A Hidászokért Egyesület és a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozata a közlekedési kultúra napjához kapcsolódóan az idei évben is meghirdette az Év Hídja szavazást. A kezdeményezés célja, hogy május 11-én, a hidakra is ráirányítsa a figyelmet. Az idei évben az Ipoly felett átívelő hidak versengtek az elismerésért.
A kiválasztott hidakat 1-től 5-ig lehetett osztályozni, a szavazást követően pedig összesítették a pontokat. Az elismerést a legtöbb pontot elért híd, az Ipolyhídvéget Drégelypalánkkal összekötő Szent Borbála híd nyerte.
A híd a 40. határátkelési lehetőséget biztosítja Szlovákia és Magyarország között, kivitelezése 2022 tavaszán kezdődött el, a 48,5 méteres szabadnyílású Szent Borbála-hídhoz Magyarországon egy kilométer, Szlovákiában 400 méter utat kellett építeni – számolt be a Magyar Építők. Mint írták, a korábban itt álló híd, hasonlóan a többihez a második világháborúban megsemmisült. Emiatt Drégelypalánkról a túlparti Ipolyhídvégre csak úgy lehetett átjutni, ha a húsz kilométerre lévő parassapusztai határátkelő felé kerültek a környéken élők.
A díjat a létesítmény fenntartója, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád Vármegyei Igazgatóságának képviseletében Lehel Zoltán igazgató vette át, – írta meg a nool.hu. Az igazgató a díjátadón megjegyezte, hogy az őrhalmi és a drégelypalánki Ipoly-hidak átadásával már 20-30 kilométerenként van határátkelési lehetőség, amelynek nagyon örülnek, hiszen mindez hatalmas segítség, különösen a mindennapi ingázók számára. Emellett reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az év nagy részében mind használható lesz és az árvíz kevésbé fog majd gondot okozni. Végül pedig hangsúlyozta: a jövőben is szeretnék majd folytatni az Ipoly-hidak építését.
A zömmel uniós forrásból,
a határon átnyúló együttműködési program keretében megvalósult Ipoly-híd összköltsége elérte a 4,5 millió eurót.
Az acélhidat a személyautók mellett a 3,5 tonnát nem meghaladó teherforgalom is igénybe veheti. A hídhoz Magyarországon mintegy kilométernyi hosszúságban bekötő utat építettek, a szlovák oldalon fél kilométernyi útszakaszt újítottak fel és szélesítettek ki.
A híd átadásával nagyban csökkent a menetidő a két település között.
A hídon keresztül könnyebben elérhetőek az Ipoly menti térség lakói számára magyarországi települések, főbb központok, illetve maga a magyar főváros is.
A voksoláson a második legtöbb szavazatot a Ráróspuszta és Rárós közötti Ipoly-híd kapta. A monolit vasbeton szerkezetű, három nyílású, 15 méter széles, 73,4 méter hosszú hidat 2011-ben adták át a forgalomnak. Az Év Hídja idei szavazásán a harmadik helyen az Ipolydamásdot Helembával összekötő Károly Róbert híd végzett. Az Ipoly felett átívelő közúti átjáró Ipolydamásd és a határ másik oldalán fekvő magyar többségű Helemba (Chl’aba) között húzódik. Az egynyílású híd teljes hossza 71 méter, amelyhez a folyó északkeleti oldalán 540 méter hosszú, a délnyugati oldalon 175 méter hosszú csatlakozó út épült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.