyarázható. Ami a kilátásokat illeti, tapasztalataink szerint az ügyfelek egyre árérzékenyebbek, így jelentős előnnyé vált a digitális csatornák használatából eredő költséghatékonyság, és a már említett komplex szolgáltatási paletta is növeli a versenyképességünket a piacon. Mindezek alapján az idei évet illetően is optimista vagyok, mind az ügyfélkörnél, mind az élő szerződések számánál jelentős bővülésre számítunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.