BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteséges lett a Graboplast, de készül felállni a padlóról

A fokozódó árverseny és a kihívásokkal teli gazdasági környezet ellenére stabil eredményt ért el a Graboplast 2023-ban, amely 20,3 milliárd forintos árbevétellel zárta az elmúlt évet. A speciális padlógyártás területén meghatározó vállalat az idén már növekedést tervez, amit további fejlesztésekkel és a hatékonyság javításával kíván elérni. A társaság adózott eredménye mínusz 904 millió forint volt, elsősorban egyszeri nyereségcsökkentő (magas kamatok és energiaárak) tételek miatt.

A magyar tulajdonú Graboplast 20,3 milliárd forintos árbevétel mellett 191 millió forintos üzemi eredménnyel zárta a 2023-as évet. Az eredményt a társaság közleménye a fokozódó árverseny miatt szűkülő árrésekkel magyarázza.

20140131_graboblast_001_VZ
A Graboplast beveti a mesterséges intelligenciát is / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Sérülékeny a cég néhány exportpiaca

A három magyar városban, Győrben, Kecskeméten és Tatabányán termelő társaság stabil működés mellett ellensúlyozta a kihívásokat: az adózott eredménye mínusz 904 millió forint volt, elsősorban egyszeri nyereségcsökkentő (magas kamatok és energiaárak) tételek miatt.

A társaság padlóit közel 100 országban használják. A Graboplast tavalyi árbevételének 86 százaléka az exportpiacokról származott, így a főbb célországokban, illetve régiókban – Oroszország, Ukrajna, Közel-Kelet – dúló konfliktusok kedvezőtlenül érintették az értékesítését. A forint erősödése is rontotta az eredményét. A kihívásos világgazdasági helyzet ellenére az értékesítés volumene (értékesített négyzetméter) tavaly a 2022-essel azonosan alakult, így a korábbi évivel közel azonos árbevételt (21,7 milliárd forint) sikerült elérni. 

Mindezek mellett a hazai piacon a kormányzati ösztönzők 2023 eleji kivezetése is csökkentette a lakossági termékek iránti keresletet.

Fontos szegmensekben nőtt a Graboplast értékesítése

A kedvezőtlen hatásokat a járműipari, közületi és kereskedelmi termék szegmens értékesítésének bővülése, valamint a dél- és kelet-európai régióban elért jelentős növekedés kompenzált. Ivan László, a Graboplast vezérigazgatója a 2024-es kilátásokról elmondta: elsősorban a tavalyi válságból gyorsabban kilábaló nyugat-európai és amerikai piacokra fókuszálnak, a vállalat keleti (FÁK-országok) piacain pozícióik fenntartására és értékesítési rendszereik, csatornáik fejlesztésére törekednek. Az idén is folytatódik

  • a szervezetfejlesztés,
  • a tervek között szerepel a gyártás korszerűsítése,
  • a minőségbiztosítás automatizálása,
  • valamint a mesterséges intelligencia kihasználása.

Emellett napelemparkok telepítésével közel ötödével tervezik csökkenteni a változékony energiaáraknak történő kitettségüket.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.