Ezer fölé nőtt a tisztán hölgyekből álló menedzsmenttel működő milliárdos vállalkozások száma – közölte a közeli nőnaptól bizonyára nem függetlenül az Opten.
Több százzal nőtt az elmúlt két évben a nők által vezetett milliárdos árbevételű cégek száma. Miközben tavaly összességében 12 ezerrel csökkent a működő cégek száma Magyarországon,
a nők sikertörténete a negatív tendenciák ellenére is folytatódott.
A magasabb árbevételű vállalkozásoknál növelték a részarányukat a vezetőségben a nők. Két évvel ezelőtt még csupán 700, egy évvel ezelőtt már több mint 800 volt a milliárdos női vállalkozás, mára a számuk átlépte az ezres nagyságrendet is – mondta Alföldi Csaba, az Opten céginformációs szakértője.
Tisztán női vezetésű cégek inkább a közepes és kisebb vállalkozások, de
a milliárdos árbevétellel rendelkező cégek felében is valamilyen formában jelen vannak nők a cégvezetésben.
Érdekes eltérés, hogy míg az idősebb korosztályok felé haladva folyamatosan nő a hölgyek aránya, a fiatal vállalkozók között továbbra is a férfiak dominálnak. Ennek okai részben a vállalkozáson kívül keresendők.
A fiatalabb generációk körében az anyai szerepkör értelemszerűen hangsúlyosabb,
míg az idősebb korosztályokban már az általánosan alacsonyabb férfi-átlagéletkor is érezteti hatását.
Jelenleg a legfiatalabb vállalkozói réteg a Z generáció tagjaiból áll, és ebben a csoportban csupán 33 százalék a női cégtulajdonosok aránya, míg a legidősebb veterán generációban (1945 előtt születettek) ez az arány már 53 százalék.
A cégjegyzésre jogosultak esetében is hasonló generációs tendencia figyelhető meg, bár általánosságban a hölgyek aránya ebben a szerepkörben valamivel alacsonyabb, mint a tulajdonosok körében.
A jövőben a vállalati fenntarthatóság zálogaként elhíresült
ESG-re eső nagyobb fókusz is hozzájárulhat a női szerepvállalás növekedéséhez.
Az ESG (Environmental, Social, Governance) szempontok között kiemelt jelentőséggel bír a diverz, vegyes menedzsmentek és tulajdonosi körök jelenléte a nemi és korosztályi összetétel tekintetében.
Így lehet öt gyermek mellett sikeres céget vezetniDura Mónika tíz évig jogászként dolgozott, az államigazgatásban vezető pozíciót ért el, majd öt gyermeke született. A negyedik után visszatért a munka világába, családi IT-cégük, a Shiwaforce.com Zrt. vezérigazgató-helyetteseként folytatta, a négymilliárdos árbevételű vállalkozásból két éve exiteltek. Ezután az üzletasszony értékalapú feladatot keresett, így hozta létre a – jelentős pro bono munkát is végző – Mindwell Pszichológiai Központot. |
Az ESG-szempontok fontos iránytűk a fenntartható üzleti gyakorlatok kialakításában, melyek a vállalatok és a környezet egyensúlyára, a társadalmi igazságosságra és a jó kormányzásra összpontosítanak. Ezek az értékek egybeesnek olyan értékekkel, amelyeket a nők gyakran magukénak éreznek, és amelyeket erősíteni tudnak a menedzsmentben.
A nők jelenléte a menedzsmentben számos előnnyel jár,
ugyanis a különböző perspektívák, a konfliktuskezelési képességek és az empátia nagyobb mértékben jelen vannak az általuk vezetett szervezetekben.
A nők által vezetett cégek sokkal inkább hajlamosak fenntarthatóbb üzleti gyakorlatokra, ami hosszú távon előnyös mind az üzleti teljesítmény, mind a társadalmi hatások szempontjából.
Bár a hazai vállalkozások többségében
még mindig magasabb a férfi tulajdonosok és ügyvezetők száma,
a nők részvétele a menedzsmentben – legyen az tulajdonosi vagy cégjegyzésre jogosult pozíció – továbbra is jelentős.
Jelenleg mintegy 247 ezer női cégtulajdonos van, számuk tavaly több mint 13 ezerrel csökkent, ami alapvetően a vegyes tulajdonosi körből való kilépés eredménye.
A tulajdonosi körhöz hasonlóan
a cégjegyzésre jogosult női vezetők száma is mérséklődött tavaly,
kicsivel több mint 4 ezerrel az azt megelőző évhez képest. A kizárólag női tulajdonossal, cégvezetővel rendelkező vállalkozások oldaláról tekintve is csökkenés következett be 2023-ra, 1,8 ezerrel. Ezeknek a vállalkozásoknak a száma 81 ezer felett van, ami a cégbázis 17 százalékát jelenti, és az arányát tekintve az előző évhez képest változatlan.
Ez az arány még mindig nagyon messze van a tisztán férfivállalkozások mennyiségétől.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.