„Egy hónap kedvező adataiból nem szabad előremutató tendenciákat levonni, főleg úgy, hogy a regisztráció jellemzően az előző időszak megrendeléseit, szerződéskötéseit tükrözi a négy-tizenkét hetes szállítási határidők miatt. Az viszont tény, hogy a szalonlátogatók és a honlapon ajánlatot kérők számában érezhető egy emelkedő tendencia, ami mindenképpen pozitív képet vetít előre” – mondta a Világgazdaságnak Varjas Ádám, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi igazgatója azután, hogy februárban több mint 10 ezer új személyautót értékesítettek Magyarországon.
Bár a csökkenő kamatok és a javuló gazdasági környezet támogathatja a magyar újautó-piac idei növekedését, a forint gyengélkedése kihívás elé állítja az importőröket. Ezzel kapcsolatban Varjas rámutatott:
ha tartósan – legalább egy héten keresztül – 400 forint körül rendeződne be az árfolyam, annak szabály szerint egyértelmű áremelkedést kellene generálnia az új autóknál.
Hozzátette: a legtöbb importőr jelenleg az árlistákat 400 forin per euró árfolyamig garantálja, efelett – az emelkedés függvényében – átárazás valószínűsíthető. Szerinte elsősorban az a kérdés, hogy a gyártók között kialakult éles árverseny képes lesz-e kompenzálni az esetleges árfolyam-növekedést.
Jól emlékezhetünk arra ugyanis, hogy tavaly egyre csak drágultak az új autók itthon, az elszálló árfolyam miatt pedig szinte minden márka feladta az árgarancia vállalását. Kim Cramer Larsson, a Saxo Bank technikai elemzője lapunknak felvázolt legrosszabb forgatókönyve szerint idén a 425 forintos szint sem elképzelhetetlen, ez pedig a kereskedőknek és a vevőknek is kifejezetten aggasztó hír.
A Porsche Hungaria által értékesített új kocsik közül például már csak az Audikat árulják forintban, a többi gépjárművet a napi euróárfolyam alapján értékesítik.
„Az euróban történő árképzésnek elsősorban importőri oldalon van előnye azon európai gyártóknál, akiknél a gyártási költségek ebben a pénznemben képződnek. Náluk stabilitást, kockázatmentességet biztosít ez a konstrukció, mellyel az árfolyammozgás kockázatát áthárítják a fogyasztóra” – magyarázta a Duna Autó kereskedelmi igazgatója.
Varjas Ádám hangsúlyozta, fogyasztói oldalon a megrendeléskori árfolyamhoz képest lehet nyereséget és veszteséget elkönyvelni, attól függően, hogy erősödik vagy gyengül a forint. „Előzetesen azonban kiszámíthatatlan ennek az eredménye” – jegyezte meg.
Példaként felhozta, hogy ha egy cég több egyforma autót vásárol, amelyek különböző napokon (és különböző árfolyamokon) kerülnek kiszámlázásra, akkor ezek az egymással teljesen megegyező kocsik más áron kerülnek beaktiválásra a könyvelésbe, ahol ez később anomáliákat okozhat.
Az autógyártásban folyamatosan növekvő hazai szerepvállalással ellentétben a magyarországi újautó-piac még európai összevetésben sem bonyolít le igazán erős forgalmat. Tavaly a globálisan regisztrált újautó-eladások 21 százaléka kötődött Európához, és ennek csak nagyjából 0,7 százaléka, vagyis összesen 108 ezer új autó került itthon forgalomba. Emellett hazánk az ezer főre jutó személygépkocsik számában lényegesen elmarad az Európai Unió átlagától: miközben mi 426 járműnél tartunk, addig az unióban ez az érték 563 darab – e mutató alapján csak Romániát és Lettországot előzzük meg. A szakértők szerint ezek miatt is fontos, hogy az autópiac és -finanszírozás növekedjen Magyarországon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.